چهارشنبه, ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-17
کد خبر: 6243 |
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۹ |
ارسال به دوستان
پ

افزایش ارزش دلار؛ بلای جان خریداران نفت

با اینکه قیمت نفت کاهش یافته است؛ اما افزایش ارزش دلار سبب شده تا کشورهای واردکننده نفت همچون چین، هند، کشورهای اتحادیه اروپا و اقتصادهای نوظهور مثل سری‌لانکا، کاهش قیمت نفت را ملموس نبینند.

به گزارش «اقتصادسنج»، به نقل از بلومبرگ، قیمت نفت ۳۰ درصد نسبت‌به اوج آن در سال جاری میلادی کاهش‌یافته است اما اگر در شهرهایی مثل پاریس، بمبئی یا اکرا زندگی می‌کنید این کاهش قیمت چندان محسوس نیست؛ دلیل آن افزایش ارزش دلار است.

کاهش قیمت جهانی نفت از حدود ۱۲۸ دلار با افزایش ۵۰ درصدی ارزش دلار طی همین دوره جبران شده‌است. این بدان معناست که قیمت سوخت دلیل اصلی افزایش هزینه زندگی در اکثر نقاط دنیا بوده‌است.

افزایش ارزش دلار باعث شده تا واردکنندگان بزرگ دنیا مانند چین، هند و اتحادیه اروپا کاهش چندانی در قیمت نفت خام نسبت‌به آنچه شاخص‌های جهانی نشان می‌دهد احساس نکنند و برای برخی از بازارهای نوظهور مانند سریلانکا، تاثیر افزایش قیمت نفت و سقوط ارز ملی به‌صورت فروپاشی اقتصادی نشان داده شده است.

تحلیلگران عقیده دارند افزایش ارزش دلار یک مشکل جدی برای کشورهای مصرف‌کننده نفت بوده که ارز آن‌ها هیچ رابطه‌ای با دلار آمریکا ندارد. قیمت نفت طی ۱۲ ماه گذشته بر پایه ارزهای ملی بسیار افزایش‌یافته است.

هیچ راه‌حل آسانی برای حل این مشکل وجود ندارد. بالا بردن نرخ بهره برای حمایت ارزهای داخلی خطر کند شدن رشد اقتصادی را در پی دارد و کشورهای درحال‌توسعه هم باید حواسشان به ذخایر دلار باشد.

کشورهای منطقه یورو به‌شدت وابسته به واردات نفت هستند. ۵ اقتصاد بزرگ منطقه یعنی آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و هلند حداقل ۹۰ درصد وابسته به واردات نفت برای راه‌اندازی پالایشگاه‌های خود هستند.

دراین‌بین، محاسبه قیمت نفت بر پایه دلار مشکل بزرگی برای مقامات بانک مرکزی اروپا بوده‌است. کاهش عرضه انرژی به خاطر اقدام روسیه در قطع عرضه گاز قیمت مصرف‌کننده را در اروپا به‌شدت افزایش داده‌است.

کشورهای آسیایی هم با همین مشکل مواجه هستند. ارزش واردات نفت چین تا ماه اوت ۵۰ درصد نسبت‌به سال قبل افزایش داشته‌است. این در حالی است که حجم واردات نفت این کشور به‌خاطر قرنطینه‌های کرونایی پایین آمده‌است.

افزایش ارزش دلار در کنار افزایش قیمت سوخت و کمبود ارز خارجی تبدیل به یک فاجعه برای برخی کشورهای درحال‌توسعه مانند سریلانکا شده‌است. این کشور مجبور شده تنها پالایشگاه نفت خود را تعطیل کند چون منابع مالی کافی برای خرید نفت خام ندارد.

 

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید