شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-20
کد خبر: 44179 |
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰:۱۸ |
ارسال به دوستان
پ

چگونه تعمیرکار موبایل شویم؟+مزایا و معایب

 امروزه با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و کاهش قدرت خرید افراد، بازار مشاغل آزاد اوضاع خوبی نداشته و درآمد افراد فعال در این بازار رو به کاهش است. اما این موضوع بر بازار تعمیرکاران موبایل تاثیر منفی نداشته و می توان گفت حتی تاثیر مثبتی بر بازار کار تعمیرات موبایل گذاشته است. زیرا همان‌طور که می دانید امروزه موبایل یکی از پر مصرف ترین وسایل بوده که کاربران بسیاری دارد، تقریبا می توان گفت تمامی افراد از پیر تا جوان از این وسیله استفاده می کنند. بدون شک با افزایش تعداد کاربران تقاضا برای تعمیرات موبایل افزایش خواهد یافت. هم‌چنین با افزایش قیمت موبایل و کاهش قدرت خرید افراد، هنگام بروز مشکل در این وسیله افراد به دنبال تعمیرات آن بوده و آن را به دست تعمیرکار حرفه ای موبایل می سپارند.

اقتصادسنج| اکوپدیا؛ امروزه با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و کاهش قدرت خرید افراد، بازار مشاغل آزاد اوضاع خوبی نداشته و درآمد افراد فعال در این بازار رو به کاهش است. اما این موضوع بر بازار تعمیرکاران موبایل تاثیر منفی نداشته و می توان گفت حتی تاثیر مثبتی بر بازار کار تعمیرات موبایل گذاشته است. زیرا همان‌طور که می دانید امروزه موبایل یکی از پر مصرف ترین وسایل بوده که کاربران بسیاری دارد، تقریبا می توان گفت تمامی افراد از پیر تا جوان از این وسیله استفاده می کنند. بدون شک با افزایش تعداد کاربران تقاضا برای تعمیرات موبایل افزایش خواهد یافت. هم‌چنین با افزایش قیمت موبایل و کاهش قدرت خرید افراد، هنگام بروز مشکل در این وسیله افراد به دنبال تعمیرات آن بوده و آن را به دست تعمیرکار حرفه ای موبایل می سپارند.

چگونه به عنوان یک تعمیرکار موبایل وارد بازار کار شویم؟

برای این که بتوانید به عنوان یک کارآموز در دوره های تخصصی تعمیرات موبایل شرکت کنید و به عنوان یک تعمیرکار حرفه ای موبایل فعالیت کنید نیاز به مدرک تحصیلی خاصی ندارید. یعنی نیاز نیست که حتماً در دانشگاه در رشته ای مرتبط با این حوزه تحصیل کرده باشید و مدرک آکادمیک گرفته باشید. اگر به این شغل علاقه مند هستید می توانید حتی در دوران دبیرستان یا بعد از اتمام این مقطع تحصیلی در دوره های تخصصی شرکت کنید و مهارت های لازم را کسب کنید. برای ورود به این شغل تنها کافی است که به کارهای فنی علاقه مند باشید و چون با ابزارها و قطعات ظریف و حساس سروکار دارید صبر و دقت کافی داشته باشید. قدرت بینایی خوب و خلاقیت نیز از دیگر صفاتی هستند که یک تعمیرکار حرفه ای موبایل باید داشته باشد.

بعد از اتمام دوره های تخصصی هم گوشی های جدیدتری که دارای ظرافت بیشتری هستند وارد بازار می شوند که شما با ساختار و نحوه باز کردن یا تعمیر آن ها آشنا نیستید. در این شرایط شما باید به عنوان یک تعمیرکار همواره اطلاعات خود را به روز نگه دارید و با توجه به این که اصول اولیه تعمیرات موبایل را می دانید، با مشاهده کلیپ های آموزشی نحوه تعمیر موبایل های هوشمند جدید را هم یاد بگیرید. تنها از این طریق می توانید در کار خود موفق شوید و در هر زمان نیاز مشتریان را برآورده کنید.

سرمایه مورد نیاز برای شروع به کار

برای شروع به کار کردن در حوزه تعمیر موبایل به سرمایه زیادی نیاز نخواهید داشت. تنها نیاز است که برای گذراندن دوره های تخصصی و تهیه ابزار کار کمی سرمایه داشته باشید. پس از پایان دوره نیازی به این ندارید که مغازه ای باز کنید و به صورت مستقل مشغول به کار شوید زیرا هزینه های اجاره بسیار بالا است. معمولا تعمیرکاران با فروشندگان موبایل و لوازم جانبی به صورت اشتراکی با هم کار می کنند.

درآمد تعمیرات موبایل چقدر است؟ 

درآمد تعمیرات موبایل از عوامل گوناگی مانند کیفیت کار، دانش کار، موقعیت مکانی مغازه تعمیرات موبایل و غیره است. در صورتی که موارد ذکر شده را رعایت کرده باشید درآمد متوسط ماهیانه تعمیرات موبایل برای شما می‌تواند بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان در ماه باشد.

تعمیرکار موبایل

مغازه تعمیرات موبایل را در کجا راه‌اندازی کنیم؟

لازمه‌ی راه‌اندازی هر کسب‌ و‌ کاری تحلیل بازار و یافتن گپ‌های بازار است تا  با شناسایی بهترین مکان و بهترین مخاطبان نسبت به راه‌اندازی کسب‌ و‌ کاری سودده اقدام کنیم. راه‌اندازی یک رستوران در انتهای یک کوچه‌ی تنگ و تاریک و بدون رفت‌‌ و‌ آمد تنها اتلاف وقت و هزینه است و بازدهی چندانی نخواهد داشت. چون بهترین مکان را برای آن شغل انتخاب نکرده‌اید. اما جالب است بدانید این اصل درمورد شغل تعمیرات موبایل صدق می‌کند، مغازه‌ی تعمیرات موبایل در هر مکانی و محله‌ای می‌تواند بازدهی داشته باشد. چون آن‌چه در این شغل اهمیت دارد مهارت است و به دلیل کمبود عرضه‌ی این شغل در بازار همواره نیاز به آن در هر موقعیت مکانی احساس می‌شود اما چه بهتر که مغازه تعمیر موبایل در یک مکان شلوغ و در دید عموم باشد.

تعمیرکار موبایل

وسایل مورد نیاز برای راه اندازی مغازه تعمیرات گوشی

انواع خدماتی که شما می‌توانید بعنوان تعمیرکار موبایل ارائه دهید شامل خدمات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، مشاوره‌ای، نصب و فروش لوازم و…است. با توجه به این خدمات، علاوه بر وسایل مورد نیازی که در ادامه ذکر می‌شود به یک کامپیوتر یا لپ‌ تاپ جهت ارائه‌ی خدمات نرم‌افزاری نیاز دارید. انواع ابزارآلاتی که برای راه اندازی تعمیرات موبایل نیاز دارید عبارتند از:

۱_ دستگاه هیتر و هویه

۲_ دستگاه لوپ یا میکروسکوپ

۳_ ست پیچ گوشتی و آچار تعمیراتی

۴_ منبع تغذیه و مولتی متر

۵_ سیم قلع و روغن فلکس و روغن لحیم

۶_ پنس آنتی شوک

۷_ قاب بازکن

۸_ شابلون

۹_ گیره کار

درآمد تعمیرکار موبایل

راه‌کارهای تضمینی برای افزایش درآمد تعمیرات موبایل

میزان درآمد تعمیرات موبایل وابسته به عوامل گوناگونی است که در صورت رعایت آن‌ها می‌توانید به درآمد خوبی در این شغل دست پیدا کنید، در این بخش همراه ما باشید تا با این عوامل آشنا شده و با به کارگیری آن‌ها درآمد خود را افزایش دهید.

 دانش خود را بروز کنید

یکی از مهم‌ ترین عوامل برای موفقیت در بازار کار تعمیرات موبایل، داشتن مهارت و تخصص کافی در تعمیرات نرم افزاری و سخت افزاری موبایل است. همان‌طور که می‌دانید هر روز گوشی‌های جدیدی وارد بازار شده و تکنولوژی آن‌ها روز به روز پیشرفت بیشتری خواهد داشت.

بنابراین برای موفقیت در بازار کار تعمیرات موبایل باید خود را با این تکنولوژی همراه کرده و مهارت و تخصص خود را به روز کنید.

 موقعیت مکانی مناسبی را انتخاب کنید

موقعیت مکانی مغازه تعمیرات موبایل نقش ویژه ای در میزان درآمد این شغل دارد. در صورتی که قصد دارید درآمد بسیاری از این شغل به دست آورید توصیه می کنیم مغازه تعمیرات موبایل خود را در محله های پر رفت و آمد راه اندازی کنید. بدون شک در این مکان افراد بیشتری با شما در تعامل بوده و تعداد مشتریان بیشتری به دست خواهید آورد. همچنین می توانید مغازه خود را در مکانی که بورس تعمیرکاران موبایل یا بورس فروش موبایل است راه اندازی کنید.

در صورتی که توانایی مالی برای راه اندازی مغازه تعمیرات موبایل در مکانی شلوغ ندارید و می خواهید در مکانی خلوت تر مغازه خود را تاسیس کنید، توصیه می کنیم تحقیقات محلی داشته و اطمینان حاصل کنید که در اطراف شما مغازه تعمیر موبایل دیگری وجود نداشته باشد. زیرا در این صورت احتمال آن‌که مغازه پیشین مشتری های محله را جذب کرده بسیار است.

 تبلیغات مناسبی داشته باشید

تبلیغات از مهم ترین عوامل برای موفقیت در هر شغلی است. شغل تعمیرات موبایل نیز از این امر مستثنی نبوده و برای موفقیت هر چه بیشتر در این شغل و کسب مشتریان بیشتر از بازار کار تعمیرات موبایل باید تبلیغات مناسبی داشته باشید. خوشبختانه امروزه سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی مانند دیوار و شیپور هستند که به صورت رایگان امکان ثبت آگهی را برای شما فراهم کرده اند.

برای معرفی خود می توانید کانال های تلگرامی یا صفحات مرتبط در اینستاگرام را شناسایی کرده و در آن‌ها تبلیغات داشته باشید. هم‌چنین می‌توانید تبلیغات بنری یا تراکتی یا برچسبی داشته و از این طریق به معرفی کسب و کار خود بپردازید.

خدماتی با کیفیت ارائه دهید

کیفیت ارائه خدمات از دیگر عوامل تاثیر گذار در موفقیت شما می‌شود. کیفیت ارائه خدمات منجر به رضایت مشتری از شما شده و این رضایت منجر به تبدیل شدن مشتری به مشتری وفادار و همیشگی می‌شود. مشتری وفادار شما خود به تبلیغ خدمات شما پرداخته و از این طریق مشتریان شما روز به روز بیشتر و درآمد شما افزایش خواهد یافت.

خدماتی منحصر به فرد ارائه دهید

برای جذب مشتری بیشتر و رضایت آن‌ها، می‌توانید علاوه بر خواسته مشتری، خدماتی اضافه و منحصر به فرد به آن‌ها ارائه دهید. به طور مثال می‌توانید برای خدمات خود گارانتی در نظر گرفته یا ترفیعات فروش مانند تخفیف خرید کالا، تخفیف خدمات بعدی و … به آن‌ها ارائه دهید.

 در کار سرعت داشته و خوش قول باشید

یکی از دیگر عوامل مهم برای موفقیت در شغل تعمیرکار موبایل و افزایش حس رضایت‌مندی در مشتریان سرعت در کار و خوش قول بودن است. متاسفانه تعداد کمی از تعمیرکاران موبایل به این امر توجه دارند و در صورتی که شما در کنار سایر عوامل به این موضوع نیز توجه داشته باشید می‌توانید مزیت رقابتی به دست آورده و درآمد بیشتری کسب کنید. از آن‌جایی که امروزه بیشتر افراد به کمک موبایل فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند بنابراین تمایل دارند کار تعمیرات موبایل به زودی انجام شده و هر چه سریع‌تر آن را تحویل بگیرند. هم‌چنین هیچ مشتری دوست ندارد که در زمانی دیرتر از زمان تعیین شده توسط شما گوشی موبایل خود را تحویل بگیرد، بنابراین تلاش کنید که در زمانی کوتاه و مقرر عیب گوشی را رفع کنید و آن را به مشتری تحویل بدهید.

قیمت مناسب و رقابتی داشته باشید

از دیگر عوامل جذب مشتری و موفقیت در بازارکار تعمیرات موبایل در ایران به خصوص در ماه‌های اولیه فعالیت ارائه خدمات با قیمت مناسب و رقابتی در مقایسه با دیگر رقبا است. همان‌طور که می‌دانید در این شغل برای خدمات ارائه شده تعرفه کاملا مشخصی وجود ندارد و افراد به دنبال تعمیرکاری هستند که ضمن ارائه کار با کیفیت، قیمت مناسب تری در مقایسه با رقبا ارائه دهد. بنابراین با انجام این کار می‌توانید مشتریان بیشتری به دست آورده و از این طریق به درآمد بیشتری به دست آورید.

تعمیرکار موبایل

مزایا تعمیرات موبایل

با انتخاب شغل تعمیرات موبایل وارد دنیای خویش فرمایی و کارآفرینی می شوید پس لازم است برای یک تصمیم بهتر و قبل از انتخاب نهایی مزایای تعمیرات موبایل رو باهم بررسی کنیم.

استقلال

یکی از بهترین خوبی ها و مزایای راه اندازی تعمیرات گوشی و به طور کلی کارآفرینی استقلال کار شماست. با راه اندازی تعمیرات گوشی شما رئیس خود هستید، کسی نمی‌تواند شما را اخراج کند و در تصمیمات آزادی عمل دارید.

سبک زندگی 

از دیگر مزایای تعمیرات موبایل می توان به سبک زندگی جدید اشاره کرد، با راه اندازی تعمیرات موبایل شما تصمیم می گیرید که کی، کجا و چگونه و چه میزان در کسب و کار خود زمان بگذارید و این یعنی سبک زندگی منحصر به فرد.

درآمد بیشتر 

مزایای تعمیرات موبایل و خوبی این کسب‌ و کار این است که درآمد شما می تواند بیشتر از زمانی باشد که برای شخص یا کسب و کار دیگر کار می کنید و هر چقدر بیشتر و سخت تر کار کنید سود آن نصیب خودتان خواهد شد.

یادگیری

شما در تمامی جنبه های کسب و کار خود درگیر خواهید شد و این بهترین فرصت برای یادگیری و پیشرفت شما در این شغل است.

تمرکز در تخصص 

شما صاحب کسب‌ و کار هستید و می توانید دقیقا متناسب با مهارت ها و دانش خود این شغل را انتخاب کنید و دقیقا در زمینه ای  کار کنید که واقعا از آن لذت می برید.

رضایت فعالین

ششمین مزیت از مزایای این شغل این است که طبق نظرسنجی که از تعمیرکاران موبایل شده، بیش از ۷۰ درصد تعمیرکاران از این شغل رضایت کامل داشته‌اند و این یک دید مناسب از آینده شغلی تعمیرات موبایل به شما خواهد داد.

سهولت در راه اندازی

طبق بررسی های انجام شده، راه اندازی تعمیرات موبایل از سهولت راه اندازی بالا برخوردار است که این یعنی شما مسیر راحتی جهت راه اندازی این شغل خواهید داشت.

معایب شغل تعمیرات موبایل

خب مسلماً در کنار مزایا هر شغلی مثل تعمیرات موبایل معایبی هم خواهد بود، در ادامه به بررسی معایب شغل تعمیرات موبایل خواهیم پرداخت.

ریسک مالی

اگر بخواهیم در مورد معایب شغل تعمیرکار موبایل و به طور کلی کارآفرینی صحبت کنیم اولین مورد ریسک مالی راه اندازی تعمیرات موبایل است. برای شروع این شغل مسلماً به سرمایه اولیه نیاز دارید که ممکن است به سختی آن را تهیه کنید، ممکن است اوضاع خوب پیش نرود و تا چند مدت  درآمد مناسبی بدست نیاورید و شاید ضرر کنید و…

فشار کاری 

یکی از معایب شغل تعمیرات موبایل فشار کاری این شغل است. به عنوان صاحب کسب‌ و کار مجموعه ای گیج کننده از چیزها وجود دارد که باید نگران آن باشید از قبیل رقبا، کارمندان، قبض ها، خرابی تجهیزات و غیره، این‌ها دقیقا رنج هایی است که برای رسیدن به درآمد بیشتر باید تحمل کنید.

فشار زمانی 

یکی دیگر از معایب شغل تعمیرات موبایل فشار زمانی این شغل است. اگر چه در مزایای آن گفتیم که آزادی عمل از جمله مزایای این شغل است. باید این را هم بدانید که اگر در ادامه و بعد از راه اندازی در کسب و کارتان از سیستم سازی استفاده نکنید، مسلماً درگیر بُعد دیگری از آزادی می شوید به اسم فشار زمانی، یعنی این‌که درست است دیگر لازم نیست از کسی مرخصی بگیرید ولی حجم کاری کسب و کارتان به حدی خواهد رسید که دیگر فرصت مرخصی را نخواهید داشت سپس باید این واقعیت را قبول کنید که راه اندازی تعمیرات موبایل وقت گیر است البته اگر نتوانید از ابزار مدیریتی مثل سیستم سازی درست و اصولی استفاده کنید.

وظایف نامطلوب 

یکی از معایب شغل تعمیرات موبایل انجام کارهایی است که ممکن است انجام آن ها را دوست نداشته باشید مثل اخراج کارکنان، مدیریت کارکنان و غیره و حتی انجام کوچک‌ترین کارهای کسب و کار مثل تمیزکاری، باید این را بدانید که با راه اندازی این شغل مسئولیت انجام و نظارت بر تمام کارهایی که باید انجام شوند با شماست و گاهی ممکن است مجبور باشید کم کاری دیگران یا معایب کسب و کارتان را خودتان برطرف کنید تا یک کسب و کار بی نقص داشته باشید

اگر چه این بخش به معایب و مشکلات راه اندازی تعمیرات موبایل اشاره کردیم، باید به این موضوع هم اشاره کنیم که با وجود این معایب طبق آماری که از مصاحبه ی حضوری فعالان شغل تعمیرات موبایل داریم، اکثر صاحبان این شغل از تصمیم خود برای راه اندازی تعمیرات موبایل راضی هستند و مشکلات را جزئی از روند موفقیت خود می دانند.

سهیلا حسن وند|

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید