پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-02
کد خبر: 49869 |
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷ |
ارسال به دوستان
پ

همه آنچه باید درباره حساب های تجاری و شخصی بدانید/ چه حساب هایی مشمول مالیات می شوند؟

اگر هنوز نمی‌دانید حساب شخصی چطور تبدیل به حساب تجاری و مشمول مالیات می‌شود، حتما این مطلب را بخوانید.

اقتصادسنج | اگر هنوز نمی‌دانید حساب شخصی چطور تبدیل به حساب تجاری و مشمول مالیات می‌شود، حتما این مطلب را بخوانید.

تبدیل حساب شخصی به حساب تجاری

طبق اعلام بانک مرکزی از اول مهر ۱۴۰۱، هر کدام از حساب‌های بانکی که بیش از ۱۰۰ تراکنش در ماه داشته باشند و مجموع مبلغی که در این تراکنش‌ها به حساب بانکی واریز می‌شود، ۳۵میلیون تومان باشد، حساب تجاری محسوب شده، دیگر حساب شخصی نیست و مشمول مالیات خواهد بود. اگر حساب بانکی شما با این تعداد واریز در یک ماه مواجه شود و مجموع این واریزی‌ها بیشتر از ۳۵میلیون تومان باشد، دواتفاق برای صاحب حساب پیش می‌آید: اگر آن فرد در سازمان امور مالیاتی پرونده داشته باشد، حساب بانکی به پرونده‌اش متصل می‌شود. اما اگر آن فرد پرونده مالیاتی نداشته باشد، برای او پرونده مالیاتی تشکیل شده و به صاحب حساب هم اطلاع رسانی خواهد شد.

سقف مبلغ تراکنش در ماه برای حساب شخصی

خیلی‌ها این سوال را از خودشان می‌پرسند که خرید کردن با کارت بانکی یا برداشت پول هم نوعی تراکنش محسوب می‌شود. پس اگر هر کس تنها چهار بار در روز اقدام به استفاده از کارت بانکی در دستگاه‌های کارتخوان کند یا به هر دلیل دیگری با حساب بانکی‌اش کار کند، تعداد تراکنش‌های ماهانه‌اش بیش از ۱۰۰بار خواهد بود. اما لازم است بدانید منظور بانک مرکزی از تراکنش، تنها تراکنش‌های واریز است. یعنی اگر در یک ماه بیش از ۱۰۰بار به یکی از حساب‌های شما پول واریز شود و جمع مبلغ واریزی‌ها هم از ۳۵میلیون تومان فراتر برود، آن وقت طبق قانون حساب شخصی شما حساب تجاری تلقی خواهد شد.

تفاوت حساب تجاری و شخصی چیست؟

با وجود اطلاع رسانی بانک مرکزی اما هنوز خیلی از مردم ابهامات زیادی درباره قوانین حساب تجاری دارند. مثلا خیلی‌ها این اعتراض را نسبت به قانونگذار دارند که تراکنش  ۳۵میلیون تومان در طول یک ماه در این دوره زمانه مبلغ زیادی نیست و چرا باید مشمول مالیات باشد. اما دلیل اصلی برای اینکه یک حساب تجاری محسوب شود، تعداد تراکش‌های واریزی است، نه مبلغ آن. با نگاهی منصفانه باید گفت منطقی نیست که ظرف مدت یک ماه بیش از ۱۰۰بار به یک حساب شخصی پول واریز شود. پس سقف ۱۰۰ تراکنش واریز به عنوان شرط تشخیص حساب تجاری منطقی به نظر می‌رسد.

روش‌های شناسایی حساب تجاری

با چند مثال جای هیچ اما و اگر و ابهامی برایتان باقی نمی‌‌ماند. کافی است همین چند نکته پایین را بخوانید و برای همیشه بتوانید از داستان حساب شخصی و حساب تجاری و سردرگمی‌های احتمالی آسوده باشید.

منظور از ۱۰۰ تراکنش ماهانه برای حساب‌های تجاری، یعنی واریز پول به حساب مورد نظر. برداشت از حساب، واریز پول توسط شما به حسابی دیگر یا خرید از طریق درگاه‌های آنلاین و دستگاه کارتخوان، شامل محاسبه ۱۰۰تراکنش لازم برای تشخیص حساب‌های تجاری نیست.

اگر بیش از ۱۰۰ تراکنش واریز به حساب شما انجام شود، اما مجموع مبالغ این واریزها کمتر از ۳۵میلیون تومان باشد، مشمول حساب تجاری نخواهد بود.

اگر ۹۹تراکنش واریز در طول یک ماه به حساب شما انجام شود و مبلغ این واریزها چندمیلیارد تومان هم باشد، باز مشمول حساب تجاری نیست، چون مجموع تراکنش‌ها باید بیشتر از ۱۰۰ واریز باشد.

رده/

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید