جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 3604 |
تاریخ انتشار : ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۶ |
ارسال به دوستان
پ

سهم ۵۴/. درصدی و ناچیز ایران از بازار شانگهای

سهم ایران از بازار سازمان شانگهای از ۵۲/. درصد در سال ۲۰۱۸ به ۴۲/. درصد در سال ۲۰۲۰ رسیده بود که در سال ۲۰۲۱ این مقدار به ۵۴/. درصد رسیده است.

به گزارش اقتصاد سنج، در روزهای اخیر اسناد عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای به امضای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی رسید. نگاهی به آمار و ارقام نشان می‌دهد کشورهای عضو سازمان شانگهای ۴۳ درصد از جمعیت جهان، ۲۵ درصد از تولید ناخالص، ۲۰ درصد از صادرات و ۲۰ درصد از واردات جهان را در اختیار دارند.

براساس آمارها؛ میزان صادرات ایران به کشورهای عضو سازمان شانگهای از ۱۶/۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به ۱۱/۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ و به ۲۰/۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

همچنین سهم ایران نیز از بازار سازمان شانگهای از ۵۲/. درصد در سال ۲۰۱۸ به ۴۲/. درصد در سال ۲۰۲۰ رسیده بود که در سال ۲۰۲۱ این مقدار به ۵۴/. درصد رسیده است.

در سال جاری نیز میزان صادرات ایران به کشورهای عضو سازمان شانگهای ۹ میلیارد و ۷۸ میلیون دلار بوده که نسبت به صادرات نزدیک به۸.۳ میلیارد دلاری مدت مشابه سال ۱۴۰۰ افزایش ۸۰۰ میلیون دلاری را نشان می‌دهد. اما نگاهی به آمارها نشان می‌دهد صادرات فعلی ایران به اعضای شانگهای معادل کمی بیش از نیم درصد(۵۴/.درصد) واردات ۳.۷ هزار میلیارد دلاری کشورهای عضو شانگهای است.

براین اساس ظرفیت بزرگی در اقتصاد این کشورها به‌ویژه در سه کشور چین، هند و روسیه برای ایران مهیاست که در صورت افزایش سهم ایران از اقتصاد جهان و افزایش حجم صادرات، می‌توان سبدی متنوع از کالاها را برای بازار سازمان شانگهای تدارک دید و ارز زیادی را وارد کشور کرد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید