یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-05
کد خبر: 36797 |
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸ |
ارسال به دوستان
پ

چگونه هزینه های زندگی خود را کاهش دهیم؟

حتما شما هم تا بحال متوجه شده‌اید که خیلی از اوقات دخل و خرج مان با هم جور در نمیاد و همیشه به آخر ماه نرسیده پول‌ مان ته می‌ کشد و حساب بانکی‌ مان خالی می‌ شود. تنها راه پیشگیری و این که بتوانیم خرج ها را کنترل کنیم و هیچ‌ گاه با بی پولی مواجه نشویم این است که، مدیریت هزینه داشته باشیم؛ در این مطلب قصد داریم چند راه حل در مورد چگونه هزینه های زندگی خود را کاهش دهیم؟ را به شما آموزش دهیم.

اقتصادسنج| اکوپدیا؛ حتما شما هم تا بحال متوجه شده‌اید که خیلی از اوقات دخل و خرج مان با هم جور در نمیاد و همیشه به آخر ماه نرسیده پول‌ مان ته می‌ کشد و حساب بانکی‌ مان خالی می‌ شود. تنها راه پیشگیری و این که بتوانیم خرج ها را کنترل کنیم و هیچ‌ گاه با بی پولی مواجه نشویم این است که مدیریت هزینه داشته باشیم؛ در این مطلب قصد داریم چند راه حل در مورد چگونه هزینه های زندگی خود را کاهش دهیم؟ را به شما آموزش دهیم.

مدیریت درآمد چیست؟

اگر بخواهیم خیلی خلاصه و مفید به این سوال جواب بدهیم؛ باید بگوییم که مدیریت درآمد به‌ معنای داشتن یک برنامه منظم برای کنترل ورودی و خروجی ما در همه سطوح زندگی است. داشتن چنین برنامه‌ای به بخش مالی زندگی ما نظم می‌ بخشد و به ما کمک می‌ کند تا علاوه بر کاهش فشارهای اقتصادی و کنترل استرس مالی که در مقاطع خاصی با آن‌ ها مواجه می‌ شویم، پس‌انداز هم داشته باشیم. همچنین به ما کمک می‌کند تا نسبت معقولی بین درآمد و هزینه‌ هایمان برقرار کنیم.

مدیریت درآمد و هزینه

مدیریت درآمد و هزینه، زمانی امکان‌ پذیر است که ما نگاهی واقع‌ گرایانه نسبت به آن‌ ها داشته باشیم. برای داشتن نگاه واقع‌ گرایانه هم باید میزان درآمد و هزینه را در یک برنامه ماهانه، سالانه یا هر مدل برنامه دیگری که متناسب با زندگی شخصی ما است، روی کاغذ بیاوریم. نوشتن روی کاغذ یا استفاده از اپلیکیشن‌ های مرتبط برای مدیریت درآمد به ما کمک می‌ کند تا نگاهی عینی و واقعی نسبت به درآمد خود داشته باشیم.

کنترل مخارج زندگی چیست؟

این روزا تورم و گرونی، کمر اقتصاد مردم رو شکسته و حسابی اون‌ ها رو دچار مشکل کرده؛ از هر ده نفری که باهاشون حرف بزنی، نه نفر بهت میگن که دخلشون به خرجشون نمی خوره و شاید اصلا خود شما هم یکی از کسایی باشین که با این مسئله روبرو هستین.کنترل مخارج زندگی، به هیچ وجه کم خوری، کم پوشی یا از خودتون غافل شدن نیست؛ از طرفی هم منظور از کنترل مخارج زندگی این نیست که شما هی پس انداز کنید، هی خرجی نکنید و یکهو بیاید در یه روز کل پس انداز خودتون رو به باد بدید.

کنترل مخارج زندگی، یعنی ما به توان روزهایی که در یک سال داریم، بر اساس درآمدی که داریم، نیازها و مخارج زندگی خودمون رو تعیین کنیم و بر همون حساب هم بیایم مدیریت کنترل مخارج زندگی رو بر عهده بگیریم و بودجه بندی‌ های لازم رو داشته باشیم.

برای مدیریت هزینه های زندگی پول‌ هایتان را به‌ درستی خرج کنید

وقتی می‌ شود چیزی را قرض یا اجاره کرد آن را نخرید. حتما برای شما پیش آمده که فیلمی را خریده‌اید، آن را یک‌ بار تماشا کرده‌اید و حالا چند سال است که در کمدتان دارد خاک می‌خورد، کتاب، مجله، ابزارآلات و لوازم ورزشی هم به‌ همین ترتیب. می‌توان آن ها را با هزینه کمتری قرض گرفت، استفاده کرد و سپس پس داد. بدین‌ ترتیب هم فضای خانه‌ تان بیهوده اشغال نمی‌ شود و هم در پول صرفه‌ جویی کرده‌اید.

اگر مطمئن هستید که چیزی را واقعا نیاز دارید حتما آن را بخرید؛ یا با یک حساب سرانگشتی می‌ توانید متوجه شوید که خرید وسایل مورد نیازتان منفعت بیشتری دارد یا قرض کردن آن‌ ها، خود را بدهکار نکنید برای خرید های بزرگی مثل خرید خودرو و یا خرید مسکن، سرمایه‌ گذاری گزینه بهتری است. به جای گرفتن وام بانکی و انتخاب‌ های محدود برای بازپرداخت وام، سرمایه‌ گذاری کنید و بسته به توان مالی خود پرداخت‌ های ماهیانه را تعیین کنید.

طبق آنچه که دارید و مطابق با درآمد واقعی‌تان خرج کنید، نه مطابق با درآمد خیالی‌تان؛ شاید فکر کنید درآمد بالایی دارید، اما واقعا مقدار پولی که سر ماه به حساب‌ تان واریز می‌ شود این تصور را تأیید نکند.

اصول مدیریت هزینه های زندگی در شرایط سخت

هزینه های ضروری خود را در نظر بگیرید :

برای مدیریت هزینه ها در زندگی ابتدا هزینه ها و مخارج واجب و ضروری خود را در نظر بگیرید و خرج های غیر ضروری خود را کاهش دهید. هزینه مسکن، هزینه رفت و آمد، هزینه خوراک، هزینه بهداشت، هزینه لباس از هزینه های ضروری هستند.

اولویت بندی کنید: 

برای مدیریت هزینه ها نیاز به اولویت بندی در زندگی دارید. پس به فکر نیازهای پایه ای خود مانند تامین غذا و تجهیزات ضروری زندگی باشید و سپس به پرداخت قبض ها و در آخر به تفریحات بپردازید.

هزینه ها را کم کنید :

برای کاهش هزینه های خود همیشه راه هایی وجود دارد مثلا برای کاهش کرایه خانه ی خود یک هم خانه پیدا کنید.

درآمد اضافی برای خود پیدا کنید:

با پیدا کردن یک کار نیمه وقت منبع دومی برای درآمد تان بیابید؛ شاید شما یک کار نیمه وقت بخواهید پیدا کنید. برای پرداخت هزینه های ضروری خود می توانید چیزهایی که لازم ندارید را بفروشید.

نگاهتان را کمی تغییر دهید:

دیدتان را عوض کنید، همیشه به دنبال خرید اجناس خارجی گران قیمت نباشید و به جای این اجناس ، مشابه داخلی را بخرید. اجناس داخلی قیمت مناسب تری دارند و از کیفیت خوبی برخوردار هستند.

سرمایه گذاری هوشمندانه داشته باشید:

برای کمک به مدیریت هزینه های خانه و پس انداز پول بیشتر سرمایه گذاری هوشمندانه داشته باشید و وارد بورس شوید و سهام شرکت های مختلف را بخرید تا سرمایه تان را بیشتر از قبل کنید.

پس انداز کنید:

هر ماه قسمتی از درآمد خود را پس انداز کنید؛ زیرا بر خلاف هزینه های ثابت برخی هزینه ها قابل پیش بینی نیستند پس واجب است برای آن ها بودجه مجزایی در نظر گرفته و ماهانه آن را شارژ کنید.

بودجه‌بندی کنید: 

برخلاف تصور عده ای، بودجه داشتن کار پیچیده ای نیست بودجه برنامه ای است برای نحوه مصرف پولی که در دست دارید. بدون داشتن بودجه ممکن است وسوسه شوید و پول خود را برای مواردی خرج کنید که در برنامه شما نبوده است.

در برنامه بودجه علاوه بر هزینه های ضروری و نیازها باید به اهداف مالی نیز توجه داشت چون همان طور که می دانیم رسیدن به این اهداف به ما کمک می کند که انگیزه بیشتری برای کار و کسب درآمد داشته باشیم؛ نکته که باید برای داشتن برنامه بودجه موفق به آن توجه داشت این است که اولیت های خانواده را با مشورت با یکدیگر مشخص کنید و همه به آن پای بند باشید.

سخن پایانی

کنترل این هزینه های به ظاهر کوچک می تواند به کاهش مخارج منزل کمک کند. پس آنچه که باید توجه داشت این است که برای کاهش هزینه ها ابتدا از آن ها آگاه شویم و پس از شناسایی آن ها را کنترل کنیم و جلوی هزینه های اضافه و هزینه هایی که به ظاهر کوچک هستند را بگیریم تا بتوانیم برای رسیدن به زندگی مطلوب برنامه ریزی کنیم.

سهیلا حسن وند|

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید