بررسیها نشان میدهد که سرعت رشد قیمت موتور سیکلت از خودرو بیشتر شده است. تا جایی که اکنون برخی از مدلهای وسپا گرانتر از خودرویی نظیر جک J4 قیمت خوردهاند.
اقتصادسنج| بررسیها نشان میدهد که سرعت رشد قیمت موتور سیکلت از خودرو بیشتر شده است. تا جایی که اکنون برخی از مدلهای وسپا گرانتر از خودرویی نظیر جک J4 قیمت خوردهاند.
موتور سیکلت به قدری بین مردم ایران محبوب است که خانه بیشتر مردم یک دستگاه از آن وجود دارد. البته این محبوبیت دردسرهایی هم برای جامعه به دنبال خود داشته است. به این شکل که بسیاری از دارندگان این وسیله نقلیه گواهینامه لازم برای راندن این وسیله را ندارند و معمولاً این وسیله نقلیه را به دلیل استفاده دم دستی بیمه هم نمیکنند. اما اکنون این وسیله نقلیه نیز همپا با خودرو شتاب گرفته و خرید آن دیگر همچون گذشته آسان نیست.
رشد 114 برابری قیمت موتور سیکلت در 13 سال
رایجترین و اقتصادیترین نوع موتور سیکلت در ایران موتور هوندا 125 سی.سی است که اصطلاحاً به آن سیجی 125 میگویند. این موتور در بازار ایران به پراید موتورها نیز شهرت دارد. در اواخر دهه 80 و همچنین سالهای آغازین دهه 90 امکان خرید این موتور با مبلغ 500 هزار تومان وجود داشت.
اما امروز به واسطه تورم، افزایش قیمت ارز و در نتیجه افزایش هزینه تولید این موتور در ارزانترین حالت خود که توسط برند ایران دوچرخ تولید میشود با رشد 114 برابری نسبت به 13 سال پیش، 57 میلیون تومان قیمت دارد.
این افزایش قیمت موتورسیکلت باعث شد تا این وسیله نقلیه هم به فهرست کالاهای کمتر دستیافتنی اضافه شود.
قیمت موتور سیکلت در چه وضعیتی قرار دارد؟
ارزانترین موتور سیکلت بازار که در دسته موتورهای برقی قرار میگیرد متعلق به برند کویر موتور است که 43 میلیون تومان قیمت دارد.
گرانترین موتور سیکلت مجاز در بازار هم به محصول وارداتی وسپا 125 سی.سی با کد مدل 946 مربوط میشود که در محبوبترین رنگ خود یعنی قرمز با قیمت 915 میلیون تومان معامله میشود. این در حالی است که امروز، 14 تیر 1402، جک j4 در بازار آزاد خودرو 790 میلیون تومان قیمت خورده است.
شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که این موتور چه مزیت خارقالعادهای دارد که چنین قیمتی روی آن گذاشته شده است؟
در پاسخ به این پرسش باید گفت که از زاویه دید بازار، وسپا دارای چند ویژگی خاص و منحصر به فرد است. اولین نکته به بحث دوام محصولات آن بازمیگردد؛ نهتنها این محصول بلکه تمام موتورهای وسپا که از زمان شروع به کار آن تولید شدهاند دارای دوام و جانسختی هستند.
جان سختی و دوام این محصولات را میتوان با نگاهی به بازار فرشفروشان تهران دریافت. چراکه اکثر کسبه این صنف به دلیل دوام و قدرت موتور مناسب از 50 سال گذشته تا کنون از محصولات وسپا برای جابهجایی فرشهای خود استفاده میکنند؛ اما این موتورها پس از گذشت 50 سال همچنان به فعالیت خود ادامه میدهند.
دلیل دوم قیمت نجومی این موتور سیکلت القای حس نوستالژیک به جامعه است، وسپا در الگوی طراحی خود در چند سال گذشته به طراحی رترو رجوع کرد و مدل قدیمی خود را دوباره احیا کرد.
دلیل پایانی محبوبیت این موتور رنگ قرمز آن است که در اتاق رنگهای ایزوله و کاملاً بهروز شرکت وسپا رنگ شده است تا در خیابانهای شهر خودنمایی کند.
فارغ از تمام دلایلی محبوبیت این محصول نباید فراموش کرد که اکثر موتور سیکلتهایی که امروز در ایران تردد میکنند به شکل مونتاژ یا کاملاً داخلی تولید شدهاند. اما این موتور به شکل کامل در کارخانه وسپا تولید شده وبرای ورود |آن به کشور ارزبری صورذت گرفته پس در نتیجه قیمت ارز در قیمت روز این خودرو اثر مستقیم دارد.
اسکوترها در حکم پژو 206
چند سالی است که موتور سیکلتهایی با نام اسکوتر که بیشتر استفاده شهری دارند در ایران بسیار محبوب شدهاند که البته امری طبیعی است، چراکه بعد از انقلاب در ایران تردد موتور سیکلتهای سنگین که قابلیت استفاده برای جاده را هم داشتند در کشور ممنوع شد و عملاً استفاده از موتور سیکلت محدود به سفرهای درون شهری شد.
اولین بار موتورهای اسکوتر با برند ویو وارد ایران شدند، اما بعد از گذشت مدت کوتاهی که مردم از این کلاس موتور استقبال کردند کارخانههای داخلی ومونتاژکار با شرکتهای تولیدکننده خارج از کشور وارد مذاکره شدند و امتیاز تولید این موتورها را برای خطتولیدهای خود گرفتند وپس از مدتی هم مدلهایی کاملاً مشابه اما با کیفیتی کاملاً متفاوت را روانه بازار کردند.
ضعف اصلی اسکوترها در توان خروجی آنها بود. این مشکل پس از واردات نسل جدید از این موتورها تحت عنوان کلیک تا حد زیادی برطرف شد. اینبار هم شرکتهای تولید کننده داخلی با کپی کردن مدلهایی مشابه را روانه بازار کردند تا بتوانند این موتورها را برای استفاده شهری از لحاظ قیمتی توجیهپذیر کنند.
برای مثال امروز یک موتور سیکلت کلاس اسکوتر کویر موتور صفر کیلومتر با قیمت 89 میلیون تومان به فروش میرسد؛ در حالی که برای خرید نمونه کارکرده؛ اما وارداتی آن باید چندین برابر این مبلغ را پرداخت کنید.