یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-28
کد خبر: 35242 |
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸ |
ارسال به دوستان
پ

بدهکارترین کشورهای خاورمیانه در سال ۲۰۲۲

بانک جهانی به تازگی آخرین گزارش سالانه بدهی خارجی پایان سال خود را منتشر کرد و بر اساس ارزیابی‌ها مشخص شد که بدهی مصر، ایران و ترکیه در سال گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

اقتصادسنج؛ بانک جهانی به تازگی آخرین گزارش سالانه بدهی خارجی پایان سال خود را منتشر کرد و بر اساس ارزیابی‌ها مشخص شد که بدهی مصر، ایران و ترکیه در سال گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

بر اساس گزارش بانک جهانی، موارد زیر به تفکیک کشورهای خاورمیانه و بدهی آنها در پایان سال ۲۰۲۲ است. سهام بدهی خارجی به بخشی از بدهی یک کشور اشاره دارد که از وام دهندگان خارجی وام گرفته شده است.

کشورهای خاورمیانه

مصر

سهام بدهی خارجی مصر به ۱۴۳.۳ میلیارد دلار رسید که نسبت به ۱۲۹.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ افزایش داشته است. مصر سهم عمده پول های وام گرفته شده خود را صرف زیرساخت ها کرده است. المانیتور سال گذشته گزارش داد که برخی از تحلیلگران معتقدند مصر پتانسیل بالایی برای بازپرداخت بدهی خود دارد.

ایران

ایران

سهام بدهی خارجی ایران به ۱۰.۴ میلیارد دلار رسید. این رقم تقریبا دو برابر ۵.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ است.

خبرگزاری فایننشال تریبون با استناد به داده های بانک مرکزی گزارش داد که بدهی خارجی ایران دوباره در حال کاهش است. این روزنامه خاطرنشان کرد که تحریم‌ های ایالات متحده در کنار «قوانین دست‌وپاگیر و بی ‌ثباتی اقتصادی» مانع بزرگی برای سرمایه‌ گذاری خارجی در ایران است.

عراق

عراق

سهام بدهی خارجی عراق در پایان سال ۲۰۲۱، ۲۵.۳ دلار بود. در سال ۲۰۲۰، رقم سهام بدهی خارجی آنها ۲۶.۳ دلار بود که نشان دهنده کاهش بدهی آنها به بانک جهانی است.

عراق سرانجام در ماه اکتبر دولت جدید خود را تشکیل داد و یکی از اولین اقدامات دولت امضای قرارداد مهندسی ۴ میلیارد دلاری با ایران بود.

اردن

بدهی اردن در سال گذشته ۴۱.۸ میلیارد دلار بود که نسبت به ۳۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ افزایش داشته است.

علاوه بر وام های خارجی، اردن به طور منظم از همسایگان ثروتمند خود در خلیج فارس کمک های اقتصادی دریافت می‌کند تا به بودجه خود کمک کند. یک خبر مثبت در مورد اقتصاد اردن این است که درآمد آنها از گردشگری در حال افزایش است.

لبنان

بدهی لبنان ۶۶.۹ میلیارد دلار بود که نسبت به ۶۸.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ کاهش داشت.

لبنان در بحبوحه بحران اقتصادی ویرانگری قرار دارد. علیرغم کاهش اندک در میزان بدهی، بسیاری از نهادها تا زمانی که لبنان اصلاحات حکومتی و مبارزه با فساد را اجرایی نکند، تمایلی به وام دادن به این کشور ندارند.

سوریه

سهام بدهی خارجی سوریه در پایان سال ۲۰۲۱ به ۵ میلیارد دلار رسید که نسبت به ۴.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ افزایش داشته است.

اقتصاد سوریه به دلیل ادامه جنگ داخلی در حال فروپاشی است. برخی ناظران نیز در سال های اخیر گفته‌اند که تحریم های آمریکا و اروپا علیه این کشور به در حال آسیب رساندن به غیرنظامیان است.

ترکیه

بدهی خارجی ترکیه ۴۳۵.۵ میلیارد دلار بوده که نسبت به ۴۴۱.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ کاهش داشته است.

در ماه ژوئن، آژانس رتبه‌بندی اعتباری S&P Global مستقر در نیویورک گزارش داد که ترکیه به دلیل بدهی‌های بالا و مشکلات اقتصادی، در برابر بحران نقدینگی آسیب‌پذیر است. یکی از مشکلات اساسی ترکیه تورم بالاست.

یمن

بدهی یمن جنگ‌زده ۷.۶ میلیارد دلار بود که از ۷.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ بیشتر بوده است.  گفتنی است بانک جهانی، اطلاعات چندین کشور منطقه از جمله اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس را درج نکرد.

 

توریسم اینترنشنال/

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید