یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-05
کد خبر: 33672 |
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷ |
ارسال به دوستان
پ

درز نامه های سه اپراتور اینترنتی درباره زیان های ناشی از فیلترینگ

نامه‌های درزکرده از ایرانسل، شاتل و مبین‌نت که خطاب به وزارت ارتباطات نوشته شده حاکی از آن است که محدودیت‌های اعمال‌شده در پهنای باند بین‌الملل در طول ماه‌های اخیر به این اپراتورها آسیب جدی وارد کرده است به طوری که ایرانسل در بازه‌ای حدودا ۴۰ روزه، ۸۰۰ میلیارد تومان از درآمدهایش را از دست داده است.

اقتصادسنج؛ نامه‌های درزکرده از ایرانسل، شاتل و مبین‌نت که خطاب به وزارت ارتباطات نوشته شده حاکی از آن است که محدودیت‌های اعمال‌شده در پهنای باند بین‌الملل در طول ماه‌های اخیر به این اپراتورها آسیب جدی وارد کرده است به طوری که ایرانسل در بازه‌ای حدودا ۴۰ روزه، ۸۰۰ میلیارد تومان از درآمدهایش را از دست داده است.

به تازگی چند نامه از دو اپراتور ثابت شاتل و مبین‌نت و یک اپراتور همراه یعنی ایرانسل منتشر شده که نشان‌دهنده وضعیت نامساعد این اپراتورها در پی محدودیت اینترنت در ماه‌های اخیر و فیلتر شدن اینستاگرام و واتس‌اپ است.

ایرانسل: خسارت را جبران کنید

ایرانسل در نامه نخستی که خطاب به محمدامین آقامیری، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نوشته اعلام کرده است از روزهای آغازین شروع محدودیت‌های اینترنتی یعنی ۲۹ شهریور تا ۷ آبان ۱۴۰۱، مبلغی بالغ بر ۸ هزار میلیارد ریال  از درآمدهای این شرکت از دست رفته است. در این نامه از معاون وزیر ارتباطات درخواست شده برای جبران این خسارت از راهکارهایی همچون کسر مبلغ تسهیم درآمد استفاده شود.

در نامه بعدی که مدیرعامل ایرانسل ۲ آذرماه ۱۴۰۱ خطاب به آقامیری نوشته، آمده است وضعیت فعلی منجر به کاهش یافتن نیمی از ظرفیت شبکه شده است و ادامه روند فعلی مانعی جدی در ادامه فعالیت این شرکت خواهد بود.

عباسی آرند در این نامه عنوان کرده است هرگونه اعمال تغییر در پروانه توسط دولت اعم از اعمال محدودیت در سرویس‌دهی و … که سبب ایجاد هزینه یا از دست رفتن درآمد شود باید مورد جبران قرار بگیرد و محدودیت‌های اخیر نیز ایرانسل را موجد دریافت حق قانونی‌اش می‌کند. بر این اساس ایرانسل از وزارت ارتباطات خواسته است از راه‌هایی همچون تهاتر خسارت با حق‌السهم دولت، افزایش تعرفه‌های دیتا و ترافیک داخلی، کاهش حق‌السهم دولت از درآمد اپراتور، کاهش و تعلیق تعهدات توسعه شهری، جاده‌ای، روستایی و … خسارت وارده را جبران کند.


همچنین جدولی که درآمدهای ایرانسل را به تفکیک ماه‌های مختلف و میزان درآمد ترافیک بین‌الملل و داخلی نشان می‌دهد مشاهده می‌کنیم بعد از اعمال محدودیت‌ها در اواخر شهریورماه، درآمد این شرکت از اینترنت بین‌الملل در مهرماه حدودا ۸۰۰ میلیارد تومان افت کرده است و از سویی درآمد ترافیک داخلی رشد کرده اما این رشد به هیچ وجه پوشش‌دهنده افت درآمدهای ایرانسل نبوده است.

شاتل نیز در نامه‌ای که در تاریخ ۲ آبان ۱۴۰۱ خطاب به رئیس وقت رگولاتوری، صادق عباسی شاهکوه ارسال کرده گفته است پهنای باند اینترنت این شرکت در پی اعمال محدودیت‌ها بیش از ۶۰ درصد و درآمدها بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است، این در حالی است که ۸۰ درصد هزینه‌های این شرکت ثابت مانده‌اند یا در حال افزایش‌اند.

شاتل هشدار داده است ادامه این وضعیت نه تنها توسعه شبکه را غیرممکن می‌کند بلکه منجر به توقف فعالیت و سرویس‌دهی به مشتریان در سراسر کشور خواهد شد.


مبین‌نت نیز دیگر اپراتوری است که نامه‌اش را ۲۳ مهرماه ارسال کرده و در آن خطاب به رئیس رگولاتوری نوشته است: در اثر افت شدید و ۳۰ درصدی ترافیک دیتا، ضرری ۲۵ درصدی معادل ۱۰ میلیارد تومان در ماه به این شرکت وارد شده است. همچنین درخواست شده است: «در رابطه با چگونگی جبران ضرر و زیان یادشده، رهنمودهای لازم را ارائه فرمایید.»

پیش از این رایتل نیز طی نامه‌ای که ۹ آبان ماه خطاب به وزیر ارتباطات نوشته بود طی ۲۱ روز ۳۰ میلیارد از درآمدهایش را از دست داده و در صورت تداوم شرایط، مجبور است از بازار خارج شود. تمامی این نامه‌ها که در شبکه‌های اجتماعی درحال دست به دست شدن هستند روی یک موضوع اتفاق نظر دارند. اپراتورهای کشور به دلیل محدودیت‌های اعمال شده در بخش دیتا، زیان دیده‌اند.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید