یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-28
کد خبر: 30657 |
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸ |
ارسال به دوستان
پ

سرمایه‌گذاری عظیم و بی‌سابقه قطر در اقتصاد انگلستان

حجم سرمایه گذاری قطر در انگلستان و بخش هایی که این سرمایه به آن تعلق گرفته، باعث شده که قطر به یک عنصر مهم در اقتصاد انگلستان تبدیل شود.

اقتصادسنج؛ حجم سرمایه‌گذاری قطر در انگلستان و بخش هایی که این سرمایه به آن تعلق گرفته، باعث شده که قطر به یک عنصر مهم در اقتصاد انگلستان تبدیل شود.

به گزارش «الخلیج آنلاین»، در ماه مه گذشته «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر وقت بریتانیا، از توافقی به ارزش ۱۲.۹ میلیارد دلار با قطر در عرصه‌های گوناگون شامل امنیت سایبری و علوم زیستی خبر داد.

سازمان سرمایه‌گذاری قطر مالک بیش از ۱۰ درصد بورس لندن و ۲۲ درصد فروشگاه‌های سنزبری و ۵.۹ درصد بانک بارکلیز و صد در صد هتل ریتز لندن به ارزش ۸۴۶ میلیون دلار است.

علاوه بر این، ۲۰ درصد گاز انگلستان از قطر تأمین می‌شود و قرار است انگلستان این مقدار را بین سال‌های ۲۰۳۰-۲۰۴۰ به ۷۰-۸۰ درصد برساند.

در آوریل ۲۰۲۱، پایگاه «daily maverick» با انتشار گزارشی تأکید کرد که قطر از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران خارجی در انگلستان است و بسیاری از کاخ های قدیمی را خریداری کرده و چندین پروژه فناوری و پژوهش علمی را تأمین مالی می‌کند.

بر اساس این گزارش حجم سرمایه‌گذاری کشورهای شورای همکاری در انگلستان ۱۷۰ میلیارد دلار است که از آن میان ۵۰ میلیارد دلار آن به قطر مربوط می‌شود.

آمارهای شرکت داچا، که در عرصه خرید و فروش ملک فعالیت می‌کند، قطر ۸۷۹ زمین تجاری و مسکونی در لندن دارد که مساحت مجموع زمین‌های تجاری آن ۲۶ میلیون فوت مربع است.

قطر همچنین ۹ درصد صادرات سوخت انگلستان را به خود اختصاص داده و در رتبه دوم بزرگ‌ترین صادرکننده به این کشور است.

علاوه بر همه اینها، قطر مالک برخی از مشهورترین برندهای تجاری انگلستان است.

از سوی دیگر، انگلستان نیز در بخش‌های گوناگون انرژی، صنایع، حمل و نقل بار، بهداشت، آموزش، بازرگانی، و پروژه‌های پیمانکاری در قطر سرمایه‌گذاری کرده  و صدها شرکت انگلیسی در قطر فعال هستند.

«احمد ابوقمر»، کارشناس اقتصادی، درباره اهمیت سرمایه‌گذاری‌های قطر در انگلستان می‌گوید که سازمان سرمایه‌گذاری قطر در سال‌های اخیر به دنبال متنوع کردن منابع درآمد خود بوده و در این راستا انگلستان را به عنوان یک هدف مهم برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده است.

به گفته وی سرمایه‌گذاری قطر در بخش‌های حساس و مهم انگلستان است که به زندگی شهروندان انگلیسی ارتباط مستقیم دارد و نتیجه آن در وضعیت‌های بحرانی مانند کرونا و بحران اوکراین و برکزیت کاملا مشهود بود.

او تأکید می‌کند که قطر بعد از چین در رتبه دوم سرمایه‌گذاران خارجی در انگلستان است اما به لحاظ اهمیت سرمایه‌گذاری در رتبه اول جای دارد و سرمایه‌گذاری‌هایش موجب حرکت نقدیندگی در اقتصاد انگلستان می‌شود.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید