یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-05
کد خبر: 36844 |
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰ |
ارسال به دوستان
پ

چگونه سابقه بیمه تامین اجتماعی را بخریم؟+ مبلغ و شرایط

افرادی که در مشاغل مختلف مشغول هستند با پرداخت مبلغی به طور ماهیانه می‌توانند خود را بیمه کنند و در زمان پیری و هنگامی که توان لازم برای فعالیت و کار کردن را ندارند حقوق بازنشستگی دریافت می‌ کنند. برای این که بتوان از بیمه بازنشستگی استفاده کرد باید در ابتدا به طور ماهیانه مبلغی به بیمه پرداخت نمود. میزان ماه‌های پرداختی در قانون مشخص شده است ولی اگر شخصی بخواهد به هر دلیلی زودتر بازنشسته شود می‌تواند مدت ماه‌ های باقی مانده را بخرد. در این مطلب خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی سال ۱۴۰۱ را بررسی می‌ کنیم.

اقتصادسنج| اکوپدیا؛ افرادی که در مشاغل مختلف مشغول هستند با پرداخت مبلغی به طور ماهیانه می‌توانند خود را بیمه کنند و در زمان پیری و هنگامی که توان لازم برای فعالیت و کار کردن را ندارند حقوق بازنشستگی دریافت می‌ کنند. برای این که بتوان از بیمه بازنشستگی استفاده کرد باید در ابتدا به طور ماهیانه مبلغی به بیمه پرداخت نمود. میزان ماه‌های پرداختی در قانون مشخص شده است ولی اگر شخصی بخواهد به هر دلیلی زودتر بازنشسته شود می‌تواند مدت ماه‌ های باقی مانده را بخرد. در این مطلب خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی سال ۱۴۰۱ را بررسی می‌ کنیم.

قانون جدید خرید سوابق بیمه تامین اجتماعی

در صورتی که خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی سال ۱۴۰۱، برای تکمیل سوابق پرداخت حق بیمه به صورت کسری از ماه انجام شود فرد باید به صورت پاره وقت (کسری از ماه)، در کارگاه های مشمول قانون تامین اجتماعی، مشغول به کار بوده و برای او در ماه مورد نظر حداقل یک روز سابقه پرداخت حق بیمه لحاظ شده باشد، سن متقاضی، در زمان ثبت درخواست، حداکثر، ۵۰ سال باشد و در زمان حیات خود، نسبت به ثبت این درخواست اقدام کند. 

در صورتی که متقاضی؛ از ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه برخوردار باشد؛ از شرایط سنی برای بازنشستگی معاف خواهد شد و همچنین متقاضیانی که در زمان ثبت درخواست بالای ۵۰ سال هستند باید نسبت به مازاد ۵۰ سال از سابقه پرداخت حق بیمه بهره مند باشند. نکته مهم این که، تکمیل سوابق پرداخت حق بیمه به صورت کسری از ماه صرفا از زمان ثبت درخواست به بعد امکان پذیر است. 

با این توضیح که در صورتی که فردی به صورت پاره وقت در مجموعه ای مشغول به فعالیت بوده و حق بیمه ۴ روز در ماه برای وی پرداخت می گردد، صرفا از زمان ثبت درخواست می تواند شخصا هزینه مازاد بر ۴ روز را بپردازند و اقدام به تکمیل سوابق بیمه ای خود کند؛ در صورتی که در گذشته نیز مشمول این شرایط بوده درخواستی به سازمان تامین اجتماعی ارائه نکرده است این طرح نسبت به گذشته قابل اجرا نخواهد بود

شرایط خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی سال ۱۴۰۱

در صورتی که خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی در خصوص تبدیل بیمه زمان سربازی‌؛ به سابقه کار صورت می گیرد اولا فرد باید دارای کارت پایان خدمت باشد؛ ثانیا زمانی که قصد خرید سابقه بیمه را دارد بیمه پرداز تامین اجتماعی بوده؛ ثالثا از ۲ سال سابقه کار و بیمه قبل از خدمت سربازی برخوردار باشد یا بتواند مبلغ خرید خدمت سربازی را نقدی یا طی اقساط یک ساله به سازمان تامین اجتماعی بپردازد.

مدت زمان پرداخت بیمه 

در قانون تامین اجتماعی برای مدت زمان پرداخت بیمه یک حداقل و حداکثر مشخص شده است. حداقل زمان پرداخت بیمه ده سال و حداکثر مدت زمان آن ۳۰ سال است؛ از این رو شخصی که به مدت سی سال ماهیانه مبلغی را به بیمه داده باشد می‌ تواند بعد از پایان سی سال هر ماه بازنشستگی خود را دریافت کند؛ از سوی دیگر بر اساس قانون تامین اجتماعی به افرادی که کمتر ۱۰ سال حق بیمه پرداخته‌ اند هیچ حقوق بازنشستگی تعلق نمی‌ گیرد. یعنی اگر این فرد به سن ۶۰ سال برسد ولی هنوز ده سال حق بیمه پرداخت نکرده باشد نمی‌ تواند بازنشسته شود.

خرید سابقه بیمه 1401

خرید مدت زمان باقی مانده از سابقه بیمه

خرید کسری و باقی مانده‌‌ ماه‌ های بیمه به معنای این است که فرد به میزان تعیین شده از سوی قانون حق بیمه پرداخت نکرده و می‌ خواهد به صورت یک جا حق بیمه مدت زمان باقی مانده را پرداخت کند؛ اما از نظر قانونی این امکان وجود ندارد که افراد کسری ماه‌های پرداخت حق بیمه‌‌ خود را به صورت یکجا پرداخت کنند و بازنشسته شوند. 

به طور مثال شخص به سن شصت سال رسیده است و ۲۷ سال حق بیمه پرداخته است؛ این شخص سه سال کسر دارد تا بتواند حقوق کامل سی سال را دریافت کند. در این صورت این امکان وجود ندارد که به طور یک جا این سه سال را یک جا پرداخت کند و فقط همان حقوق ۲۷ سال حق بیمه را دریافت می‌ کند. یا این که فرد ۲۵ سال حق بیمه داده و می‌ خواهد پنج سال مابقی را یک جا بدهد تا بازنشسته شود. 

اما در یک مورد که قانون به بیمه شده اجازه داده است تا بتواند مدت باقی مانده را بخرد؛ آن هم زمانی است که شخص به سن بازنشستگی رسیده اما هنوز ۱۰ سال حق بیمه نداده است؛ در این مورد از یک طرف قانون این جواز را نمی‌ دهد که فرد بازنشسته شود زیرا حداقل ده سال حق بیمه خود را نداده است و از طرفی هم قانون با توجه به سن فرد می‌ خواهد او بازنشسته شود برای همین به فرد اجازه داده شده است در این مورد ماه‌ های کسری را بخرد. به طور مثال شخص به سن ۶۰ سال رسیده ولی فقط ۷ سال حق بیمه داده است در این صورت می‌ تواند سه سال باقی مانده را یک جا پرداخت کند و با ده سال حق بیمه بازنشسته شود.

مبلغ خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی 

قیمت و مبلغ خرید سوابق بیمه تامین اجتماعی مبلغی مشخص نیست و بسته به شرایطی که فرد، قصد خرید سابقه بیمه را دارد همچنین سال درخواست، متغیر است، روش محاسبه قیمت خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی به این صورت است که ۳۳ درصد حداقل دست مزد روزانه آن سال، ضرب در تعداد روزهای کسری بیمه می‌ شود. 

سامانه خرید سابقه بیمه 

سامانه خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی؛ در خصوص کسانی که با بیمه خرید بیمه سربازی، قصد ثبت سابقه کار برای سربازان را دارند، یا قصد دارند، برای خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی سال ۱۴۰۱، برای تکمیل سوابق پرداخت حق بیمه به صورت کسری از ماه اقدام کنند، سامانه خدمات اینترنتی تامین اجتماعی می باشد. 

سامانه، eservices.tamin.ir در دسترس متقاضیان بوده و متقاضیان می توانند؛ با جست و جوی آن و پس از تشکیل حساب کاربری، نسبت به خرید بیمه سربازی یا تکمیل سوابق پرداخت حق بیمه به صورت کسری از ماه، اقدام کنند.

سهیلا حسن وند|

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 1
    1. نویسنده :علی

      سلام آیا میشود بیمه ای که از سال ۸۸تا ۹۲را نداده ام ولی سال ۸۰بیمه شده و اکنون هم بیمه هستم فقط اون سالی که نوشته ام رو پرداخت نکرده ام رو بخرم و به سوابق بیمه ام اضافه شود