دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-29
کد خبر: 30779 |
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵ |
ارسال به دوستان
پ

خبرگزاری فارس چگونه هک شد؟ + جزئیات

در روز جمعه ۴ آذر خبرهایی حاکی از هک شدن خبرگزاری فارس توسط گروه هکری بلک‌ریوارد شنیده شده که سر و صدای زیادی در سطح سیاسی و رسانه ای به وجود آورده است. در این میان انتشار بولتن و فایل صوتی این خبرگزاری بیش از هر چیز دیگری خبرساز شد. 

اقتصادسنج؛ در روز جمعه ۴ آذر خبرهایی حاکی از هک شدن خبرگزاری فارس توسط گروه هکری بلک‌ریوارد شنیده شده که سر و صدای زیادی در سطح سیاسی و رسانه ای به وجود آورده است. در این میان انتشار بولتن و فایل صوتی این خبرگزاری بیش از هر چیز دیگری خبرساز شد.

گروه هکری بلک‌ریوارد ادعا کرد که موفق شده سایت خبرگزاری فارس (www.farsnews.ir) را دیفیس کند و عکس و پیامی برای این سایت و مخاطبانش قرار دهد.

گروه بلک‌ریوارد همچنین گفت که توانسته بیش از ۲۵۰ ترابایت اطلاعات خبرگزاری فارس از جمله مکالمات اداری، کارتابل‌‌های خبری، آرشیو تصاویر، اسناد مالی و غیره را دانلود و همه اطلاعات سرورهای این خبرگزاری را حذف کند.

خبرگزاری فارس چگونه هک شد؟

گروه هکری بلک‌ریوارد از طریق سرور ایمیل به خبرگزاری فارس نفوذ کرده است.

هک خبرگزاری فارس بلک‌ریوارد

به گفته این گروه، آن‌ها ابتدا سرور ایمیل خبرگزاری مذکور را (احتمالا از طریق حفره امنیتی در مایکروسافت اکسچنج اپدیت نشده) هک کردند.

در آن‌جا کارکنان فارس تنظیمات VPN سازمانی برای اتصال امن به سرویس‌ها و اطلاعات داخلی فارس را برای بقیه کارمندان فرستاده بودند.

در نتیجه بلک‌ریوارد با دسترسی به این ایمیل‌ها، تنظیمات لازم برای اتصال به سرورهای داخلی فارس را به دست می‌آورد و اطلاعات را از این طریق استخراج و بعد از آن ۲۵۰ ترابایت اطلاعات این خبرگزاری را پاک می‌کند.

این گروه فیش حقوقی کارکنان خبرگزاری فارس را نیز منتشر کرده است.

واکنش خبرگزاری فارس به حمله سایبری بلک‌ریوارد

متن کامل توضیحات خبرگزاری فارس به این شرح است:

گروه هکری یک سرویس جاسوسی که خود را «پاداش سیاه» معرفی می‌کند در ساعت ۲۰ و ۴۰ دقیقه روز جمعه با نفوذ به برخی سرورهای فارس برای دقایقی اطلاعیه خود را روی سایت خبرگزاری منتشر و اعلام کرد اطلاعات خبرگزاری فارس را کاملا از بین برده است.

به دنبال این اقدام فعالیت سایت حدود یک روز و نیم برای کشف منشا آلودگی متوقف شد که البته بعضی سرویس‌ها مثل سیستم کامنت‌گذاری تا ارتقای امنیت شبکه موقتا غیر فعال شده است.

این گروه مدعی شده بود که کلیه اطلاعات خبرگزاری فارس را از بین برده است و تلاش داشت فعالیت خبرگزاری فارس را به صورت بلندمدت متوقف کند که عملا به جز حذف اطلاعات روز جمعه موفق به این کار نشد.

همزمان جریان رسانه‌ای این سرویس جاسوسی با اقدامات سخیف و دروغین، ترور شخصیت و تهدید خبرنگاران را در دستور کار قرار داد.

همچنین جزوه مربوط به رصد شنیده‌های محافل رسانه‌ای، شایعات فضای مجازی و ادعاهای رسانه‌های بیگانه که امکان صحت‌سنجی آن برای خبرنگاران فارس میسر نبود، جهت بهره‌برداری رسانه‌ای و خنثی‌سازی شایعات آرشیو شده و یا برای آگاهی برخی مسئولان و موثرین ارسال می‌شد.

این جریان رسانه‌ای از این مطالب به‌عنوان اخبار سری نامبرده و در مواردی با تغییر و مخدوش کردن برخی عبارات و واژه‌ها مطالب جعلی را به‌عنوان خبر و سند جلوه داده است.

دستور قضایی بررسی ابعاد حمله سایبری به خبرگزاری فارس

در پی حمله سایبری به خبرگزاری فارس و انتشار بخش قابل‌توجهی از اطلاعات شخصی خبرنگاران و کارکنان این مجموعه، علی القاصی‌مهر، رئیس‌کل دادگستری استان تهران به دادسرای عمومی و انقلاب تهران مأموریت داد با تشکیل کارگروهی تخصصی متشکل از کارشناسان فنی و ضابطان ذی‌ربط نسبت به بررسی ابعاد این موضوع اقدام کند.

رئیس‌کل دادگستری استان تهران همچنین تأکید کرد که در صورت احراز هرگونه قصور یا تقصیر از سوی اشخاص نیز اقدامات قانونی لازم صورت گیرد.

القاصی‌مهر همچنین از دادسرای عمومی و انقلاب تهران خواست با بهره‌گیری از ظرفیت ضابطین تخصصی و به‌طور ویژه پلیس فتا، از هرگونه سوءاستفاده احتمالی از اطلاعات خبرنگاران و کارکنان این مجموعه پیشگیری به‌عمل آید.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید