جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 56096 |
تاریخ انتشار : ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹ |
ارسال به دوستان
پ

چهار وزیر دولت رئیسی که در نوبت استیضاح قرار گرفته اند!

احمد رسولی‌نژاد، نماینده دماوند و فیروزکوه در مجلس گفت که چهار وزیر دولت در نوبت استیضاح هستند و اسامی آن‌ها هم به رئیسی اعلام شده است. گمانه‌زنی‌ها از استیضاح کدام وزرا در کابینه رئیسی خبر می‌دهد؟

اقتصادسنج| احمد رسولی‌نژاد، نماینده دماوند و فیروزکوه در مجلس گفت که چهار وزیر دولت در نوبت استیضاح هستند و اسامی آن‌ها هم به رئیسی اعلام شده است. گمانه‌زنی‌ها از استیضاح کدام وزرا در کابینه رئیسی خبر می‌دهد؟

پس از برکناری فاطمی‌امین از وزارت صنعت، معدن و تجارت، حالا یک نماینده مجلس گفته چهار وزیر دیگر دولت سیزدهم در نوبت استیضاح قرار دارند.

احمد رسولی‌نژاد، نماینده دماوند و فیروزکوه در مجلس گفت که به رئیسی اعلام شده که این چهار وزیر عزل شوند یا استعفا دهند، در غیر این صورت مجلس به وظیفه خود عمل خواهد کرد. حالا این سوال مطرح می‌شود که کدام وزرا در نوبت استیضاح هستند؟

شایعه برکناری وزیر ورزش تا تکذیب

نمایندگان مجلس اطلاع دقیقی از وزرای احتمالی برای استیضاح نداده‌اند اما تاکنون گمانه‌زنی‌هایی از برکناری وزیر ورزش و جوانان مطرح شده است.

پیش از این شایعاتی درباره استعفای حمید سجادی، وزیر ورزش در رسانه‌ها مطرح شد. فروردین‌ماه سال جاری، وزارت ورزش و جوانان در بیانیه‌ای نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و استعفای سجادی را تکذیب کرد.

در این بیانیه آمده که این وزارتخانه با مدیریت سجادی برنامه‌های خود را با توان مضاعف پیش می‌برد و حتی وزیر ورزش و جوانان در ایام تعطیلات عید نوروز جهت پیشبرد اهداف دولت محترم در وزارت‌خانه حضور داشت. طرح دوباره چنین ادعاهای کذبی به‌طور قطع با پیگیری‌های حقوقی همراه خواهد شد.

در روزهای اخیر نیز حمید سجادی نسبت به این گمانه‌زنی‌ها واکنش نشان داد و گفت: «همه این‌ها شایعه و بهتر است به شایعات پرداخته نشود.»

اخیرا گزارشی از احتمال استعفای دو وزیر دیگر خبر داد. در این گزارش آمده که یکی از وزاری برکناری شده احتمالا از وزارتخانه‌های غیراقتصادی باشد. در ادامه این گزارش آمده که این وزیر بنا به شرایط جسمی، از رئیس‌جمهور خواسته است که درباره ادامه فعالیت او تصمیم بگیرد.

احتمال استیضاح کدام وزیر بیشتر است؟

پیش از این در گزارشی به احتمال برکناری دو وزیر در کابینه سیزدهم پرداخت. در این گزارش آمده: «روایت‌ها از سوی رسانه‌های نزدیک به دولت، حکایت از آن دارد که لیست تغییرات در دولت بلندتر است و رئیسی طی روز‌های آینده برخی دیگر از اعضای کابینه را تغییر خواهد داد. آنگونه که از رسانه‌های حامی دولت سیزدهم خبر داده، گمانه‌زنی‌هایی درباره تغییر ۲ وزیر دیگر در روز‌های آینده در کابینه دولت مطرح شده است.»

در ادامه این گزارش آمده که تغییرات بازهم قرار است در تیم اقتصادی دولت صورت گیرد. اگر ادعای این رسانه صحت داشته باشد برخی چهره‌ها چون «احسان خاندوزی» و «رضا فاطمی امین» را می‌توان در لیست گمانه‌زنی‌ها قرار داد.»

حالا پس از برکناری فاطمی‌امین از وزارت صمت، این سوال مطرح می‌شود که آیا ممکن است وزیر اقتصاد گزینه بعدی باشد؟ با توجه به وضعیت اقتصاد کشور، تورم و… چندان بعید نیست که خاندوزی هم در لیست چهار وزیری که نماینده مجلس خبر داد، باشد.

از دیگر وزارتخانه‌هایی که این روزها با حواشی و مشکلات بسیاری مواجه است، می‌توان به وزارت بهداشت اشاره کرد. کمبود دارو، تعرفه‌های پزشکی و پرستاری اخیرا مورد انتقاد بسیاری از کادر درمان قرار گرفته است. بنابراین احتمال دارد بهرام عین‌اللهی نیز در لیست احتمالی استیضاح باشد.

وزرایی که از کابینه رئیسی رفتند

تاکنون چهار وزیر از کابینه رئیسی برکنار شده یا استعفا داده‌اند. حجت عبدالملکی اولین وزیری بود که اعلام کرد از وزارت کار استعفا می‌دهد. ابراهیم رئیسی به جای او زاهدی وفا را به مجلس معرفی کرد اما او هم نتوانست از مجلس رای اعتماد بگیرد. پس از او، ابراهیم رئیسی، صولت مرتضوی را معرفی کرد که این بار مجلس به این وزیر پیشنهادی رای اعتماد داد.

پس از وزارت کار، نوبت به وزارت راه و شهرسازی و برکناری رستم قاسمی رسید. به جای قاسمی، مهرداد بذرپاش به مجلس معرفی شد و توانست از نمایندگان رای اعتماد بگیرد.

یوسف نوری، وزیر وقت آموزش‌وپرورش نیز پس از حواشی بسیار درباره نارضایتی فرهنگیان و نیز مسمومیت دانش‌آموزان و تعطیلی‌های مکرر، دیگر وزیری بود که از کابینه رئیسی خارج شد. جواد ساداتی نژاد نیز آنطور که بهادری جهرمی، سخنگوی دولت اعلام کرد از وزارت جهاد کشاورزی استعفا داد.

البته منتقدان می‌گویند وزرای دولت رئیسی پیش از اینکه مهر استیضاح و برکناری از سوی مجلس در کارنامه آنها ثبت شود، استعفا می‌دهند. آخرین وزیری که از کابینه رئیسی خارج شد نیز فاطمی‌امین از وزارت صمت بود.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید