سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-23
کد خبر: 5238 |
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳ |
ارسال به دوستان
پ

ترکیه بهشت دور زدن تحریم ها توسط روسیه

پس از شروع جنگ اوکراین به لطف تسهیلاتی که آنکارا فراهم کرده، واردات انواع کالاها از کشور‌های اوراسیایی و شرکتهای اروپایی به ترکیه بطور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. آمریکا به شرکتهای ترکی در خصوص اعمال تنبیهات علیه آنها هشدار داده است.

پس از شروع جنگ اوکراین به لطف تسهیلاتی که آنکارا فراهم کرده، واردات انواع کالاها از کشور‌های اوراسیایی و شرکتهای اروپایی به ترکیه بطور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است. آمریکا به شرکت‌های ترکی در خصوص اعمال تنبیهات علیه آنها هشدار داده است.

به گزارش «اقتصادسنج»، به نقل از «الپائیس»، تحریم‌های اعمال شده از طرف غرب بجای انزوای اقتصادی روسیه، برای ترکیه تبدیل به فرصت شده است.

در شرایط اوضاع بسیار شکننده اقتصادی در ترکیه که نرخ تورم به ۸۰% رسیده است (محاسبات غیر رسمی حاکی از دو برابر بودن رقم مزبور است) و در شرایط سقوط ارزش لیر ترکیه که این کشور بشدت نیازمند جریان پولی تازه ای شده، پوتین ترکیه را معبری برای ایجاد خلل در معماری تحریم‌ها یافته است و روسیه قادر به تداوم تأمین کالاهای مورد نیاز خود و لوازم یدکی ساخت اروپا از مسیر ترکیه شده است. ترکیه در پی دستیابی به منابع مالی و روسیه دنبال دور زدن تحریم‌ها از مسیر ترکیه است.

ترکیه تنها کشور عضو ناتو است که از تحریم‌ها علیه روسیه حمایت نکرده هر چند تنگه های خود را بر روی عبور و مرور کشتی‌های جنگی روسی بسته و اوکراین را به پهپاد‌های ترکی مسلح کرده است.

طی ۳ ماه اخیر شاهد فعالیت‌های اقتصادی زیادی در ترکیه بوده ایم؛ فعالیت‌هایی که به مراتب بیشتر از تقاضا در ترکیه بوده است؛ چون نهادها و زیرساختهای تجارت با روسیه به منظور دور زدن تحریمها در حال پایه ریزی بوده است.

پنج بانک در ترکیه قبلاً شروع به کار کردن با سامانه پرداخت روسی موسوم به «میر» کرده‌اند؛ سامانه پرداختی که مورد نیاز گردشگران روسی برای پرداختهای‌شان در ترکیه از راهی غیر از سامانه‌های عابربانک «ویزا» است. یک تراکنش مالی دیگر میان روسیه و ترکیه پرداخت روبل از طرف ترکیه برای خرید گاز از روسیه بوده است. با افزایش تقاضای روبل از جانب دولت ترکیه، ارزش روبل در ترکیه رو به افزایش است.

روزانه بیش از ۱۲۰ پرواز از شهرهای گوناگون روسیه در فرودگاه‌های ترکیه به زمین می‌نشیند پروازهایی که اغلب پُر از مسافر هستند. در هفت ماه اول سال جاری ۲/۲ میلیون نفر تبعه روس وارد ترکیه شده اند. روس هایی که مجوز اقامت در ترکیه گرفته‌اند از رقم حدود ۷۰ هزار نفر پیش از جنگ اوکراین به رقمی بالاتر از ۱۰۵ هزار نفر رسیده است. روس های مقیم ترکیه نقشی اساسی در واسطه گری تأمین کالا میان اروپا و بازار روسیه ایفا می‌کنند. ۶۰۱ شرکت با سرمایه روس‌ها در ترکیه دائر شده است و بیشتر از یکصد شرکت در حوزه های فنآوری و ارتباطات فعالیت می‌کنند. غالب این شرکت‌های نوپا مشغول صادرات و واردات محصولات فنآوری، ماشین آلات و لوازم یدکی دارای کاربری های دوگانه نظامی و غیرنظامی می باشند. فقط حدود نیمی از این شرکت‌ها نزد اتاق بازرگانی ترکیه ثبت شده‌اند و در نتیجه آماری از میزان دقیق صادرات و واردات میان ترکیه و روسیه وجود ندارد.

ترکیه اتصالات بسیار مناسب هوائی و دریایی با روسیه دارد و مراکز حساس و کلیدی روسیه (در مقایسه با دیگر کشورهایی مثل چین و امارات که مسیرهای دور زدن تحریم علیه روسیه هستند) به ترکیه نزدیک‌تر هستند.

صادرات ترکیه به روسیه در فاصله زمانی ماه‌های می تا جولای بالغ بر ۲ میلیارد یورو شده است یعنی ۳۷% بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته. برخی معتقدند میزان مبادله کالا میان ترکیه و روسیه رقمی به مراتب بیشتر از اینها است و بسیاری از ارقام بخاطر تجارت چمدانی میان دو کشور جایی ثبت نمی‌شود. طبق ارزیابی بانک مرکزی ترکیه رقم تجارت چمدانی میان دو کشور که جایی ثبت نمی‌شود بالغ بر ۲ میلیارد یورو طی ۶ ماه اخیر می‌شود. ارقام خریداری‌های مستقیم اتباع روسی در ترکیه هنوز در آمارهای اخیرالذکر لحاظ نشده است.

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در ماه ژوئن برای بحث با دولت ترکیه پیرامون تلاش‌های دور زدن تحریم‌ها علیه روسیه از ترکیه به این کشور سفر کرده و اخیراً هم نامه شدیداللحنی به دوائر حکومتی در ترکیه فرستاده و در آن هشدار داده است هر کسی به روسیه در دور زدن تحریم‌ها کمک کند از ارتباط با سامانه مالی آمریکا محروم خواهد شد. در این نامه آمده است: «هشدار می دهیم که برقراری هرگونه رابطه با افراد و ارگان‌های تحت تحریم در روسیه می تواند منجر به تحریم مالی هر نهاد و شرکت‌ مرتبط با موضوعات تحت تحریم در روسیه شود».

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید