شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-04
کد خبر: 3931 |
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۹ |
ارسال به دوستان
پ

سرمایه گذاری توتال در پروژه گاز طبیعی شمال- جنوب قطر

همزمان با سفر صدراعظم آلمان به امارات برای امضای توافق خرید گاز طبیعی و گازوئیل، بلومبرگ گزارش داد که شرکت انرژی فرانسوی توتال قصد دارد سرمایه گذاری‌های جدیدی را در پروژه گاز طبیعی شمال-جنوب در قطر انجام دهد.

به گزارش « اقتصاد سنج»؛  بلومبرگ در گزارشی از قصد شرکت انرژی فرانسوی توتال برای سرمایه گذاری‌های جدیدی در پروژه گاز طبیعی شمال-جنوب قطر خبر داد. یک منبع آگاه به بلومبرگ گفته که «توتال در یک طرح سرمایه‌گذاری چند میلیارد دلاری در میدان قطر سهمی خواهد داشت و صادرات گاز طبیعی مایع قطر را افزایش می‌دهد». این گزارش اضافه می کند که هر چند هنوز دقیقا مشخص نیست که توتال چقدر در این پروژه سرمایه گذاری خواهد کرد، اما سرمایه گذاری‌های آن شامل ساخت ایستگاه‌های مایع سازی گاز است.

همزمان با بحران انرژی در اروپا به دنبال جنگ اوکراین و کاهش صادارت گاز روسیه به اروپا، قطر در تلاش است تا موقعیت خود را به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز طبیعی در جهان تقویت کند و ظرفیت تولید خود را افزایش دهد تا از شکاف عرضه جهانی گاز ناشی از تحریم‌های غرب علیه روسیه استفاده کند. در اوایل سال جاری، قطر حدود ۲۵ درصد از پروژه گنبد شمالی را به پنج شرکت بین المللی فروخت.

بلومبرگ در گزارش خود اشاره می کند که این پروژه ظرفیت تولید گاز طبیعی قطر را از ۷۷ میلیون تن در حال حاضر به ۱۱۰ میلیون تن در سال قبل از پایان سال ۲۰۲۵ با سرمایه گذاری نزدیک به ۲۹ میلیارد دلار افزایش می‌دهد.شرکت های فرانسوی «توتال»، بریتانیایی «شل» و آمریکایی «اکسون موبیل» هر کدام ۶.۲۵ درصد از امتیاز میدان شمال شرق را به دست آورده بودند.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل نسبت به بحران جهانی انرژی هشدار داد و گفت: ما با بحران انرژی بی‌سابقه‌ای مواجه هستیم و حدود یک میلیارد نفر با آن دست به گریبان هستند. وی با اشاره به اینکه دوحه توانست توسعه میدان گازی شمال را آغاز کند، تاکید کرد که این میدان نقش محوری در کاهش بحران انرژی خواهد داشت.

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید