جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-19
کد خبر: 5519 |
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵ |
ارسال به دوستان
پ

روسیه در ترکیه «هاب گاز» می‌سازد؟

پوتین در جریان نشست در آستانه پایتخت قزاقستان گفت که هاب گازی مورد نظر می تواند برای تامین سایر کشورها و تعیین قیمت گاز مورد استفاده قرار گیرد‌.

به گزارش «اقتصادسنج»، به نقل از میدل‌ایست‌‌آی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنج‌شنبه به رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای خود گفت که مسکو توسعه یک «هاب گاز» در ترکیه را بررسی می‌کند، زیرا عرضه روسیه به اروپا به دلیل تحریم‌های مرتبط با اوکراین و آسیب به خطوط لوله نورد استریم مختل شده است.

پوتین در نشست آستانه، پایتخت قزاقستان، به اردوغان گفت: «ترکیه امروز مطمئن‌ترین مسیر برای تحویل کالا به اروپا است؛ به همین دلیل امکان ایجاد یک هاب گاز در ترکیه برای عرضه به کشورهای دیگر را بررسی میکنیم.»

اردوغان از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین، علیرغم وجود اختلافات متعدد از جمله درگیری ها در سوریه و دیگر مناطق، حفظ گفتگوی با روسیه و کشورهای غربی را هدف خود قرار داده است.

پوتین در این نشست گفت: «این هاب گاز نه تنها بستری برای تحویل، بلکه برای تعیین قیمت [گاز] خواهد بود.

این پیشنهاد در حالی مطرح می‌شود که روسیه به دنبال حفظ اهرم انرژی خود بر روی اروپا است و در عین حال منابع خود را از خطوط لوله گاز نورد استریم بالتیک که در انفجارهای ماه گذشته آسیب دیده‌اند، هدایت می‌کند.

با این حال در گفتگوی تلویزیونی بین دو رییس جمهور، اردوغان درباره ایده هاب گاز اظهار نظری نکرد.

این گفتگو ها در حالی مطرح می شود که قیمت گاز از آغاز جنگ روسیه سر به فلک کشیده است و اروپا برای یافتن منابع انرژی جایگزین گاز روسیه است.

 

جنگ روسیه و اوکراین؛ پوتین و اردوغان از کنار این موضوع گذشتند

 

از آنجا که اردوغان از ابتدا جنگ روسیه و اوکراین به دنبال میانجیگری بین مسکو و کیف بوده است؛ تصور میشد در این نشست به مسأله جنگ روسیه و اوکراین هم پرداخته شود اما طبق خبرگزاری دولتی روسیه به نقل از کرملین، پوتین و اردوغان در دیدار روز پنجشنبه درباره راه‌های حل مناقشه در اوکراین صحبت نکردند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز به این موضوع اشاره کرد و گفت: موضوع حل و فصل روسیه و اوکراین مورد بحث قرار نگرفت.

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید