جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-19
کد خبر: 5836 |
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۳ |
ارسال به دوستان
پ

طرح افزایش قیمت بنزین کلید خورد

رئیس هیات مدیره کانون جایگاه داران از حذف کارت سوخت جایگاه داران در شهرستان هایی که محدودیت دریافت بنزین تا سقف ۳۰ لیتر در حال اعمال شدن خبر داد.

به گزارش «اقتصادسنج»، طرح افزایش قیمت بنزین وارد فاز تازه ای شده است؛  رئیس هیات مدیره کانون جایگاه داران از حذف کارت سوخت جایگاه داران در شهرستان هایی که محدودیت دریافت بنزین تا سقف ۳۰ لیتر در حال اعمال شدن خبر داد.

پس از محدودیت دریافت بنزین در شهرهای کوچک، کارت سوخت جایگاه‌داران نیز حذف شد تا گمانه زنی ها درباره افزایش قیمت بنزین وارد فاز جدیدی شود.

همایون صالحی، رئیس هیات مدیره کانون جایگاه‌داران در مصاحبه با «همشهری آنلاین» از حذف کارت سوخت جایگاه‌داران در شهرستان‌هایی که محدودیت دریافت بنزین تا سقف ۳۰ لیتر دارند، خبر داد. به گفته صالحی دلایلی که برای اعمال محدودیت دریافت بنزین تا سقف ۳۰ لیتر گفته می‌شود قانع کننده نیست.

در روز های اخیر بحث افزایش قیمت بنزین به یکی از موضوعات جنجالی بدل شده است؛ اظهارات مسئولان در این رابطه ضد و نقیض است؛ چراکه هیچکدام موضع مشخصی در رابطه با کاهش یا افزایش قیمت بنزین اعلام نکرده اند.

رئیس هیات مدیره کانون جایگاه داران از حذف کارت سوخت جایگاه داران در شهرستان هایی که محدودیت دریافت بنزین تا سقف ۳۰ لیتر در حال اعمال شدن خبر داد و گفت: حذف کارت سوخت نازل ها و محدود کردن تعداد آنها مردم را به دردسر انداخته است چراکه مردم به استفاده از کارت سوخت جایگاه‌داران عادت کرده اند.

قریب یک سال است که اعمال محدودیت دریافت بنزین تا سقف ۳۰ لیتر در بعضی استان های کشور در حال اجراست اما تعدادی از نمایندگان مجلس در این ایام به انتقاد از این طرح برخاسته اند و خواهان اعلام هدف گذاری برای اجرای این طرح هستند. طرحی که در ابتدا به صورت آزمایشی در شهرهای مرزی و در استان هایی نظیر سیستان و بلوچستان و سپس در کرمانشاه و کردستان و سپس به شهرستان های کوچک برخی استان ها تعمیم داده شد.

این طرح هنوز در شهرهای بزرگ و پر جمعیتی چون تهران، مشهد، اصفهان، کرج، آذربایجان، شیراز، تبریز و … با وجود مصرف بالای سوخت انجام نشده و در شهرستان های کوچک و کم جمعیت که مصرف سوخت پایینی دارند، در حال اجراست.

۹ شهریور امسال،‌ مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گیلان اعلام کرد که در این استان مانند سایر استان‌های کشور، کاهش سقف مصرف بنزین اجرایی شده و شخصی سوارها در طول ۲۴ ساعت با یک کارت سوخت تنها ۳۰ لیتر می‌توانند بنزین مصرف کنند.

به گفته او، هر کارت بنزین در روز می‌تواند ۳۰ لیتر سوخت‌گیری کند اما این محدودیت در کارت جایگاه داران در هر بار سوخت‌گیری ۳۰ لیتر بوده و پس از دو دقیقه مجدداً شرایط برای سوخت‌گیری ۳۰ لیتر بعدی فراهم می‌شود.

بالادست ادامه داد: هنوز اطلاعات بیشتری از اجرای این تصمیم ملی در دست نیست منتها دلیل اصلی آن پیشگیری از انحراف در مصرف بنزین و توزیع عادلانه آن در کل کشور است.

به گفته رئیس هیات مدیره کانون جایگاه داران، اعمال محدودیت دریافت بنزین تا سقف ۳۰ لیتر برای جلوگیری از قاچاق سوخت هم منطقی به نظر نمی رسد.

وی ادامه داد: البته اخبار منتشر شده در خصوص قاچاق سوخت مانند کشف ۲۰ کیلومتر خط لوله انتقال سوخت قاچاق در هرمزگان و کشف ۲۸ میلیون لیتر گازوئیل قاچاق در خلیج فارس هم نمایانگر این موضوع است که این نوع قاچاق آنهم در سطحی این چنین گسترده، قطعا کار رانندگان خودروهای سنگین یا رانندگان کارت هایی که سهمیه ۶۰ لیتری دارند نیست. تعبیه چنین سیستم عظیمی و جانمایی خط لوله و قاچاق میلیون لیتری فراورده های سوختی کار قاچاقچیان بین‌المللی صاحب کشتی و باند و روابط مافیایی بسیار وسیع است.

صالحی ادامه داد: بنابراین برخی دلایلی که برای اعمال محدودیت دریافت بنزین تا سقف ۳۰ لیتر گفته می شود قانع کننده نیست.

این طرح در حالی در برخی شهرستان ها در حال اجرا شدن است که اطلاع رسانی درستی در خصوص آن از سوی دولت انجام نشده است. اما بنظر میرسد دولت در حال زمینه سازی برای افزایش قیمت بنزین است.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید