یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-05
کد خبر: 29375 |
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲:۳۵ |
ارسال به دوستان
پ

درباره هنگامه قاضیانی بیشتر بدانید

هنگامه قاضیانی متولد اردیبهشت ۱۳۴۹ در مشهد هنرپیشه تئاتر، سینما و تلویزیون، مترجم و خواننده اهل ایران است. همچنین او تنها زن خواننده ای است که در ایران مجوز گرفته است و آهنگ های خود را با همخوانی مردان در فضای مجازی منتشر می کند.

اقتصادسنج؛ هنگامه قاضیانی متولد اردیبهشت ۱۳۴۹ در مشهد هنرپیشه تئاتر، سینما و تلویزیون، مترجم و خواننده اهل ایران است. همچنین او تنها زن خواننده ای است که در ایران مجوز گرفته است و آهنگ های خود را با همخوانی مردان در فضای مجازی منتشر می کند.

بیوگرافی هنگامه قاضیانی 

هنگامه قاضیانی متولد ۳۰ اردیبهشت ۱۳۴۹ در مشهد ، بازیگر سینما و تلویزیون است.

هنگامه قاضیانی

وی فارغ التحصیل لیسانس رشته جغرافیای انسانی اقتصادی از دانشگاه آزاد(شروع: دانشکده فنی دانشگاه آزاد مشهد – اتمام دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر ری) و فوق لیسانس فلسفه غرب از دانشگاه سانفرانسیسکو آمریکا است.

خانم بازیگر علاوه بر هنرپیشگی، ترجمه کتاب و خوانندگی نیز می کند.

شروع بازیگری در سن ۳۰ سالگی

او برای اولین بار در سن ۳۰ سالگی ایفای نقش کرد. او در سال ۱۳۷۹ برای نخستین بار در فیلم سایه روشن ایفای نقش کرده است.

دلیل هنگامه قاضیانی برای دیر شروع کردن بازیگری

قاضیانی در تئاتر مدرسه بسیار فعال بود تا اینکه به او پیشنهاد بازیگری می‌دهند اما با مخالفت پدر و مادرش رو به رو می شود، به همین دلیل از سن ۲۲ سالگی به آمریکا برای تحصیل مهاجرت میکند و بعد ها دوباره باز میگردد. هنگامه قاضیانی در یک خانواده هنری متولد شده بود. ادبیات، موسیقی و سینما در خانواده پدری و مادری او جاری بود.

خیلی‌ها ممکن است بپرسند چرا از ۳۰ سالگی بازیگری را شروع کرد. او از ۲۲ سالگی و قبل از اینکه برای تحصیل به آمریکا برود به‌طور جدی برای بازیگر شدن تصمیم گرفت اما پدرش و خانواده پدریش خیلی دوست داشتند که او این کار را دیرتر شروع کند. جالب اینجاست که خانواده پدری او از لحاظ نگرش به هنر دید فوق‌العاده بازی داشتند.

مادربزرگ او در زمان خودش عالم بود و هیچ فضای بسته‌ای نسبت به حضور زن در اجتماع و هنر وجود نداشت. ادبیات، موسیقی و سینما در خانواده پدری و مادری او جاری بود. اما دلیلی که باعث شد آرزوهای او دیرتر عملی شود این بود که آنها این فضا را در او دیرتر می‌دیدند.

چون می‌دانستند به خاطر میزان حساسیت‌هایی که او دارد ممکن است آسیب ببیند، نه به خاطر اینکه محیط سینما خوب نباشد چون به نظر او این تفکر کاملا غلط است. آنها به این فکر می‌کردند که سینما یک صنعت است و اگر او بخواهد شکننده باشد، خیلی زود کنار می‌رود. شاید می بایست او مراحلی را در زندگی پشت سر می‌گذاشت تا قوی‌تر شود و با شناخت وارد عرصه سینما گردد. این یک نوع روزه ناخودآگاه بود. مثل عاشقی که مدت‌ها برای معشوقش منتظر می‌ماند. او عاشقانه پای هنر ایستاد و این ایستادگی تا همین حالا ادامه دارد.

ماجرای ازدواج و طلاق

هنگامه قاضیانی در سن پایین ازدواج کرده است و اطلاعاتی در مورد نحوه آشنایی با همسرش منتشر نشده است. وقتی که او ۱۹ ساله بود تنها فرزندش که پسری به نام اشکان است را به دنیا آورد و بعد از ۵ سال و هنگامی که پسرش ۵ ساله بود از همسرش جدا شد.

او درمورد طلاقش گفت:

من یک زن ۲۴ ساله بودم که یک بچه ۵ ساله داشت و در آن زمان کلی از آرزوهایم خراب شده بود البته این شکست برای من یک فرصت بزرگ هم به حساب می آمد. این موضوع که می خواستم در آن زمان بعد از طلاق هم زن باشم و هم مرد برایم خیلی سخت بود و در زمانی که بخواهی هم مرد و هم زن باشی باعث می شود شخصیت انسان دچار تکرار شود و برای من این اتفاق خیلی سخت و تلخ بود.

حالا که مدت ها گذشته است و پسرش بزرگ شده است در مورد رابطه اش با پسرش اشکان می گوید: به این دلیل که هیچ دروغی بین من و پسرم وجود ندارد رابطه ما به درستی پیش می رود. ممکن گاهی از گفتن حقیقت به هم رنج بکشیم ولی مهم این است که هیچ وقت به هم دروغ نمی گوییم.

او در مورد رابطه اش با پسرش می گوید:

رابطه من و اشکان همیشه مثل یک مادر و فرزند نبوده است. بعضی وقت ها مادرش هستم ، گاهی وقت ها به عنوان خواهرش بوده ام و خیلی مواقع هم پیش آمده است که به عنوان دوست صمیمی اش بوده ام . به نظرم اشکان هم نسبت من همین حس را دارد.

عکس هنگامه قاضیانی در کنار پسرش

هنگامه قاضیانی و پسرش

نخستین فیلم

او در سال ۱۳۷۹ برای اولین بار در فیلم سایه روشن به کارگردانی حسن هدایت ایفای نقش کرد.

عنوان سال کارگردان
سازهای ناکوک ۱۳۹۸ علی حضرتی
زعفرانیه ۱۴ تیر ۱۳۹۷ سیدعلی هاشمی
به وقت خماری ۱۳۹۶ محمدحسین لطیفی
اردک لی ۱۳۹۶ بهروز غریب پور
یک قناری یک کلاغ ۱۳۹۵ اصغر عبداللهی
برادرم خسرو ۱۳۹۴ احسان بیگلری
دلبری ۱۳۹۴ سیدجلال دهقانی اشکذری
هاری ۱۳۹۳ امیراحمد انصاری
پدر آن دیگری ۱۳۹۳ یدالله صمدی
آزادی مشروط ۱۳۹۲ حسین مهکام
جینگو ۱۳۹۲ تورج اصلانی
ساکن طبقه وسط ۱۳۹۲ شهاب حسینی
با دیگران ۱۳۹۲ ناصر ضمیری
به تهران خوش آمدید ۱۳۹۲ رضا سبحانی
بشارت به یک شهروند هزاره سوم ۱۳۹۱ محمدهادی کریمی
زندگی مشترک آقای محمودی و بانو ۱۳۹۱ روح‌الله حجازی
من مادر هستم ۱۳۹۰ فریدون جیرانی
روزهای زندگی ۱۳۹۰ پرویز شیخ‌طادی
میگرن ۱۳۹۰ مانلی شجاعی فرد
آینه‌های روبرو ۱۳۸۹ نگار آذربایجانی
برف روی شیروانی داغ ۱۳۸۹ محمدهادی کریمی
سعادت‌آباد ۱۳۸۹ مازیار میری
بیداری رؤیاها ۱۳۸۸ محمدعلی باشه آهنگر
طاووس‌های بی‌پر ۱۳۸۷ جواد مزدآبادی
نیلوفر ۱۳۸۷ سابین ژمایل
به همین سادگی ۱۳۸۶ رضا میرکریمی
اقلیما ۱۳۸۵ محمدمهدی عسگرپور
روایت‌های ناتمام ۱۳۸۵ پوریا آذربایجانی
به آهستگی ۱۳۸۴ مازیار میری
بازنده ۱۳۸۳ قاسم جعفری
سایه‌روشن ۱۳۸۰

حسن هدایت

تلویزیون

عنوان سال کارگردان
سرزمین مادری ۱۳۹۲ کمال تبریزی

تئاتر

هنگامه قاضیانی پس از فیلم سایه روشن، با نمایش مثل خون برای استیک کاری از گروه تئاتر لیو برای نخستین بار بر صحنه تئاتر رفت. در تئاتر فعالیت های زیادی داشته و از جمله خرس، مثل خون، برای استیک، دفتر یادداشت، قضیه تراخیس و خواستگاری نمونه هایی از فعالیت او در عرصه تئاتر بوده است.

 
عنوان سال کارگردان
کالیگولا ۱۳۸۹ همایون غنی‌زاده
خنکای ختم خاطره ۱۳۸۸ حمیدرضا آذرنگ
در انتظار گودو ۱۳۸۳

ترجمه و داوری

او مترجم نیز است و کتاب سرزمین مرد سرخپوست، قانون مرد سفید پوست نوشته ویلکومت واشبرن را در کارنامه اش دارد و البته او به عنوان داور در جشنواره وارنا در بلغارستان هم شرکت کرده است.

خوانندگی هنگامه قاضیانی 

هنگامه قاضیان در سال ۱۳۸۶ در فیلم به همین سادگی آقای رضا میرکریمی سلری گلین را خواند و این اولین تجربه جدی خوانندگی او بود. قبل از این تجربه، قاضیانی از سن ۵ سالگی شروع به آواز خواندن کرده بود و این علاقه در سن ۱۴، ۱۵ سالگی اش به اوج خود رسیده بود.

او در دی ماه سال ۱۳۹۴ در تالار وحدت کنسرت موسیقی بانوان را در مقام خواننده با اجرای قطعاتی به یاد مادنی از موسیقی ایران با تنظیم رضا تاجبخش به روی صحنه برده است و خوانندگی هم می کند.

فیلم خوانندگی هنگامه قاضیانی 

دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن 

او به دلیل بازی در فیلم به همین سادگی در نقش یک زن خانه دار شهرستانی که در مناسبات شهری تهران امروزی دچار تردید در زندگی با همسرش شده است، بازی کرد که برای این نقش آفرینی توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را در بیست و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۸۶ دریافت کند.

او در سال ۱۳۹۰ با ۲ فیلم سینمایی میگرن به کارگردانی مانلی شجاعی فرد و فیلم سینمایی روزهای زندگی به کارگردانی شیخ طادی ایفای نقش کرد و توانست باز هم برای بازی در فیلم روزهای زندگی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را در سی‌امین جشنواره فیلم فجر به دست آورد.

روزهای زندگی فقط برای هنگامه قاضیانی یک افتخار آفرینی نبود بلکه با این فیلم در ۱۰ بخش دیگر نیز کاندید شده بود که دیپلم افتخار بهترین فیلم، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری، سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی، سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی و دیپلم افتخار برای بهترین صداگذاری را دریافت کرد که در نیمه اول سال نیز فیلم اکران شد؛ گرچه فیلم در اکران عمومی چندان موفق نبود.

سال جایزه رده فیلم نتیجه
جشنواره فیلم فجر کرمان جایزه بهترین بازیگر زن بشارت به یک شهروند هزاره سوم برنده
جشنواره فیلم دفاع مقدس جایزه بهترین بازیگر زن روزهای زندگی برنده
سی‌امین جشنواره فیلم فجر بخش نگاه نو بهترین بازیگر زن میگرن نامزدشده
۱۳۹۰ سی‌امین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن روزهای زندگی برنده
جشن خانه سینما بهترین بازیگر نقش مکمل زن سعادت آباد نامزدشده
تندیس حافظ بهترین بازیگر زن بیداری رؤیاها برنده
۱۳۸۶ بیست و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر بهترین بازیگر نقش اول زن به همین سادگی برنده
جشنوارهٔ دنیای تصویر به همین سادگی برنده
جشنواره وارنا جایزه بهترین بازیگر زن به همین سادگی برنده

جراحی زیبایی

او هیچ گاه جراحی زیبایی نکرده است و خودش می گوید که عاشق چین و چروک ها و خطوط روی چهره هستم؛ زیرا نشان می دهد که از چه راهی آمده ام وهمچنین قدرتم را نشان می دهد. می گوید که عکس هایی را که به تازگی گرفته است از دوران جوانی اش بیشتر دوست دارد.

علاقه به رقص و آوازخوانی

او به رقصیدن از سنین خیلی کم علاقه داشته است. از سن ۶ سالگی علاقه اش به موسیقی شکل گرفت و رقص را هم همیشه انجام می داد. او بقدری عاشق این دو کار بود که ترجیح می داد پدر و مادرش مدام خانه نباشند تا او بتواند براحتی بخواند و برقصد.

نمایش خانگی

هنگامه قاضیانی در سریال موفق شبکه نمایش خانگی یعنی سریال هم گناه به کارگردانی مصطفی کیایی ایفای نقش کرد. او در این سریال در کنار پرویز پرستویی، مهتاب کرامتی، محسن کیایی، رویا تیموریان و مسعود رایگان ایفای نقش کرده است. پخش این سریال از اسفند سال ۹۸ شروع شد.

 
عنوان سال کارگردان
پدر گواردیولا ۱۴۰۰–۱۴۰۱ سعید نعمت‌الله
جزیره ۱۴۰۰ سیروس مقدم
آمستردام ۱۴۰۰ مسعود قراگزلو
هم گناه ۱۳۹۸ مصطفی کیایی

انتشار ویدیوی بدون حجاب

کشف حجاب هنگامه قاضیانی

هنگامه قاضیانی در ۲۸ آبان سال ۱۴۰۱ در جریان ناآرامی‌های اخیر ایران، ویدیویی با موهای باز و در حال بستن موها در خیابان های تهران از خود منتشر کرد.

بازداشت هنگامه قاضیانی 

خبرگزاری ایرنا، روز یکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۱ از بازداشت او خبر داد. بر اساس این گزارش، قاضیانی با «حکم قضایی» توسط دستگاه امنیتی بازداشت شده‌ است. خبرگزاری ایرنا اتهام قاضیانی را «ارتباط با رسانه‌های معاند و ضدانقلاب» عنوان کرده‌ است.

هنگامه قاضیانی در نقش های متفاوت 

میگرن

میگرن

من مادر هستم

سرزمین کهن

آزادی مشروط
هنگامه قاضیانی و رامبد جوان در فیلم آزادی مشروط
ما همه گناهکاریم
هنگامه قاضیانی در فیلم ما همه گناهکاریم
روزهای زندگی
 حمید فرخ نژاد و هنگامه قاضیانی در فیلم روزهای زندگی
بشارت به شهروند هزاره سوم
هنگامه قاضیانی و حمید فرخ نژاد در فیلم بشارت به شهروند هزاره سوم
به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید