جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 6160 |
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۷ |
ارسال به دوستان
پ

مشکلی در توزیع روغن وجود ندارد

امیر هوشنگ بیرشک دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی کشور گفت: بخش عمده روغن خام مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود و قیمت آن وابسته به عوامل مختلف از جمله بازار جهانی می باشد. با این حال افزایش چشمگیر نداشته است.

به گزارش «اقتصادسنج»؛ دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی کشور از آرامش بازار روغن خوراکی طی هفته‌های اخیر خبر داد، اکنون قیمت انواع روغن خوراکی طبق قیمت‌های مصوب سازمان حمایت و گاهی کمتر از نرخ‌های مصوب در بازار به فروش می‌رسد.

«امیرهوشنگ بیرشک» درباره وضعیت روغن خوراکی کشور افزود: بخش عمده روغن خام مورد نیاز کشور از محل واردات تامین می‌شود، بنابراین قیمت روغن در بازار تابع مولفه‌های مختلف از جمله قیمت‌های جهانی این محصول و نرخ ارز است، طی هفته‌های اخیر به دلیل کاهش قیمت‌های جهانی این محصول نرخ در داخل کشور نیز کاهشی شده بود.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی کشور تصریح کرد: اکنون هیچ مشکلی در تولید و توزیع روغن مورد نیاز کشور نداریم و بازار این محصول آرام است به طوری که ماهانه بین ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزار تن انواع روغن خوراکی به بازار تزریق می‌شود.

وی اظهار داشت: در پی اصلاح نظام یارانه‌ای قیمت مصوب برای مصرف‌کنندگان روغن مایع آفتاب‌گردان ۸۱۰ گرمی پخت‌وپز ۶۳۰ هزار ریال و روغن مایع ۸۱۰ گرمی سرخ کردنی ۶۲۰ هزار ریال تعیین شده بود که طی هفته‌های گذشته به دلیل افت قیمت‌های جهانی این محصول و تصمیم هیات دولت قیمت انواع روغن خوراکی ۱۰ درصد و روغن صنف و صنعت ۱۵ درصد کاهش یافته است که امیدواریم ثبات قیمت‌ها در بازار این محصول ادامه پیدا کند.

بیرشک اضافه کرد: بر اساس آمارهای موجود امسال نیاز سالانه کشور به روغن خام ۱.۵ میلیون تن است که به نظر می‌رسد نیمی از این محصول توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران و بخش خصوصی تاکنون تامین و وارد کشور شده و مابقی ثبت سفارش‌ها تا پایان سال انجام می‌شود و نگرانی در خصوص تامین روغن خام کشور نداریم.

به گفته وی، میزان واردات سالانه روغن به ذخایر استراتژیک کشور مرتبط است و بر اساس آن حجم واردات تعیین می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته طبق آمارها  ۲.۳ میلیون تن روغن در کشور به مصرف رسیده یا بخشی به دلیل پایین بودن قیمت نسبت به کشورهای همسایه توسط قاچاق از کشور خارج شده بود.

سهم ۶۰ درصدی اوکراین و روسیه در تولید روغن آفتابگردان جهان
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی کشور گفت: البته جنگ اوکراین و روسیه در قیمت روغن جهانی این محصول تاثیر بسزایی دارد، زیرا این دو کشور بیش از ۶۰ درصد سهم بازار جهانی را در تامین روغن آفتابگردان برعهده دارند؛ بنابراین هرگونه مسائل سیاسی بین این دو کشور می‌تواند در کاهش یا افزایش قیمت این محصول اثرگذار باشد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید