سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-14
کد خبر: 57569 |
تاریخ انتشار : ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰ |
ارسال به دوستان
پ

دعوای مرغداران و جهاد کشاورزی بالا گرفت/ سرنوشت قیمت مرغ چه خواهد شد؟

چند روزی از اعلام نرخ مصوب جدید مرغ نمی‌گذرد، اما بازار بی‌اعتنا قیمت مصوب جدید را پشت سر گذاشته است.

اقتصادسنج | چند روزی از اعلام نرخ مصوب جدید مرغ نمی‌گذرد، اما بازار بی‌اعتنا قیمت مصوب جدید را پشت سر گذاشته است. وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به این اتفاق با ارسال نامه‌ای مرغداران را تهدید به برخورد تعزیراتی و قطع سهیمه نهاده کرده است، اما، مرغداران تأکید دارند وزارت جهادکشاورزی در شرایطی باید انتظار حفظ قیمت مصوب را داشته باشد که خود تعهداتش را در خصوص تأمین نهاده های تولید با قیمت مصوب عملی کرده باشد.

بازار مرغ همچنان در التهاب است. سیزدهم اردیبهشت ماه جاری وزارت جهاد کشاورزی پس از ماه‌ها درخواست مرغداران برای افزایش قیمت مصوب متناسب با افزایش تورم و هزینه‌های تولید، قیمت خرید مرغ زنده درب مرغداری را به ۵۲ هزار تومان و قیمت گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان را به ۷۳ هزار تومان با شرط ثابت بودن قیمت نهاده‌ها در طول یک سال افزایش داد.

اما، بازار بی‌اعتنا به قیمت مصوب جدید، آن را پشت سر گذاشته است و در چند روز اخیر تا ۱۵ هزار تومان بیش از نرخ مصوب نیز رسیده است.

هشدار به مرغداران

بر اساس سند رسیده به اقتصاد آنلاین روز گذشته، ۲۴ اردیبهشت ماه جاری، معاون توسعه و بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای خطاب به اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران، نسبت به عدم رعایت قیمت مصوب عرضه مرغ به مرغداران هشدار داده است.

در بخشی از این نامه آمده است؛ با عنایت به سیاست‌های تنظیم بازار مبنی بر تأمین نهاده‌های کنجاله سویا و ذرت مورد نیاز واحد‌های مرغداری گوشتی با ارز نیمایی( ۲۸۵۰۰ تومان)، ضرورت دارد تمام واحد‌های مرغداری نسبت به رعایت قیمت مصوب عرضه مرغ درب مرغداری (حداکثر ۵۲ هزار تومان برای هر کیلوگرم) اقدام کنند. معهذا مطابق مصوبات کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی در صورت عدم رعایت قیمت مصوب، ضمن تشکیل پرونده توسط اداره بازرسی و نظارت سازمان جهادکشاورزی و ارسال به مراجع تعزیراتی، از بارگذاری نهاده در سامانه بازارگاه برای واحد‌های متخلف تا اطلاع ثانوی اکیدا خوداری می‌گردد.

کنجاله سویا نایاب شد، جوجه گران!

در واکنش به این تهدید محمد علی کمالی سروستانی، مشاور عالی اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران، اعلام کرده است: دو شرط اساسی اجرای قیمت‌ مصوب توافق شده شامل، تأمین کنجاله سویا و ذرت بوده است. اما، در روز‌های اخیر و همزمان با توافقنامه، مرغداران با کمبود شدید کنجاله سویا مواجه شده‌اند به گونه‌ای که هر کیلوگرم از این نهاده را تا کیلویی ۲۵ هزار تومان خریداری کرده‌اند.

همچنین از روز توافقنامه تا امروز به رغم برگزاری سه جلسه با انجمن تولید‌کننده‌گان جوجه یکروزه، قیمت جوجه بخصوص سویه‌های خارجی بین ۲۷ تا ۳۲ هزار تومان به مرغداران تحمیل شده و هیچ فاکتوری هم به آن ها ارائه نمی‌شود.

با این شرایط چگونه انتظار دارید تولید‌کننده بتواند این ابلاغیه را اجرا کند و ضرر آن‌ها را چه کسی جبران می‌کند. آیا تعهد یکطرفه است؟

بر اساس این گزارش، مرغداران تاکید دارند؛ وزارت جهادکشاورزی در شرایطی باید انتظار حفظ قیمت مصوب را داشته باشد که خود تعهداتش را در خصوص تأمین نهاده های تولید با قیمت مصوب عملی کرده و بر ثابت بودن قیمت نهاده‌ها در طول یک سال پایبند باشد.

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 9
    1. نویسنده :ناشناس

      باید سرپرست محترم وزرات جهاد ابتدا یک مرغ داری گوشتی اجاره کند و یک دوره تولید کند تا پخته بشه و چیزایی دستش بیاد

    1. نویسنده :ناشناس

      سلام پس ما گناه نداریم که مرغ ۷۳,هزار شاید ما پول نداشته باشیم که مرغ کیلو ۷۳بخریم آقای ریسی یه خورده هم به فکر ما هم باش روغن هم گرون برنج گرون یارانه هم چهار صد که چیزی نمیکنه با تشکر

    1. نویسنده :ناشناس

      این دعواها هم از کم تجربگی هست.ابتدا نیاز مردم را حداقل برای یک دوره سه ماهه در سردخانه ها ذخیره کنید.بعد بروید سر دعوا
      اینجور برخورد کردن معلومه که چه بر سر مردم میاد.
      ضمن اینکه خوراک مرغ هم چه بصورت آزاد و یا بصورت یارانه ای از قبل باید پیش بینی کرد.

    1. نویسنده :ناشناس

      این نوع برخوردها از سر بی تجربگی هست.
      ابتدا نیاز گوشت مرغ برای یک دوره سه ماهه در سردخانه برابر قیمت مصوب تامین کنید.
      خوراک مرغ را بصورت آزاد یا یارانه ای تامین کنید.
      بعد خودتان با اتحادیه مرغداران درگیر کنید.
      این رفتارها دودش در چشم مردم می رود.
      نه تنها مرغدار تسلیم می شود. باید بهشون باج داد و التماس کرد تا برگردند برای تولید.تازه با قیمتی بیشتر از اونی که مد نظر شما هست.
      قبل از هر تصمیمی در اتاق فکر کارشناسان خوب فکر کنید و مشورت و عاقلانه تصمیم بگیرید.

    1. نویسنده :ناشناس

      دراین شرایط مردم بایدبگردنددنبال پرتغال فروش چون درطول سالهای بعد انقلاب اولین دولتی است که طی ۲۰ماه کمرملت راشکست وهیچ چیزی جای خود نیست ادارات هم سردرگم شده اند تازه اینها میگند دیگران درکارمردم نبودندوفقدحرف مردم رازدند ولی مادرکنار مردمیم

    1. نویسنده :ناشناس

      سلام
      متاسفانه ناکارامدی و بی تجربگی و ضعف تخصص در این دولت شعار محور ، دارد کم کم و با شیب تند زندگی و معیشت مردم را نابود میکند و دولتمردان حاضر به ایجاد تغییر و تحول در خود و استفاده از متخصصین کاربلد نیستند

    1. نویسنده :ناشناس

      من مرغدار هستم برج۱۱ ذرت خرید کردم از سامانه بازارگاه هنوز نیامده در بازار آزاد خریدم کیلویی ۱۵۰۰۰ تومان
      بنابراین مرغ باید بشه ۱۰۰ هزار تومان

    1. نویسنده :ناشناس

      این جماعت پر رو که تو این گذر تاریخی از حق مردم مظلوم دادن سو استفاده میکنن و سویا رو فروختن و گوشت تحویل ندادن باید ادب کرد…
      مسابقه خریدن ویلا تو شمال با پول حرام سویا دولتی براه انداختن…

    1. نویسنده :ناشناس

      پول حرام سویا هارتون کرده رفتن شمال ویلا خریدن و مسابقه ماشین خارجی خریدن با پول سویای دولتی ….