چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-24
کد خبر: 5323 |
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۵:۰۸ |
ارسال به دوستان
پ

سناتور ارشد آمریکایی: باید روابط با عربستان را قطع کنیم

رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز دوشنبه خواستار توقف همکاری آمریکا با عربستان شد؛ همکاری هایی که شامل فروش تسلیحات نظامی و همکاری های امنیتی میشود.

به گزارش «اقتصادسنج»، به نقل از رویترز: گروه اوپک پلاس چهارشنبه گذشته بر سر کاهش ۲ میلیون بشکه‌ای نفت به توافق رسید؛ اقدامی از سوی عربستان سعودی که علاوه بر افزایش قیمت جهانی نفت، مغایر با برنامه‌ آمریکا برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه است؛ به همین جهت واکنش های تندی را در آمریکا  بدنبال داشت.

سناتور باب منندز رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در واکنش به تصمیم نفتی عربستان، خواستار برخورد جدی با این کشور شد و در بیانیه خود عنوان کرد: ایالات متحده باید فوراً هرنوع همکاری با عربستان سعودی، از جمله فروش تسلیحات و همکاری‌های امنیتی و هر آنچه به دفاع از پرسنل و منافع آمریکا مربوط نمیشود را متوقف کند.

منندز در ادامه گفت:هیچ گونه همکاری با ریاض را تا زمانی که این کشور در مورد جنگ در اوکراین تجدید نظر نکند، جایز نمیبینم.

منندز با اشاره به تلاش عربستان برای ایفای نقش در هر دو طرف جنگ روسیه-اوکراین اضافه کرد: جایی برای همکاری با هر دو طرف این درگیر در این جنگ وجود ندارد – یا در کنار غرب برای متوقف کردن یک جنایتکار جنگی (پوتین) می ایستید، یا از او حمایت می کنید. عربستان سعودی تصمیم وحشتناکی گرفته و بر اساس منافع اقتصادی، پوتین را انتخاب کرده است.

تا کنون سفارت عربستان در واشنگتن به اظهارات وی پاسخی نداده است.

گروه اوپک پلاس چهارشنبه گذشته اعلام کرد که تولید نفت خود را ۲ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد. این اقدام که بیشترین کاهش در تولید نفت از زمان همه گیری کرونا به حساب می آید؛ با واکنش تند مقام های آمریکایی مواجه شد؛ واکنشی که از نگرانی بابت افزایش قیمت بنزین در آمریکا ناشی می‌شود.

قیمت نفت خام برنت با انتشار این خبر بیش از یک درصد افزایش یافت و به نزدیک ۹۳ دلار در هر بشکه رسید و قیمت نفت آمریکا نیز با ۱.۵ درصد افزایش، به ۸۷.۷۵ دلار رسید.

کارین ژان ‌پی‌یر سخنگوی کاخ سفید نیز با انتقاد از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت، آن را نشانه همسویی با روسیه خواند. تام مالینوسکی عضو دموکرات کنگره آمریکا نیز در پیامی در صفحه توئیتر خود به صراحت نوشت: پیام ما به محمد بن سلمان (ولیعهد عربستان سعودی) باید این باشد؛ اگر می‌خواهی طرف پوتین باشی، پس از پوتین بخواه از تو دفاع کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید