پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-16
کد خبر: 89655 |
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ |
ارسال به دوستان
پ

ماجرای یارانه مادران شیرده و باردار چیست؟/ این یارانه چقدر است و به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

بسیاری از مخاطبان درباره یارانه مادران شیرده پرسش هایی را مطرح کرده بودند که از جمله این پرسش ها این بود که ماجرا چیست؟ این طرح برای همه استان ها است یا خیر؟ چقدر یارانه و به چه مادرانی پرداخت می شود؟ در این مطلب به همه این پرسش ها پاسخ داده خواهد شد.

اقتصادسنج| بسیاری از مخاطبان درباره یارانه مادران شیرده پرسش هایی را مطرح کرده بودند که از جمله این پرسش ها این بود که ماجرا چیست؟ این طرح برای همه استان ها است یا خیر؟ چقدر یارانه و به چه مادرانی پرداخت می شود؟ در این مطلب به همه این پرسش ها پاسخ داده خواهد شد.

این طرح برای چه کسانی است؟

«صولت مرتضوی» وزیر تعاون در حاشیه مراسم آغاز فاز نخست طرح ملی یسنا با هدف حمایت از مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار دهک اول درآمدی در جمع خبرنگاران حاضر شد و اعلام کرد: این طرح در استان‌های خراسان جنوبی، خراسان شمالی، هرمزگان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام آغاز خواهند شد.

مقدار این یارانه چقدر است؟

در این طرح به مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار زیر ۲ سال در دهک یک درآمدی، در این هشت استان کمتر برخوردار در مدت ۶ ماه، بسته غذایی، بهداشتی و پوشاک رایگان به ارزش مجموعاً ۴ میلیون تومان ارائه خواهد شد.

وی افزود: در گام نخست ۲۷ هزار و ۵۰۰ مادر باردار یا شیرده در دهک اول درآمدی جامعه شناسایی شدند. در بازه زمانی ۶ ماهه و برای هر کدام از آنها پرداختی تا سقف ۴ میلیون تومان انجام می‌شود، البته این مبلغ به صورت نقدی به کارت کالابرگ واریز می‌شود اما دریافت‌کنندگان صرفا مجاز به خرید کالاهای تعریف شده هستند.

در برخی شهرهای کشور برای خانوارهای دهک ۱ تا ۷ که از کودکان دارای ناهنجاری رشد برخوردارند، به مادران شیرده و باردار که مشمول یارانه مادران شیرده یا باردار شده اند نیز علاوه بر یارانه، ماهانه، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان، برای بسته حمایتی و سبد غذایی رایگان، تعلق می گیرد.

سبد غذایی رایگان در این طرح مشتمل بر اقلام معین و مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان(شامل لبنیات، پروتئین، حبوبات و غلات) از آبان‌ماه تا پایان سال ۱۴۰۲ و در بستر کالابرگ الکترونیکی با شارژ حساب یارانه سرپرستان خانوار با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بنیاد کرامت رضوی آستان قدس رضوی اجرا می‌شود.

مادران شیردده و باردار باقی استان ها چی؟

وزیر تعاون گفت: فاز نخست این طرح ۶ ماهه است و در مراحل بعدی امید است که بتوانیم با تامین منابع بیشتر آن را گسترش دهیم. البته طرح‌های دیگری در راستای جوانی جمعیت در دست اقدام است که درخصوص آن‌ها نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بودجه این طرح از کجا تامین می شود؟

وی درباره تامین بودجه این طرح افزود: بخش اعظمی از منابع توسط آستان قدس رضوی، قرارگاه امام حسن مجتبی، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد ۱۵ خرداد و بخشی از محل مسئولیتهای اجتماعی وزارت تعاون تامین می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: اقدامات خوبی از جمله طرح یارانه معیشتی، تحت پوشش قرار گرفتن نیازمندان در کمیته امداد و بهزیستی و طرحی که از روزهای پیش درباره کودکان ۶ ماه تا ۵ سال انجام شده، در راستای ایجاد عدالت اجتماعی است.

گفتنی است بودجه ابتدائی گام نخست این طرح ۱۱۰ میلیارد تومان است که با هدف حمایت از خانواده و قانون جوانی جمعیت ویژه مادران باردار یا دارای کودک زیر دو سال دهک یک درآمدی جامعه آغاز شد.

از سوی دیگر، در طرح «ارتقای امنیت غذایی» کودکان زیر پنج سال، به بیش از ۱۲۷ هزار خانوار شناسایی شده توسط وزارت بهداشت که نمودارهای رشد کودکان آنان طبق استاندارد نیست، ماهانه ۶۰۰ هزار یا یک میلیون تومان اعتبار برای خرید اقلام سبد غذایی مشخص تعلق می‌گیرد.

روش ثبت نام یارانه مادران شیرده

از جمله شرایط دریافت یارانه مادران شیرده و بسته حمایتی و سبد غذایی رایگان به مادر باردار، این است که مادر، جزو دهک های درآمدی مدنظر دولت قرار گیرد. این مبلغ به صورت نقدی به کارت کالابرگ واریز شده و دریافت‌ کنندگان صرفا مجاز به خرید کالاهای تعریف شده می باشند.

یارانه افراد واجد شرایط، به صورت نقدی به کارت کالابرگ آن ها واریز می شود و شناسایی افراد حائز شرایط نیز توسط خود دولت انجام می گیرد. بنابراین، نیازی به نام نویسی متقاضیان در مراجع ذی صلاح وجود نداشته و این امر توسط خود دولت صورت می گیرد. با توجه به مطالب فوق می توان بیان نمود که سایتی به منظور نام نویسی و ثبت درخواست برای دریافت یارانه مادران شیرده وجود نداشته و صحبت از آدرس این سایت نیز بی معنا خواهد بود.

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید