یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-05
کد خبر: 37235 |
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹ |
ارسال به دوستان
پ

سرمایه گذاری روی سکه بهتر است یا طلا؟

اگر قصد دارید که سرمایه خود را وارد بازار سکه و طلا کنید باید دقت داشته باشید که در این کار برخی نکات را لحاظ کنید. اصولا طلا برای سرمایه گذاری بلند مدت، جزو سرمایه گذاری های مناسب است به شرطی که بتوانید جای امنی برای نگهداری آن داشته باشید. 

اما در عین حال، بازار طلا، بازار متنوعی است و باید برای ورود به این بازار در نظر بگیرید که می خواهید در کدام بخش از آن سرمایه گذاری کنید؛ در ادامه مقاله همراه ما باشید تا در خصوص سرمایه گذاری طلا یا سکه بیشتر توضیح دهیم.

اقتصادسنج| اکوپدیا؛ اگر قصد دارید که سرمایه خود را وارد بازار سکه و طلا کنید باید دقت داشته باشید که در این کار برخی نکات را لحاظ کنید. اصولا طلا برای سرمایه گذاری بلند مدت، جزو سرمایه گذاری های مناسب است به شرطی که بتوانید جای امنی برای نگهداری آن داشته باشید. 

اما در عین حال، بازار طلا، بازار متنوعی است و باید برای ورود به این بازار در نظر بگیرید که می خواهید در کدام بخش از آن سرمایه گذاری کنید؛ در ادامه مقاله همراه ما باشید تا در خصوص سرمایه گذاری طلا یا سکه بیشتر توضیح دهیم.

نوسانات سکه و طلا در سال ۱۴۰۱

نوسانات در بازار طلا و سکه، در سال ۱۴۰۱ ادامه‌ دار بوده؛ اما دامنه این نوسان‌ها در چند ماه اخیر به‌ طور چشمگیری بیشتر شده است؛ از ابتدای امسال تاکنون، قیمت سکه تمام ۶ میلیون تومان رشد داشته که ۳ میلیون تومان آن در کمتر از یک ماه رخ‌ داده است. رشد قیمت طلا نیز ۲ برابر تغییرات قیمتی از ابتدای سال تاکنون بوده است.

با تداوم نوسان در قیمت فاکتور های تأثیرگذار بر بازار طلا، یعنی نرخ ارز و بهای انس جهانی، پیش‌ بینی آینده بازار طلا و سکه برای افرادی که قصد سرمایه‌ گذاری در این بازار را دارند، دشوار شده و صاحبان سرمایه‌ های خُرد با سؤالات زیادی در این زمینه مواجهند.

تفاوت‌ سکه و طلا

در مورد سرمایه‌گذاری سود آور با طلا باید عوامل زیادی را در نظر گرفت تا به سود دهی رسید؛ از این موارد می توان دستمزد ساخت طلای زینتی، وزن به کار رفته از سنگ‌ های اتمی، خارجی بودن طلای مذکور و … را نام برد. علاوه بر این تفاوت‌ هایی بین سکه و طلا وجود دارد که دانستن آن‌ها می‌تواند کمک بزرگی به شما در انتخاب روش سرمایه‌گذاری کند.

به عنوان نمونه از تفاوت‌ هایی که بین سرمایه گذاری طلا یا سکه وجود دارد این است که طلای ساخته‌ شده دارای کارمزد است ولی سکه به این صورت نیست؛ در اصل زمانی که یک طلای ساخته‌ شده خریداری می شود مبلغی را بابت اجرت ساخت آن پرداخت می‌ کنید که در هنگام فروش دیگر لحاظ نمی‌شود؛ به همین دلیل همواره شما طلایی را که می‌ خرید در صورتی که همان زمان بخواهید بفروشید باید با قیمتی پایین‌ تر بفروشید.

برای سرمایه گذاری طلا بهتر است یا سکه؟ 

خرید و فروش طلا و سکه هم مانند بازار ارز؛ این روزها شرایط خاصی دارد و مهم‌ ترین اتفاق در رابطه با آن، تغییر غیر عادی عوامل تأثیر گذار بر نوسانات بازار طلا و سکه است. 

برای مثال مسلما می دانید که قیمت طلا و سکه به قیمت دلار در ایران بستگی دارد؛ در شرایط عادی قیمت جهانی طلا تعیین‌ کننده نوسانات طلا و سکه بود؛ اما متاسفانه این روزها نوسانات نرخ دلار است که بر قیمت طلا و سکه تأثیر می‌ گذارد. 

به همین دلیل می‌ توان گفت در پاسخ به سوال سرمایه‌ گذاری سکه بهتر است یا طلا تمامی پاسخ ها ریسکی و فاقد از قاطعیت کامل هستند؛ اما در سرمایه‌ گذاری خرید سکه بهتر از طلای زینتی است. 

بین طلای نو و دست دوم، قطعا پیشنهاد ما خرید طلای دست دوم است؛ اما سکه ویژگی اجرت ساخت را ندارد، اگر قصد سرمایه گذاری دارید، پیشنهاد ما خرید سکه است؛ زیرا سکه اجرت ساخت نداشته و موقع فروش سکه، سود بیشتری نصیب شما می شود. 

طبق تحقیقات انجام شده ، در دو سال اخیر میزان سود دهی در سرمایه‌ گذاری بر سکه حدود ۴۰ درصد بوده؛ اما قیمت جهانی هر انس طلا تنها ۷ درصد افزایش داشته است؛ که این موضوع نشان‌ دهنده این است که بازار سکه نسبت به طلا بیشتر دچار نوسان بیشتری می‌ شود که عوامل داخلی نیز بی‌ تأثیر نیستند.

سرمایه‌ گذاری بر روی انواع طلا

طلای زینتی و نو

طلای زینتی و نو برای سرمایه گذاری مناسب نیست چون شما باید مالیات و اجرت را هم بپردازید بطوری که قیمت آن حداقل ۱۵ درصد بیش از قیمت وزن آن محاسبه می شود و حتی اگر افزایش قیمت داشته باشد نهایتا این ۱۵ درصد را ضرر می کنید. 

طلای دست دوم

اما این نوع طلا نسبت به طلای نو، مناسب تر است چون اجرت و مالیات ندارد ولی باید از جای مطمئن خرید کنید چون امکان تقلب در این نوع طلا وجود دارد. 

طلای آب شده

طلای آب شده نسبت به هر دو مورد قبلی، مناسب تر است ولی این مورد را هم باید از فروشنده مطمئن بگیرید و فاکتوری که برای آن گرفته می شود تا چند رقم اعشار، وزن طلا را محاسبه کرده باشد.

سکه

انواع سکه راحت تر خرید و فروش می شود و جزو سرمایه گذاری هایی است که تفاوت چندانی با پول نقد ندارد چون بسیار سریع به پول تبدیل می شود ولی در بازه ای باید خرید شود که حباب بالایی نداشته باشد و بهتر است زمانی سکه گرفته شود که حباب آن زیر ۵ درصد باشد. سکه اغلب بازدهی مناسبی دارد به شرطی که بتوانید این نوع سرمایه گذاری را بلند مدت ببینید.

مزایای سرمایه گذاری خرید طلا 

_ قابلیت نقدشوندگی بالا

_ قابلیت خرید به میزان سرمایه شما

_ عدم وجود محدودیت زمانی برای خرید طلا

_ ریسک خرید و فروش پایین

البته طلا به عنوان زینت نیز موردتوجه است ولی با دید سرمایه ‌گذاری کارمزدِ هزینه ساخت دارد. بنابر این برخی افراد علاقه‌ مند به خرید سکه، طلای دست‌دوم، شمش طلا و طلای آب شده هستند؛ با این کار هزینه اجرت ساخت را نمی‌ دهند و طلای خریداری شده آن‌ ها حکم سرمایه را دارد. 

نکاتی برای سرمایه گذاری روی طلای دست دوم

اگر برای سرمایه گذاری طلای آب شده؛ یا طلای دست دوم را انتخاب کرده اید حتماً از راهنمایی و مشاوره یک متخصص بهره ببرید. اما اگر قصد سرمایه گذاری با خرید طلای زینتی دارید به این نکات توجه کنید: 

طلای دست دوم بخرید تا در هنگام فروش کمتر ضرر کنید

از آن دسته طلاهایی بخرید که در آن‌ ها از سنگ‌ های زینتی استفاده نشده باشد

طلایی را انتخاب کنید که هزینه ساخت آن کم‌ تر تمام شده باشد.

 آیا سرمایه‌گذاری سکه بهتر از طلای زینتی است؟ 

برای سرمایه گذاری؛ در این صنف بیشتر افراد حرفه‌ای خرید و فروش سکه را پیشنهاد می‌دهند تا طلای زینتی؛ زیرا هنگام فروش سکه هزینه ساخت آن کم نمی‌ شود و به عنوان سرمایه گذار سود بیشتری خواهید کرد. 

به این نکته مهم نیز توجه کنید که اگر شرایط اقتصادی کشوری سالم باشد قیمت سکه با قیمت جهانی آن برابری می‌ کند، بنابراین اگر به دنبال سرمایه گذاری روی سکه هستید زمانی آن را بخرید که شرایط اقتصادی  از یک ثبات نسبی برخوردار باشد.

مزایای خرید سکه

یکی از مهم ترین مزایای سرمایه گذاری خرید سکه است؛ سکه قابلیت نقد شوندگی بسیار بالایی دارد. بدین معنا که در هر زمانی که نیاز به نقد کردن سرمایه خود دارید، کافی است که مغازه طلا فروشی پیدا کنید و سکه تان را به او بفروشید. تقریبا همیشه مغازه های طلا فروشی خریدار سکه هستند. مگر مواردی بسیار نادر. دلیل آن هم این است که این مغازه ها سکه را به هر قیمتی بخرند، با قیمتی بالاتر می فروشند و این یعنی در هر حالی خرید و فروش سکه به نفع آن هاست. قابلیت نقد شوندگی سکه تقریبا مانند بانک، و بهتر از بورس اوراق بهادار است.

معایب سرمایه گذاری طلا یا سکه

امروزه با افزایش قیمت طلا و سکه سرمایه گذاری در این زمینه برای اقشار کم‌ درآمدتر سخت تر شده است و این از عیوب مهم در این حوزه است؛ از معایب دیگر که شامل حال تمام کسانی که به صورت فیزیکی اقدام به خرید طلا می‌ کنند هم می‌شود، خطر سرقت و عدم امنیت است.

به صورت کلی، چنان چه طلا و سکه صرفا فقط در نظر گرفته شود، بدیهی است طلا با اجرت و دست مزدی که دارد در قیمت بالاتری می ایستد اما از سوی دیگر کاربرد زینتی هم دارد؛ از طرف دیگر همان طور که توضیح داده شد سکه دارای اجرت و دستمزد نیست و عمدتا تقاضای آن برای سرمایه‌ گذاری است.

از طرفی دیگر صندوق های طلا می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری برای تمام اقشار جامعه به حساب بیاید. خرید اوراق مشتقه طلا که به شکل واحد های سرمایه گذاری در این صندوق هستند معمولا با قیمت کم‌ تری از هر گرم طلای فیزیکی امکان پذیر است و از سوی دیگر، خطر سرقت با این نوع سرمایه گذاری در طلا از بین می‌ رود.

نتیجه گیری

با توجه به مقاله‌ی سرمایه گذاری طلا یا سکه، سکه گزینه بهتری جهت سرمایه گذاری است؛ به دلایل متنوعی همچون نداشتن کارمزد، سود بیشتر، امنیت بیشتر، عرضه و تقاضای بیشتر برای سرمایه گذاری و نقدشوندگی بالاتر در سرمایه گذاری طلا یا سکه، گزینه ارزنده تر سکه است.

سهیلا حسن وند|

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید