یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-19
کد خبر: 49279 |
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰ |
ارسال به دوستان
پ

برای نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ چگونه کد سابقه تحصیلی را دریافت کنیم؟

مهلت ثبت‌نام نوبت دوم کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ از روز گذشته آغاز شد و این مهلت تا روز ۲۱ فروردین ماه ادامه دارد.

اقتصادسنج | مهلت ثبت‌نام نوبت دوم کنکور سراسری سال ۱۴۰۲ از روز گذشته آغاز شد و این مهلت تا روز ۲۱ فروردین ماه ادامه دارد. تمامی داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۲(نوبت دوم) ملزم به ارائه کد سابقه تحصیلی جدید در هنگام ثبت نام در آزمون هستند.

مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در تیرماه سال ۱۴۰۱ ابلاغ شد و طبق این مصوبه چهار تغییر مهم در کنکور ۱۴۰۲ «حذف دروس عمومی»، «تاثیر قطعی سوابق تحصیلی»، «حذف زیرگروه ها» و «برگزاری دو بار در سال» از امسال اجرا خواهد شد.

بر این اساس، «سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ – ۱۴۰۶ و بعد از آن پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.»

بر این اساس، سابقه تحصیلی نیز به نمرات دروس عمومی و تخصصی دوره دوم متوسطه در نظام آموزشی ۳-۳-۶ و دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی هر رشته تحصیلی دوره متوسطه اطلاق می‌شود که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه‌گیری، به‌طور استاندارد و کیفی توسط وزارت آموزش‌وپرورش به‌صورت سراسری و نهایی در سنوات مختلف مطابق مصوبات شورای عالی آموزش‌وپرورش برگزار شده باشد.

ملاک عمل سابقه تحصیلی، نمرات امتحان نهایی تا پایان خرداد ماه سال پذیرش دانشجو و آخرین فایل دریافتی از وزارت آموزش و پرورش تا تاریخ تعیین‌شده توسط سازمان سنجش‌ آموزش کشور است. همه داوطلبان (اعم از دانش آموزان و فارغ التحصیلان شاخه‌های نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش تمامی نظام‌های آموزش و پرورش) باید دارای دروس عمومی سابقه تحصیلی باشند و در صورت عدم وجود، باید برای تولید آن از طریق وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.

برای هر داوطلب یک نمره کل سابقه تحصیلی حاصل از میانگین وزنی نمرات تراز شده سابقه تحصیلی دروس عمومی و تخصصی وی با توجه به ضرایب سوابق تحصیلی ساخته می‌شود.

سابقه تحصیلی شامل نتایج امتحانات نهایی است که به‌صورت استاندارد و هماهنگ کشوری برگزار می‌شوند؛ سهم این نمرات برای پذیرش در سال تحصیلی آینده (۱۴۰۳-۱۴۰۲) ۴۰ درصد قطعی است.

سهم سابقه تحصیلی در رشته‌های پرمتقاضی

سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشته‌های پرمتقاضی به‌صورت پلکانی افزایش یافته است:

– سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳: فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تاثیر قطعی

– سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴: فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تاثیر قطعی

– سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۵: فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی

– سال تحصیلی ۱۴۰۵ – ۱۴۰۶ و بعد از آن: پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی

ثبت‌نام نوبت‌ اول کنکور ۱۴۰۲ از روز یکشنبه ۸ آبان ماه گذشته آغاز شد و فرایند ۱۰ روزه ثبت‌نام در روز چهارشنبه ۱۸ آبان ماه به پایان رسید و آزمون نوبت نخست در روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ دی ماه سال ۱۴۰۱ برگزار شد و نتیجه علمی نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ نیز روز سه‌شنبه نهم اسفند ماه گذشته به صورت کارنامه حاوی نمرات خام بر روی درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش قرار گرفت.

ثبت‌نام نوبت دوم آزمون سراسری نیز از دیروز آغاز شده و تا ۲۱ فروردین ادامه دارد. این آزمون در روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۱۴ و ۱۵ تیر برگزار خواهد شد.

اما نکته‌ای که در کنکور سراسری سال جاری مورد توجه قرار دارد محاسبه تاثیر سوابق تحصیلی به صورت قطعی است که سهم آن ۴۰ درصد خواهد بود. ضرایب سوابق تحصیلی در گروه‌های آزمایشی، متغیر خواهد بود و داوطلبان باید توجه کنند، سهم نمره‌کل سابقه تحصیلی پایه‌ دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی علوم‌انسانی، علوم‌تجربی و ریاضی‌-فیزیک به میزان ۴۰ درصد قطعی در آزمون سراسری ۱۴۰۲ است.

میزان تاثیر دیپلم نظام سالی‌واحدی/ترمی‌واحدی (دیپلم نظام قدیم) در گروه‌های آزمایشی علوم‌ریاضی، علوم‌تجربی و علوم‌انسانی سال ۱۴۰۲، ۳۰ درصد با تاثیر قطعی و میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نیز ۱۰ درصد قطعی است. حداکثر سهم دروس عمومی و سهم دروس تخصصی در نمره کل سابقه تحصیلی برای رشته‌های علوم‌ریاضی، علوم‌تجربی و علوم‌انسانی، ۲۶ درصد عمومی ۱۴ درصد تخصصی در سال ۱۴۰۲؛ ۲۸ درصد عمومی و ۲۲ درصد تخصصی در سال ۱۴۰۳ و ۳۰ درصد عمومی و ۳۰ درصد تخصصی برای سال ۱۴۰۴ و پس از آن درنظر گرفته شده است.

سهم نمره‌کل سابقه تحصیلی پایه‌ دوازدهم نظام ۳-۳-۶ یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی نظام سالی‌واحدی/ترمی‌واحدی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌خارجه به میزان ۲۶ درصد با تاثیر قطعی است که شامل دروس عمومی می‌شود. مابقی به سهم کل نمره آزمون اضافه می‌شود.

باتوجه به اینکه برای ثبت‌نام آزمون سراسری، در درگاه سازمان سنجش آموزش کشور، داشتن کد سابقه تحصیلی (کد ۱۹ رقمی) الزامی است، لذا داوطلبان می‌توانند از تاریخ ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ با مراجعه به درگاه خدمات وزارت آموزش و پرورش کد مذکور را به شرح زیر دریافت کنند:

بنابراین تمام متقاضیان پس از ورود به درگاه فوق، گزینه «سوابق تحصیلی» را انتخاب و مشخصات هویتی خود را مشاهده و پس از تائید، اطلاعات تحصیلی را ثبت و کد سابقه تحصیلی (کد ۱۹ رقمی) را دریافت کنند.

همچنین متقاضیان برای مشاهده و بررسی سوابق نمره‌ای خود از تاریخ ۱۰ خرداد تا ۱۰ تیر ۱۴۰۲ مجدداً به درگاه خدمات وزارت آموزش و پرورش مراجعه و اقدام کنند. برای مشاهده و بررسی نمراتی که در آزمون‌های نهایی خرداد ۱۴۰۲ کسب می‌شود از تاریخ پنجم تا دهم تیر ۱۴۰۲ در درگاه مذکور اقدام شود.

*متقاضیان ایجاد سابقه تحصیلی یا ترمیم نمره، از تاریخ ۲۰ فروردین تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ جهت انتخاب دروس مورد نظر و شرکت در آزمون نهایی و دریافت کردن برگ انتخاب واحد (درس)، به شرح زیر اقدام کنند:

فارغ‌التحصیلان (شاخه‌های نظری، کاردانش و فنی و حرفه‌ای) دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی سنوات گذشته/ طلاب حوزه‌های علمیه دارای مدرک سطح یک/ فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموزان پایه دوازدهم مدارس بین‌الملل/ دارندگان مدرک معادل دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی صادره از کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی که متقاضی ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره می‌باشند با در دست داشتن کد سابقه تحصیلی فوق و سایر مدارک لازم به مدارس بزرگسال دولتی مراجعه کنند.

دانش‌آموزان پایه دوازدهم شاخه نظری (مدارس روزانه، بزرگسال، آموزش از راه دور، ایثارگران و داوطلبان آزاد) متقاضی شرکت در گروه آزمایشی غیر متناظر با رشته تحصیلی خود/ دانش‌آموزان پایه دوازدهم شاخه‌های کاردانش و فنی و حرفه‌ای هنرستان‌ها، برای ایجاد سابقه، کد سابقه تحصیلی فوق را به مدارس محل تحصیل خود ارائه کنند.

دفترچه راهنمای ثبت‌نام آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش منتشر شده است و داوطلبان می‌توانند آن را دریافت کنند.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید