دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-29
کد خبر: 65724 |
تاریخ انتشار : ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۴ |
ارسال به دوستان
پ

وقتی قیمت موتورسیکلت از خودرو سبقت می گیرد!

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سرعت رشد قیمت موتور سیکلت از خودرو بیشتر شده است. تا جایی که اکنون برخی از مدل‌های وسپا گران‌تر از خودرویی نظیر جک J4 قیمت خورده‌اند.

اقتصادسنج| بررسی‌ها نشان می‌دهد که سرعت رشد قیمت موتور سیکلت از خودرو بیشتر شده است. تا جایی که اکنون برخی از مدل‌های وسپا گران‌تر از خودرویی نظیر جک J4 قیمت خورده‌اند.

موتور سیکلت به قدری بین مردم ایران محبوب است که خانه‌ بیشتر مردم یک دستگاه از آن وجود دارد. البته این محبوبیت دردسر‌هایی هم برای جامعه به دنبال خود داشته است. به این شکل که بسیاری از دارندگان این وسیله نقلیه گواهینامه لازم برای راندن این وسیله را ندارند و معمولاً این وسیله نقلیه را به دلیل استفاده دم دستی بیمه هم نمی‌کنند. اما اکنون این وسیله نقلیه نیز هم‌پا با خودرو شتاب گرفته و خرید آن دیگر همچون گذشته آسان نیست.

رشد ۱۱۴ برابری قیمت موتور سیکلت در ۱۳ سال

رایج‌ترین و اقتصادی‌ترین نوع موتور سیکلت در ایران موتور هوندا ۱۲۵ سی.سی است که اصطلاحاً به آن سی‌جی ۱۲۵ می‌گویند. این موتور در بازار ایران به پراید موتور‌ها نیز شهرت دارد. در اواخر دهه ۸۰ و همچنین سال‌های آغازین دهه ۹۰ امکان خرید این موتور با مبلغ ۵۰۰ هزار تومان وجود داشت.

اما امروز به واسطه تورم، افزایش قیمت ارز و در نتیجه افزایش هزینه تولید این موتور در ارزان‌ترین حالت خود که توسط برند ایران‌ دوچرخ تولید می‌شود با رشد ۱۱۴ برابری نسبت به ۱۳ سال پیش، ۵۷ میلیون تومان قیمت دارد.

این افزایش قیمت موتورسیکلت باعث شد تا این وسیله نقلیه هم به فهرست کالاهای کمتر دست‌یافتنی اضافه شود.

قیمت موتور سیکلت در چه وضعیتی قرار دارد؟

ارزان‌ترین موتور سیکلت بازار که در دسته موتورهای برقی قرار می‌گیرد متعلق به برند کویر موتور است که ۴۳ میلیون تومان قیمت دارد.

گران‌ترین موتور سیکلت مجاز در بازار هم به محصول وارداتی وسپا ۱۲۵ سی.سی با کد مدل ۹۴۶ مربوط می‌شود که در محبوب‌ترین رنگ خود یعنی قرمز با قیمت ۹۱۵ میلیون تومان معامله می‌شود. این در حالی است که امروز، ۱۴ تیر ۱۴۰۲، جک j4 در بازار آزاد خودرو ۷۹۰ میلیون تومان قیمت خورده است.

شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که این موتور چه مزیت خارق‌العاده‌ای دارد که چنین قیمتی روی آن گذاشته شده است؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت که از زاویه دید بازار، وسپا دارای چند ویژگی خاص و منحصر به فرد است. اولین نکته به بحث دوام محصولات آن باز‌می‌گردد؛ نه‌تنها این محصول بلکه تمام موتورهای وسپا که از زمان شروع به کار آن تولید شده‌اند دارای دوام و جان‌سختی هستند.

جان سختی و دوام این محصولات را می‌‌توان با نگاهی به بازار فرش‌فروشان تهران دریافت. چراکه اکثر کسبه این صنف به دلیل دوام و قدرت موتور مناسب از ۵۰ سال گذشته تا کنون از محصولات وسپا برای جابه‌جایی فرش‌های خود استفاده می‌کنند؛ اما این موتورها پس از گذشت ۵۰ سال همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

دلیل دوم قیمت نجومی این موتور سیکلت القای حس نوستالژیک به جامعه است، وسپا در الگوی طراحی خود در چند سال گذشته به طراحی رترو رجوع کرد و مدل قدیمی خود را دوباره احیا کرد.

دلیل پایانی محبوبیت این موتور رنگ قرمز آن است که در اتاق رنگ‌های ایزوله و کاملاً به‌روز شرکت وسپا رنگ شده است تا در خیابان‌های شهر خودنمایی کند.

فارغ از تمام دلایلی محبوبیت این محصول نباید فراموش کرد که اکثر موتور سیکلت‌هایی که امروز در ایران تردد می‌کنند به شکل مونتاژ یا کاملاً داخلی تولید شده‌اند.  اما این موتور به شکل کامل در کارخانه وسپا تولید شده وبرای ورود |آن به کشور ارزبری صورذت گرفته پس در نتیجه قیمت ارز در قیمت روز این خودرو اثر مستقیم دارد.

اسکوترها در حکم پژو ۲۰۶

چند سالی است که موتور سیکلت‌هایی با نام اسکوتر که بیشتر استفاده شهری دارند در ایران بسیار محبوب شده‌اند که البته امری طبیعی است، چراکه بعد از انقلاب در ایران تردد موتور سیکلت‌های سنگین که قابلیت استفاده برای جاده را هم داشتند در کشور ممنوع شد و عملاً استفاده از موتور سیکلت محدود به سفرهای درون شهری شد.

اولین بار موتورهای اسکوتر با برند ویو وارد ایران شدند، اما بعد از گذشت مدت کوتاهی که مردم از این کلاس موتور استقبال کردند کارخانه‌های داخلی ومونتاژکار با شرکت‌های تولید‌کننده خارج از کشور وارد مذاکره شدند و امتیاز تولید این موتورها را برای خط‌تولیدهای خود گرفتند وپس از مدتی هم مدل‌هایی کاملاً مشابه اما با کیفیتی کاملاً متفاوت را روانه بازار کردند.

ضعف اصلی اسکوترها در توان خروجی آن‌ها بود. این مشکل پس از واردات نسل جدید از این موتورها تحت عنوان کلیک تا حد زیادی برطرف شد. این‌بار هم شرکت‌های تولید کننده داخلی با کپی کردن مدل‌هایی مشابه را روانه بازار کردند تا بتوانند این موتورها را برای استفاده شهری از لحاظ قیمتی توجیه‌پذیر کنند.

برای مثال امروز یک موتور سیکلت کلاس اسکوتر کویر موتور صفر کیلومتر با قیمت ۸۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد؛ در حالی که برای خرید نمونه کارکرده؛ اما وارداتی آن باید چندین برابر این مبلغ را پرداخت کنید.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید