جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-19
کد خبر: 3493 |
تاریخ انتشار : ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶ |
ارسال به دوستان
پ

پیش‌بینی رشد اقتصادی ایران

کاهش‌ اثرات همه‌گیری کرونا بر اقتصاد جهان، سبب شد تا اقتصاد ایران در مسیر برگشت به حالت عادی قرار گیرد و بطور مشخص بخش خدمات در سال ۱۴۰۰ رشد چشمگیر ۶/۵ درصدی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «اقتصادسنج»، رشد اقتصادی ایران در سال ۱۴۰۱ تحت تاثیر عوامل مختلف خواهد بود. سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی منجر به کاهش تقاضا و قیمت جهانی فلزات پایه شده است. حذف ارز ترجیحی بر صنایع غذایی و بخش کشاورزی و قطعی برق و گاز بر بخش صنعت و خدمات اثرگذار خواهند بود.

بر اساس آخرین گزارش دفتر مطالعات اقتصادی؛ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، چشم‌انداز بخش‌های اقتصادی در سال ۱۴۰۱ به شرح زیر است:

کشاورزی: با توجه به عواملی از جمله میزان بارندگی و سیاست‌های حمایتی دولت و ساختار توزیع نهاده‌ها، انتظار می‌رود این بخش در سال جاری رشد ۷/۹ درصدی داشته باشد.

نفت: شاخص تولید رشته فعالیت‌های صنعتی بورسی در سه ماهه اول ۱۴۰۱ رشد ۲/۹ درصدی داشته و انتظار می‌رود این رقم در این بخش در پایان سال برابر با ۴/۶ درصد باشد. از جمله تهدیدهای این بخش، قیمت‌گذاری دستوری و حذف ارز ترحیجی می‌باشد.

ساختمان: شواهد موجود از پروانه‌های ساختمانی صادره نشان دهنده رشد منفی سرمایه‌گذاری در این بخش در سال ۱۴۰۰ است. رشد این بخش در سال ۱۴۰۱ برابر با منفی ۳/۴ درصد پیش‌بینی می‌شود.

خدمات: با توجه به تداوم رشد مثبت در این بخش، انتظار می‌رود در سال ۱۴۰۱ شاهد رشد حدودا ۳/۶ درصدی باشیم.

رشد اقتصادی: به طور کلی رشد اقتصادی ایران در سال ۱۴۰۱ حدود ۳/۷% پیش‌بینی می‌شود که این رقم بدون احتساب نفت ۳/۹% خواهد بود. صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی نیز در آخرین گزارش‌های خود رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۲ را به ترتیب ۳ و ۳/۷ درصد تخمین زده‌اند.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید