شنبه, ۴ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-23
کد خبر: 55831 |
تاریخ انتشار : ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۶ |
ارسال به دوستان
پ

گشت های شناسایی خانه های خالی آغاز شد+ جزئیات

مشاور مسکن وزیر راه و شهرسازی از راه‌اندازی پویش صاحبخانه خوب، بنگاه معاملات امین و آغاز فعالیت گشت‌های شناسایی خانه‌های خالی از امروز (شنبه ۱۶ اردیبهشت) در تهران و پردیس خبر داد و گفت: سکوهای ارائه آگهی معاملات مسکن ساماندهی می‌شود.

اقتصادسنج| وزارت راه و شهرسازی، سید جواد سادات فیرزنی، با اشاره به برنامه‌های ساماندهی بازار مسکن و جلساتی که با موضوع تنظیم بازار مسکن در ساختمان دادمان برگزار شد، افزود: امسال باتوجه‌به محدودیت‌هایی که برای مردم ایجاد شده است، به همین منظور بسته اجرایی در ارتباط با املاک مسکونی تعریف شده و در تلاش هستیم تا اثربخشی مناسبی بر بازار اجاره‌ واحدهای مسکونی داشته باشد.

وی با بیان اینکه محور نخست این بسته، سرعت بخشی به کشف خانه‌های خالی بر پایه قانون مالیات بر خانه‌های خالی است، اظهار داشت: دراین‌رابطه به‌زودی گشت‌هایی متشکل از وزارت راه و شهرسازی، شهرداری، سازمان امور مالیاتی برای شناسایی میدانی خانه‌های خالی در مناطق مختلف شهری که خانه‌های خالی در آن مناطق هستند برقرار خواهد شد که این امر از امروز در تهران و شهرهای اقماری از جمله پردیس شروع خواهد شد.

سادات فیرزنی گفت: بر اساس داده‌های دستگاه‌های مختلف تعداد فراوانی از خانه‌های خالی شناسایی شده‌اند که پیشنهاد می‌دهیم تا ۱۵ روز آتی مالکان در کلان‌شهرها به‌ویژه شهر تهران نسبت به عرضه این واحدها به بازار مسکن اقدام نمایند.

وی ادامه داد: گشت‌های شناسایی خانه‌های خالی با مراجعه به خانه‌های خالی برگه تشخیص مالیاتی برای مالکان این واحدها صادر می‌نمایند.

مشاور مسکن وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: دراین‌خصوص هماهنگی‌های اولیه با شهرداری تهران و سایر دستگاه‌های دولتی انجام شده است تا اشتراک‌گذاری اطلاعاتی این واحدهای خالی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.

سادات فیرزنی در خصوص اطلاعات خانه‌های خالی اعلام کرد: وزارت راه و شهرسازی در گام نخست از سامانه‌هایی که در اختیار داشته و همچنین اطلاعاتی که از سامانه‌های سایر دستگاه‌ها اخذ کرده، بزرگ مالکانی که دارای خانه‌های خالی هستند از جمله بانک‌ها و سایر نهادهای دولتی را شناسایی کرده و برای تعدادی از آنها برگه تشخیص ارائه شده است و تعدادی از آنها نیز تعیین تکلیف شده است.

وی با بیان اینکه شهروندان اطلاعات خود را در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت نمایند، تصریح کرد: مهم‌ترین ملاک وزارت راه و شهرسازی برای خالی نبودن خانه‌های خالی پرکردن اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان است

مشاور وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از برنامه‌ریزی‌های انجام شده به ساماندهی بنگاه‌های مشاوران املاک اشاره کرد و افزود: در این زمینه برخورد با بنگاه‌های املاک غیرمجاز و بررسی تخلفات پرتکرار در بنگاه‌های املاک مدنظر قرار خواهد گرفت.

سادات با تأکید بر اینکه انتظار وزارت راه و شهرسازی پشتیبانی اتحادیه مشاوران املاک از درک بازار معاملات مسکن در شرایط دشوار کنونی است، تصریح کرد: برخورد با بنگاه‌های مشاور املاک غیرمجاز در برنامه است. زیرا در یک دهه گذشته برخورد با این بنگاه‌های غیرمجاز انجام نشده ازاین‌رو بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده وزارت راه و شهرسازی شناسایی این بنگاه‌ها را از امروز در شهرهای جدید همچون پردیس آغاز می‌کند و به‌مرور تعداد این گشت‌ها افزایش خواهد یافت.

به گفته وی، در ابتدا دو شهر جدید پردیس، پرند و در گام بعدی شهر جدید هشتگرد از نظر شناسایی خانه‌های خالی مورد بازدید گشت‌ها قرار خواهند گرفت و در کلان‌شهرها نیز در ابتدا در تهران و سپس سایر کلان‌شهرها، گشت‌های شناسایی خانه‌های خالی فعال خواهند شد.

مشاور مسکن وزیر راه و شهرسازی گفت: در این گشت‌ها، نمایندگان اصناف و سازمان امور مالیاتی، نمایندگان وزارت راه و شهرسازی حضور دارند تا تخلفات را بررسی و اعلام نظر کنند.

بنگاه‌های املاک فاقد مجوز سریعاً نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند

وی مهم‌ترین تخلفات احتمالی بنگاه‌های معاملات املاک را نداشتن مجوز و همچنین عدم ارائه کد رهگیری برشمرد و افزود: بر اساس ماده ۱۸ قانون جهش دانش‌بنیان، بنگاه‌های مشاور املاک، موجران و مالکان مکلف به دریافت کد رهگیری از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات هستند؛ بنابراین معاملات خریدوفروش و اجاره باید دارای کد رهگیری باشند، از جمله تخلفات بنگاه‌های مشاوران املاک، اجاره توکن‌های متصل به سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات است که بر اساس قانون دادن توکن این سامانه به‌غیراز صاحب جواز تخلف محسوب می‌شود و این موضوع حتماً مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه رعایت سقف قیمتی افزایش حداکثر ۲۵ درصد تا پایان این ماه دوام خواهد داشت، بیان داشت: سال گذشته سران قوا ابلاغیه‌ای در خصوص رعایت افزایش سقف اجاره‌بها حداکثر تا ۲۵ درصد داشتند و ما انتظار داشتیم تا مشاوران املاک به این هر چه بیشتر رعایت‌شدن این امر کمک نمایند.

سادات توضیح داد: یکی از تخلفات رایج در بنگاه‌های معاملات املاک اخذ حق‌الزحمه است که میزان آن شفاف و تعیین شده است که مشاوران املاک ملزم به رعایت میزان تعیین شده بوده و هستند.

مشاور مسکن وزیر راه و شهرسازی گفت: بنگاه‌های معاملات املاک غیرمجاز را یکی از دلایل افزایش غیرواقعی و سوداگرانه قیمت مسکن می‌دانیم عزم خود را جزم کرده‌ایم تا با کمک سایر نهادها در شناسایی بنگاه‌های غیرمجاز و ساماندهی بنگاه‌های مشاور املاک مجاز بتوانیم کمکی به بازار اجاره امسال کنیم.

تشکیل پویش صاحبخانه خوب و بنگاه معاملات امین

سادات ادامه داد: پویش‌های “صاحبخانه خوب و بنگاه معاملات امین” امسال راه‌اندازی و معرفی می‌شود که در آینده نزدیک جزئیات بیشتری در این باره خواهیم گفت.

وی توضیح داد: با توجه به خلاءهای قانونی در بازار اجاره، بسته دوفوریتی با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و با همکاری با کمیسیون عمران مجلس تدوین شده که امیدوار هستیم تا این بسته در هفته جاری در مجلس بررسی و به تصویب نهایی برسد.

سکوهای ارائه آگهی معاملات مسکن ساماندهی می‌شود

وی از ساماندهی سکوهای ارائه آگهی معاملات مسکن نیز خبر داد و گفت: با همکاری سکوهای ارائه آگهی در تلاش هستیم تا سازوکاری را تدوین کنیم تا از انتشار آگهی‌های غیرواقعی توسط آگهی‌دهندگان غیرواقعی جلوگیری کنیم. مهم‌ترین اثری که این موضوع دارد ارائه آگهی بااصالت برای مردم و شفافیت برای متقاضیان است. همچنین در برنامه است تا قیمت‌ها به سمت قیمت‌های منصفانه برود.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید