پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-02
کد خبر: 58722 |
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۳ |
ارسال به دوستان
پ

دولت گندمکاران را تهدید کرد؛ یا به قیمت تن می دهید یا گندم وارد می کنیم!

گندمکاران درخواست اصلاح قیمت خرید تضمینی بر اساس هزینه تمام شده تولید را دارند. روز گذشته شورای قیمت‌گذاری با دستور رئیس جمهور در این خصوص تشکیل جلسه داد، اما طبق اطلاعات بدست آمده، دراین جلسه گندمکاران به واردات تهدید شده‌اند.

اقتصادسنج| گندمکاران درخواست اصلاح قیمت خرید تضمینی بر اساس هزینه تمام شده تولید را دارند. روز گذشته شورای قیمت‌گذاری با دستور رئیس جمهور در این خصوص تشکیل جلسه داد، اما طبق اطلاعات بدست آمده، دراین جلسه گندمکاران به واردات تهدید شده‌اند.

در ۱۷ اردیبهشت ماه جاری وزارت جهاد کشاورزی در خبری اعلام کرد، در شورای قیمت‌گذاری قیمت نهایی یک کیلوگرم گندم ۱۵ هزار تومان مصوب شده است.

پس از اعلام این قیمت، گندمکاران این قیمت را ناعادلانه دانسته و تأکید کردند که آن را نمی‌پذیرند چراکه قیمت اعلام شده تناسبی با تورم و هزینه‌های تمام شده تولید ندارد.

چند روز پس از آن خبر رسید، در جلسه کشاورزان با نمایندگان مجلس و اعضای شورای قیمت‌گذاری، موضوع اصلاح دوباره قیمت خرید تضمینی گندم مورد توافق قرار گرفته است.

اما، پس از آن محمد آقامیری، سرپرست وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد که قصدی برای اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم ندارد. در پی این سخنان گندمکاران با ارسال نامه‌ای شکایت خود را از عدم رضایت از نرخ خرید تضمینی نزد مقام رهبری بردند.

همچنین همزمان در نامه‌های جداگانه موضوع را با رئیس جمهور و ریاست مجلس مطرح کردند.

روز گذشته علی قلی‌ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران کشور به اقتصاد آنلاین از تشکیل جلسه شورای قیمت‌گذاری با دستور رئیس جمهور با موضوع اصلاح دوباره نرخ خرید تضمینی گندم خبر داد و گفت: اصلاح دوباره قیمت گندم قطعی شده است.

وی اظهار کرد: پیگیری گندم‌کاران نتیجه بخش بوده و با دستور رئیس جمهور شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی، در ساعت ۱۸ عصر با موضوع اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم تشکیل جلسه خواهد داد.

اما، اطلاعات رسیده به اقتصاد آنلاین از شورای قیمت‌گذاری نشان می‌دهد، در این جلسه گندمکاران به واردات تهدید شده‌اند.

در جلسه شورا، نمایندگان سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی اعلام کرده اند: واردات گندم با ارز نیمایی نسبت به اصلاح قیمت خریدتضمینی گندم از صرفه اقتصادی بیشتری برخودار است.

این در حالی است، تنها بخشی از هزینه‌های تولید گندم با نرخ ارز نیمایی تأمین می‌شود و عمده هزینه از جمله سم، ادوات، خدمات و… با نرخ ارز آزاد است.

گفتنی است، پیش از محمدآقا میری، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی مرغداران را تهدید به واردات کرده بود. او دو روز پیش در یک نشست خبری اعلام کرد: اگر مرغدار مرغ را با قیمت مصوب توزیع نکند، قطعاً مرغ از ترکیه وارد می‌کنیم.

به نظر می‌رسد، زبان تهدید تبدیل به سیاست تازه مسئولان در قبال تولیدکنندگان شده است. به اعتقاد کارشناسان؛ این سیاست همانند سیاست قیمت دستوری برای تولید عاملی مخرب خواهد بود.

 

اقتصاد آنلاین/

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 28
    1. نویسنده :ناشناس

      مرز را اباز بزارید تاما گندم خود را صادر کنیم شما از هرکجا میخواهید وارد کنید اصلا رایگان گندم وارد کنید از کشور دوست وبرادر روسیه

      1. نویسنده :ناشناس

        مرز باز واسه خودشون تجارته واسه ما قاچاق مملکت معلوم نیست باچه سیاستی اداره میشه اینا امنیت غذایی مردم هم به خطر میندازن با این کارا

      1. نویسنده :ناشناس

        داداش مرز واسه من وشما که باز نمیذارن مرز بسته هم باشه واسه اونایی که باید باز باشه میشه..

    1. نویسنده :ناشناس

      و زرا دولت ماشاالاه هزار ماشاالله برای مردم خود که ایران است تهدید امری عادی شده یعنی ملت حق ندارد به هیچ وزیری بگویند بالا چشمت آبروست اما بقیه اجناس و یا خودرو که کالایی در مرحله بعدی خوراکی است گران میشود
      خوب به آنها هم بگویید اگر لوازم خانگی و یا خودرو قیمت بال ببرید وارد میکنیم

      1. نویسنده :ناشناس

        اقا ما فقط میتونیم بگیم تعدادشون زیاد کنین، اعتراضمون دراین حد کارسازه…

    1. نویسنده :ناشناس

      اون دو میلیون تن گندمی هم که تا الان خریداری کردید با نیرنگ و حقه بازی و امیدوار کردن کشاورز بیچاره به افزایش قیمت بوده
      لعنت بر انسانهای مکار

      1. نویسنده :ناشناس

        اقا غصه نخور تا حالا کلیش خارج شده بجاش کلی گندم بنجال اشغال وارد شده،نتیجش هم فقرکشاورز و به مخاطره افتادن جان ملت

    1. نویسنده :ناشناس

      دولت کشاورز را به درد گرفته تا به مرگ راضی بشه
      آخه بی انصافا از اون طرف میگید باید خودکفا بشیم از این طرف کشاورز را به زمین میزنید چطور جلوی عینک و صابونی که از خارج میاد داخل میگیرید ولی از اینطرف خودتون هرچی که دلتون بخواد وارد میکنید ؟؟؟ پس مرز را آزاد بگذارید تا ما هم گندم را به قیمت دلخواه خودمون خارج از مرز بفروشیم

    1. نویسنده :ناشناس

      پدر ….ها
      بجای گندم خودرو مرغ و گوشت و لوازم خانگی وارد کنید

    1. نویسنده :ناشناس

      مافیا دنبال واردات است ارز دولتی میگیره گندم درجه دو و سه رو به اسم درجه یک وارد میکنند و سودش رو کوفت میکنه اگه شرف دارید خودرو و ادوات کشاورزی وارد کنید

    1. نویسنده :ناشناس

      مرز رو باز کنید خودمون میفروشیم صادر میکنیم. تف تو …نداشتتون.

      1. نویسنده :ناشناس

        مرز الانم بازه ولی نه برامن وتو

    1. نویسنده :ناشناس

      ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ اﺯ ﻛﻨﺘﺮﻝ ﻣﺴﻌﻮﻻﻥ ﻛﺸﻮﺭ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪﻩ ﺑﺎﺯاﺭ ﻣﺮﻍ اﺯﻛﻨﺘﺮﻝ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪﻩ ﮔﻮﺷﺖ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪ ﻟﺒﻨﻴﺎﺕ ﻣﻌﺼﻮﻻﺕ ﻛﺸﺎﻭﺭﺯﻱ ﺻﻨﻌﺖ ﺧﻮﺩﺭﻭ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﻛﺸﻮﺭ اﺯ ﻛﻨﺘﺮﻝ ﺧﺎﺭﺝ ﺷﺪﻩ ﺑﻲ ﻣﺪﻳﺮﺗﻲ ﺷﺪﻩ ﺑﻼﻱ ﻫﻤﻪ ﭼﻴﺰ ﻓﻘﻄ ﻣﺮﺩﻡ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺩاﺭﻥ ﺿﺮﺑﻪ ﻣﻴﺨﻮﺭﻥ اﺯ اﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﺑﻲ ﻣﺪﻳﺮﺗﻲ ﻫﺎ

      1. نویسنده :ناشناس

        آقا همه چی تحت کنترل هس غصه نخور مرز بازه هر چی بخان خودشون وارد میکنن خارج میکنن ولی نه برای ما میشه قاچاق واسه خودشون میشه تجارت

      1. نویسنده :ناشناس

        این کارشون به امنیت غذایی مردم لطمه میزنه وسلام گندم کشور عزیزمان یکی از با کیفیت ترین گندمهاست که بالعخره با این قیمت خرید ازکشور خارج مبشه.ودرعوض کمبودش با گندم اشغال پر میشه نتیجش هم به ۱.خطر افتادن امنیت غذایی و۲.فقیر ماندن قشر گندمکاران ایران هس .

    1. نویسنده :ناشناس

      با چنین قیمتی که مصوب شده مطمئنا گندمهایی که سیلو خریداری میکند با قیمت ۳۵ الی ۴۰ هزار تومان تحویل برادران همسایه ودوست عراقی میشود و آغازاده مهربان باارز نیمایی گندم بنجل و بی کیفیت وارد میکند اینجور دولت از دوجا سود خورده هم از کشاورز بیچاره هم از ضخایر ملی ونوش جانشان باشد خوب مملکت مال خودشون رعیت که حقی نداره باید حمالی کنه که میکنه یه بخور نمیر هم گیرش میاد بگه شکر خدا..،امنیت غذایی هم به خطر افتاد چه بهتر وزارت بهداشت باید دارو وارد کنه اونم ارز نیمایی خلاصه که ملت همیشه درصحنه ول معطل هستن،چقدقشنگ مملکت اداره میشه دست مسولین صف اول درد نکنه باریکلا..

    1. نویسنده :ناشناس

      چرا وارد نمکنی اگر مردهستی وارد کن کیلوی ۵۰ هزار تومان تمام میشود

    1. نویسنده :ناشناس

      این بی تدبیری دولت مردان مملکت هست چون نمیتونن دریک مورد دزدی کنن قیمت را کم زدن

    1. نویسنده :ناشناس

      برین وارد کنید شما که دلار ندارید وگرنه تا الان وارد کرده بودید.سهمیه تمام نانوایی های کشور نصف شده این یعنی چه؟یعنی دلار ندارید که وارد کنید.اگرم واقعا عرضه دارین مرزها را باز کنید…..ترسوهای بدبخت….

    1. نویسنده :ناشناس

      شما که دلار ندارید وگرنه تا الان گندم وارد کرده بودید سهمیه تمام نانوایی های کشور نصف شده این یعنی چه؟یعنی نه گندم دارین نه دلاری در خزانه وگرنه تا الان گندم وارد کرده بودین…..پس از لاقل از این ریال بی ارزش بدین به کشاورز که گندم قاچاق نکنن

    1. نویسنده :ناشناس

      گندم ومرغ وارد کن اماحاضرنباش به کشاورز ایرانی بانرخی معقول بپردازید وتولید رادرکشوربه خودکفایی برسانی همین قشرکشاورز وفرزندان ایرانی هشت سال جنگیدندحالاهم درتحریم باحداقل امکانات درخودکفاکردن مملکت سعی و تلاش وازجان مایه می گذارند

    1. نویسنده :ناشناس

      چندروزدیگه بیاین توخیابانها بگیدمرگ برکشاورزچی خیال کردین شماهافقط تورشته اختلاس تک وبینزیرهستین

    1. نویسنده :ناشناس

      تو صادرات گندم ازاد کن برو تا دلت میخواد وارد کن خودت گول میزنی دلا.، ۵۴تومنه ارز نیمایی از کجا میاری گند زدی به همه چیز ارز باید آزاد باشه تا راه دزدی بسته بشه برو وارد کن با ارز ازاد

    1. نویسنده :ناشناس

      تصویرتیترتان،گندم نیست..بلکه تریتیکاله هست..کمی هم روی سوادتان ودانشتان کار کنید

    1. نویسنده :ناشناس

      واقعا وارد کنه ونی که این تصمیم رو گرفته خودش یا بستگانش یا زیر میزی گرفته که گفته …

    1. نویسنده :ناشناس

      چرا راههای فروش را بر کشاورز میبندید و فروش از استانی به استان دیگر را اجازه نمیدهید، چرا خریداران گندم را تحدید میکنید، چرا نانوایی ها آرد و نان ندارند چرا سهمیه هاشون نصف شده، چرا راه صادرات را باز نمیگذارید و خودتون اگر ارزونتر گندم میتونید وارد کنید پس وارد کنید.
      چرا تراکتور تون دوبرابر شده چرا خودرو تولیدتون قیمتش سه برابر شده ، چرا لوازمی که خودتون تولید میکنید چند برابر شده، چرا مالیات هاتون چند برابر شده چرا مالیات چند برابر شده ، ولی قیمت گندم کشاورز یک دهم افزایش نداشته. چرا فکر میکنید کشاورز برده دولت هست که هرکاری میتونید بکنید و به خاک سیاه باید برسونیدش.

    1. نویسنده :ناشناس

      حالا که کشاورزان گندمشان تحویل شما دادن واز وعده های سرخرمن وحالا هم نوبت کلاه گذاشتن به مردم. واقعاانسانیت ندارید

    1. نویسنده :ناشناس

      جناب سرپرست اقتصاد از ریشه خرابه تهدید چاره کار نیس