شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-04
کد خبر: 34402 |
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۸ |
ارسال به دوستان
پ

یک سوم ساکنان کشورهای عربی زیر خط فقر قرار دارند

بر اساس نتایج بررسی سالانه، با وجود افزایش رشد در کشورهای عربی یک سوم جمعیت این منطقه زیر خط فقر هستند.

اقتصادسنج؛ بر اساس نتایج بررسی سالانه، با وجود افزایش رشد در کشورهای عربی یک سوم جمعیت این منطقه زیر خط فقر هستند.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» در بیانیه کمیسیون اقتصادی و اجتماعی غرب آسیا، وابسته به سازمان ملل متحد (UNESCWA) در مورد نتایج بررسی سالانه خود پیرامون تحولات اقتصادی و اجتماعی در کشورهای عربی پیش بینی شده است که اقتصاد کشورهای عربی منطقه در سال ۲۰۲۳ رشد ۴.۵ درصدی و در سال ۲۰۲۴ رشد ۳.۴ درصدی را تجربه کند.

این بررسی، پیامدهای منفی پاندمی کرونا و جنگ روسیه را که حدود یک سال پیش (فوریه ۲۰۲۲) در اوکراین آغاز شد، بر اقتصاد جهانی در نظر گرفته است.

طبق این بررسی، تورم در کشورهای عربی در سال ۲۰۲۲ به ۱۴ درصد افزایش یافته است و انتظار می رود در دو سال آینده به ترتیب تا ۸ و ۴.۵ درصد کاهش یابد.

همچنین میزان فقر در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال های گذشته افزایش یافته و جمعیت افراد زیر خط فقر به نزدیک ۱۳۰ میلیون نفر رسیده که یک سوم جمعیت منطقه به استثنای کشورهای شورای همکاری و لیبی را طبق محدوده خط فقر این کشورها تشکیل می دهد. همچنین این میزان طی دو سال آینده افزایش می‌یابد و در سال ۲۰۲۴ به ۳۶ درصد خواهد رسید.

این برسی می افزاید کشورهای عربی در سال ۲۰۲۲ با ۱۲ درصد بالاترین نرخ بیکاری در سطح جهان را به ثبت رساندند و ممکن است در سال ۲۰۲۳ با توجه به تلاش ها برای احیای اقتصاد پس از کرونا با کاهش جزئی به ۱۱.۷ درصد برسد.

در گزارش این کمیته به نقل از «احمد مومی» ناظر گروه بررسی آمده است که کشورهای شورای همکاری و سایر کشورهای صادرکننده نفت از افزایش قیمت انرژی بهره مند خواهند شد. این در حالیست که کشورهای واردکننده نفت از پیامدهای اجتماعی و اقتصادی متعددی از جمله هزینه های بالای انرژی، کمبود مواد غذایی، سقوط صنعت گردشگری و نیاز به کمک های بین المللی رنج خواهند برد.

مومی افزود: وضع کنونی فرصتی را برای کشورهای عربی صادرکننده نفت فراهم می آورد تا با انباشت ذخایر و سرمایه گذاری در طرح هایی که موجب رشد همه جانبه و توسعه پایدار می شوند، اقتصاد خود را به دور از بخش انرژی گسترش دهند.

هدف این بررسی ها که سالانه توسط توسط کمیسیون اقتصادی و اجتماعی غرب آسیا منتشر می‌شود، حمایت از تلاش های کشورهای عربی برای اصلاح نهادهای اقتصادی، توسعه و اجرای سیاست های مبتنی بر شواهد، و بهبود فرآیند برنامه ریزی در دستیابی به توسعه جامع و پایدار است.

 

میدل ایست نیوز/

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید