چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-15
کد خبر: 20275 |
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۰۰ |
ارسال به دوستان
پ

پایین ترین و بالاترین قیمت بنزین در جهان/ونزوئلا ارزانترین و هنگ کنگ گرانترین/ ایران‌ در رتبه سوم ارزانترین ها

ونزوئلا، لیبی و ایران در رتبه اول تا سوم ارزانترین قیمت بنزین در جهان را دارند و هنگ کنگ، آفریقای مرکزی و ایسلند گرانترین بنزین در جهان را به خود اختصاص داده اند. 

 

به گزارش اقتصادسنج، بنزین یکی از نیازهای اساسی کشورهای مختلف است که قیمت آن در هر کشوری متفاوت است و نرخ آن تاثیر مستقیمی بر زندگی مردم دارد.

در همین راستا، سوال این است که قیمت بنزین در کشورهای مختلف چگونه است و قیمت آن متاثر از چه عواملی تعیین می شود.

براساس آخرین داده های رسمی،  در ۳۱-اکتبر-۲۰۲۲ میانگین قیمت بنزین اکتان ۹۵ در سراسر جهان ۱.۲۹ دلار آمریکا در هر لیتر است.

با این حال، تفاوت قابل توجهی در این قیمت ها در بین کشورها وجود دارد. به عنوان یک قاعده کلی، کشورهای ثروتمندتر قیمت های بالاتری دارند در حالی که کشورهای فقیرتر و کشورهایی که نفت تولید و صادر می کنند قیمت های قابل توجه پایین تری دارند.

ارزانترین بنزین جهان

یکی از استثناهای قابل توجه ایالات متحده است که از نظر اقتصادی کشوری پیشرفته است اما قیمت بنزین پایینی دارد.

تفاوت قیمت ها در کشورهای مختلف به دلیل مالیات ها و یارانه های مختلف برای بنزین است. همه کشورها به قیمت های یکسان نفت در بازارهای بین المللی دسترسی دارند اما پس از آن تصمیم می گیرند مالیات های متفاوتی وضع کنند. در نتیجه قیمت خرده فروشی بنزین متفاوت است.

بر این اساس، ونزوئلا، لیبی و ایران در رتبه اول تا سوم ارزانترین قیمت بنزین در جهان را دارند و هنگ کنگ، آفریقای مرکزی و ایسلند گرانترین بنزین در جهان را به خود اختصاص داده اند.

براساس داده های رسمی، قیمت بنزین پس از بازنگری اخیر، در ایران ۰.۰۵۴ دلار به ازای هر لیتر است و رتبه سوم جهان در ارزانترین قیمت بنزین را به خود اختصاص داده است.

گرانترین بنزین جهان

با توجه به قیمت هزار و ۵۰۰ تومانی برای بنزین سهمیه‌ای و ۳ هزار تومانی بنزین آزاد، هر لیتر بنزین سهمیه‌ای ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان و هر لیتر بنزین آزاد نیز ۲۵ هزار تومان یارانه دریافت می‌کند تا به قیمت‌های امروز به دست مصرف‌کننده ایرانی برسد.

روزانه یک هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان یارانه به بنزین سهمیه‌ای و یک هزارمیلیارد تومان یارانه به بنزین آزاد تعلق می‌گیرد که نشان می دهد دولت هر روز بیش از ۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان یارانه به بنزین می‌دهد.

از سوی دیگر ایرانی‌ها به طور میانگین در سال جاری روزانه حدود۱۰۰ میلیون لیتر بنزین مصرف کرده‌اند که از این میزان ۶۰ میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای و ۴۰ میلیون لیتر نیز بنزین آزاد بوده است.

با یک حسابی سرانگشتی یارانه پرداخت‌شده به بنزین در ماه ۷۹.۵ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۵۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

این در حالی است که بودجه عمومی دولت بر اساس قانون بودجه سال جاری ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان است. بنابراین یارانه پرداختی به بنزین در صورت ثابت‌بودن قیمت بنزین و قیمت دلار، معادل ۶۳ درصد بودجه عمومی دولت در یک سال است.

 

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید