جمعه, ۳ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-22
کد خبر: 46497 |
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۶ |
ارسال به دوستان
پ

خوردن سبزی پلو با ماهی چقدر آب می خورد؟

بسیاری از شهروندان ایرانی در سال‌های اخیر تن ماهی را جایگزین ماهی در سبزی پلو با ماهی کرده اند و قیمت‌های تن ماهی نیز از ۳۹ هزار تومان تا ۷۵ هزار تومان در نوسان است.

اقتصادسنج؛ بسیاری از شهروندان ایرانی در سال‌های اخیر تن ماهی را جایگزین ماهی در سبزی پلو با ماهی کرده اند و قیمت‌های تن ماهی نیز از ۳۹ هزار تومان تا ۷۵ هزار تومان در نوسان است.

سبزی پلو با ماهی معمولا یک غذای محبوب و مرسوم شب عید برای ایرانیان است؛ اما امسال برای این غذای محبوب دقیقا چقدر باید هزینه کرد؟

امسال افزایش قیمت گوشت سفید و قرمز باعث شده مردم به سمت جایگزین این اقلام غذایی بروند. یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی حذف شده، ماهی است که چند هفته‌ای است قیمت آن در مسیر صعود قرار دارد و بی‌محابا گران می‌شود.

حال، اما به نظر می‌رسد که حتی دسترسی به سبزی پلو با ماهی نیز از همیشه برای ایرانیان سخت‌تر شده باشد. کما اینکه بر اساس مشاهدات میدانی از برخی از مغازه‌های سطح شهر تهران و میادین میوه و تره بار، اکنون قیمت هر کیلو ماهی قزل آلا ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان و یک عدد ماهی قزل آلا پاک شده نیز تا ۱۶۰ هزار تومان و دو کیلو ماهی قزل آلا آماده و پاک شده نیز بین ۳۶۰ تا ۴۲۰ هزار تومان قیمت گذاری می‌شود.

در همین حال ماهی سفید پرورشی نیز بین کیلویی ۱۸۵ تا ۲۲۵ هزار تومان فروخته می‌شود و ماهی سفید دریایی نیز از کیلویی بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان قیمت گذاری می‌شود. از سوی دیگر کمترین قیمت ماهی‌های مختلف از کیلویی ۹۰ هزار تومان تا رقمی حدود ۵۰۰ هزار تومان برای ماهی اوزون برون قیمت گذاری شده و ماهی سنگسر حدود ۲۰۰ هزار تومان و سرخو و شیر نیز حدود ۴۵۰ هزار تومان در هر کیلو قیمت گذاری می‌شوند.

اما مساله در مورد هزینه‌های سبزی پلو با ماهی فقط به قیمت ماهی نیست و سبزی نیز ارقام متفاوتی دارد. قیمت هر کیلو سبزی نیز در میوه فروشی‌های سطح شهر بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان است و البته قیمت نیم کیلو سبزی آماده و بسته بندی شده نیز بین ۱۸ تا ۲۵ هزار تومان قیمت گذاری می‌شود.

برنج نیز بخش دیگر سبزی پلو با ماهی است که قیمت هر کیلو آن اکنون بستگی به خارجی یا ایرانی بودن آن بین ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تومان قیمت گذاری می‌شود.

این یعنی حداقل قیمت تمام شده برای یک سبزی پلو با ماهی ۴ نفره ۱۰۰ هزار تومان و حداکثر قیمت آن ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است که البته این قیمت‌ها ممکن است بسته به نوع و تعداد ماهی، نوع و میزان برنج و سبزی و مخلفات آن، کمتر یا بیشتر هم باشد.

با این احتساب این ارقام می‌توان به این نتیجه رسید که کمترین رقمی که امسال یک خانواده ۴ نفره باید برای سبزی پلو با ماهی هزینه کند رقمی حدود ۳۰۰ هزار تومان است که با قیمت‌های متوسط ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت و اگر بنا به استفاده از ماهی‌هایی همچون شیر یا سفید و یا ازون برون باشد این رقم برای یک خانواده ۴ نفره بین یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

از سوی دیگر بسیاری از شهروندان ایرانی نیز در سال‌های اخیر تن ماهی را جایگزین ماهی در سبزی پلو با ماهی کرده‌اند.

قیمت‌های تن ماهی نیز از ۳۹ هزار تومان تا ۷۵ هزار تومان در نوسان است و برای یک خانواده ۴ نفره اگر فقط دو تن ماهی در نظر بگیریم هزینه ماهی جدا از سبزی پلو و سایر اقلام رقمی بین ۷۸ هزار تومان تا ۱۵۰ هزار تومان در نوسان است که البته در نهایت رقم نهایی را برای خانواده‌ها کاهش خواهد داد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید