یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-05
کد خبر: 30820 |
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲:۲۷ |
ارسال به دوستان
پ

چگونه در رابطه با گارانتی ها سرتان کلاه نرود؟

هر یک از شرکت‌های گارانتی کننده ممکن است تحت ضوابط و شرایط خاصی دستگاه‌های مختلف را گارانتی کنند و قطعات گارانتی شده یا مدت زمان گارانتی نیز ممکن است متفاوت باشد. در چند سال اخیر، موبایل و تبلت در کشور ما با گارانتی ۱۸ ماهه به‌فروش می‌رسد.

اقتصادسنج؛ هر یک از شرکت های گارانتی کننده ممکن است تحت ضوابط و شرایط خاصی دستگاه‌های مختلف را گارانتی کنند و قطعات گارانتی شده یا مدت زمان گارانتی نیز ممکن است متفاوت باشد. در چند سال اخیر، موبایل و تبلت در کشور ما با گارانتی ۱۸ ماهه به‌ فروش می‌رسد.

گارانتی چیست؟

گارانتی گوشی در بازار ایران موضوعی مبهم دارد. گارانتی یا ضمانت نامه در واقع تعهدی است که سازنده کالا در مقابل آن متعهد می‌شود چنانچه کالا در مدت زمان معین که در ضمانت نامه قید شده دچار نقص یا ایرادی شود بدون اخذ وجهی (بدون گرفتن اجرت تعمیر و هزینه قطعات) آن را تعمیر کند و در صورتی که ایراد وارده اساسی باشد با دستگاه جدید تعویض کند.

تفاوت گارانتی و وارانتی چیست؟

عموما گارانتی و وارانتی با تعاریف و عناوین یکسان استفاده می‌شود.

گارانتی را تعویض و وارانتی را تعمیر می‌نامند.

گارانتی را به هزینه سازمان و وارانتی را به هزینه شرکت منظور می‌کنند.

گارانتی را برای یک دوره کوتاه و وارانتی را دوره بلندتری می‌نامند.

وارانتی (Warranty)

ضمانت نامه، تضمینی است که تولید کننده یک محصول، راجع به کیفیت و عملکرد آن محصول می دهد و اظهار نامه های مربوط به شرایطی که بر اساس آن در صورت نقص در محصول، جایگزین یا تعمیر خواهد شد. ضمانت ممکن است اظهار شود؛ به این معنی که ضمانت ممکن است به طور شفاهی یا کتبی نشان داده شود یا ممکن است به طور ضمنی بیان شود. به این معنی که تصور عمومی این است که محصول سالم و از شرایط کاری مناسب برخوردار است.

گارانتی (Guarantee)

ضمانت یا اظهاریه ای – یا به صورت مکتوب و یا به صورت ضمنی – از سوی فروشنده کالا، که در آن عملکرد مناسب محصول تضمین شده است . مطابق این تعریف گارانتی برای خدمات کاربرد دارد و وارانتی برای محصولات و کالاها. بطور مثال ضمانت نامه بانکی یا بانک گارانتی به معنای این است که بانک متعهد به پرداخت بدهی نفر دیگر است در صورتی‌که آن شخص بدهی خود را به بانک ادا نکند. یا سازمانی گارانتی می‌کند که کارگران نظافت خود به درستی فعالیت خود را به اجرا در می‌آورند.

تعهد کتبی که چیزی دارای خصوصیت، مشخصات و یا کیفیت مشخصی می‌باشد یا می‌تواند نیازی را برآورده و یا رضایتمندی را بهمراه داشته باشد.

زمان وارانتی یا گارانتی

وارانتی و گارانتی در حقیقت یک پیشنهاد از سوی فروشنده (تولیدکننده)‌است که مشتری آن را به اختیار مورد موافقت خود قرار می‌دهد. همانگونه که در ابتدا گفته شد ضمانت‌نامه‌ها به عنوان یک ابزار بازاریابی و برای جذب و وفاداری بیشتر مشتریان بکار گرفته شد؛ لذا سازمان‌ها بنا به اندازه و توانشان نسبت به ارائه زمان گارانتی یا وارنتی خود اقدام می‌کنند. سازمانی که دارای بنیه مالی مناسب باشد می‌تواند برای محصولات خود ۵ سال وارانتی ارائه داده و در عین حال سازمان ضعیف‌تر میزان خدمات رایگان خود را کوتاه‌تر در نظر گرفته می‌شود.

دو نوع سازمان وجود دارد که تحت هیچ شرایطی حاضر به ارائه خدمات گارانتی یا وارانتی نمی‌باشند. ۱. سازمان‌هایی که دارای بنیه مالی ضعیفی بوده و قلیلی از مشتریان را به عنوان بازار هدف خود انتخاب کرده‌اند. ۲. سازمان‌هایی که به برند و محصول و کیفیت خود ایمان داشته و از راه ارائه ضمانت‌نامه بدنبال جذب مشتریان خود نیستند. برخی از خودروهای انگلیسی را می‌توان در این گروه قرار داد.

در گارانتی گوشی‌های موبایل همیشه محدودیت‌های خاصی وجود دارد که برای بررسی آن‌ها می‌توانید به ضوابط و شرایط گارانتی شرکت ارائه دهنده خدمات گارانتی دستگاه خود مراجعه کنید.

از جمله مشکلاتی که در گوشی‌های موبایل اغلب شامل گارانتی نمی‌شوند می‌توان به مواردی چون خرابی ناشی از آب خوردگی، خرابی ناشی از ضربه و به طور کل صدمات خارجی که کاربر در آن‌ها دخیل است و باعث می‌شود دستگاه را از حالت طبیعی خود خارج کند، اشاره کرد.

حال اگر دستگاه با گارانتی، دچار ایرادی شد و خواستید از خدمات شرکت گارانتی کننده استفاده کنید بهتر است از حق و حقوق خود و کارهایی که می‌بایست انجام داد، مطلع باشید.

خدماتی که شرکت های گارانتی موظف به ارائه آن‌ها هستند

در این ویدیو در مورد شروع تاریخ گارانتی و خدماتی که شرکت های گارانتی کننده موظف هستند به مشتری ارائه دهند صحبت شده است و فرایند تعمیر در شرکت‌ها و زمانی که به طور معمول برای تعمیر دستگاه نیاز است، توضیح داده شد.

همچنین در این فیلم به نکاتی که بعد از تحویل گرفتن گوشی از شرکت گارانتی کننده باید به آن توجه داشته باشید، اشاره شده و در نهایت نیز در مورد این موضوع صحبت کرده که اگر دستگاه ما به هر دلیلی شامل خدمات شرکت گارانتی کننده نشد چه کاری باید انجام داد.

استعلام گارانتی ها

با توجه به افزایش کارت‌های گارانتی تقلبی برای مطمئن شدن از صحت و درستی ضمانت نامه گوشیتان عدد نوشته شده روی کارت گارانتی خود را به سامانه پیامکی شرکت گارانتی کننده ارسال کنید.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید