شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-27
کد خبر: 4078 |
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰ |
ارسال به دوستان
پ

ادامه جنگ نفتی پنهان ایران و روسیه در بازارهای آسیایی

در حالی که ایران در سالیان گذشته تحت شدیدترین فشارها، از روش های مختلفی برای دور زدن تحریم ها و فروش نفت استفاده کرده است، به نظر می رسد با یک رقیب بزرگ به نام روسیه مواجه شده است. کشوری که به مانند ایران از سوی غرب تحریم شده است و ناچار است نفت خود را با تخفیف های زیاد به فروش برساند.

در حالی که ایران در سالیان گذشته تحت شدیدترین فشارها، از روش های مختلفی برای دور زدن تحریم ها و فروش نفت استفاده کرده است، به نظر می رسد با یک رقیب بزرگ به نام روسیه مواجه شده است. کشوری که به مانند ایران از سوی غرب تحریم شده است و ناچار است نفت خود را با تخفیف های زیاد به فروش برساند.

به گزارش «اقتصادسنج»، در همین رابطه، خبرگزاری بلومبرگ از قول منابع آگاه گزارش داده است که صادرات نفت ایران در رقابت با نفت روسیه یک چهارم افت کرده است.

منابع آگاه روز دوشنبه ۴ مهرماه به این خبرگزاری گفته‌اند طی ماه‌های گذشته صادرات روزانه نفت ایران از حدود یک میلیون بشکه به ۷۵۰ هزار بشکه کاهش یافته است.

این گزارش به افزایش رقابت تهران و مسکو به خاطر ارائه تخفیف روسیه برای نفت صادراتی به چین اشاره کرده و نوشته است تانکرهای روسیه همپای تانکرهای حامل نفت ایران راهی چین می‌شود و این موضوع ایران را مجبور به ارائه تخفیف‌های بیشتر به مشتریان چینی می‌کند.

پیش از این نیز خبرگزاری رویترز و شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها گزارش داده بودند که روسیه با ارائه تخفیف‌های بالا، جا را برای ایران در بازار نفت چین تنگ کرده است.

تحریم‌های غرب علیه روسیه به خاطر تهاجم این کشور به اوکراین باعث کاهش چشمگیر صادرات نفت این کشور به اروپا شده و برای جبران آن، صادرات به بازارهای آسیایی خصوصا هند و چین را افزایش داده است.

دسامبر امسال تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه روسیه اجرا می‌شود و این کشور با محدودیت بیشتری برای فروش نفت در بازارهای غربی مواجه خواهد بود.

بازاریابی جواد اوجی در شرق آسیا

جواد اوجی، وزیر نفت، روز یکشنبه در مصاحبه با روزنامه نیک‌کی ژاپن اعلام کرد ایران چهار میلیون بشکه در روز ظرفیت تولید نفت دارد و به دنبال افزایش آن به ۵.۷ میلیون بشکه در روز است.

جواد اوجی که دوم مهرماه در رأس هیأتی برای حضور در چند نشست و رایزنی با شرکت‌های بزرگ ژاپنی تهران را به مقصد توکیو ترک کرده بود، دیدارهای فشرده‌ای را در ژاپن داشته است.

وی در دیدار با مدیران‌ عامل شرکت‌های بزرگ نفت و گاز ژاپن از جمله توشیاکی کیتامورا، مدیرعامل اینپکس، تاکشی سایتو، رئیس شرکت انئوس ژاپن، یاماموتو، مدیرعامل فوجی اویل، ترامورا، عضو هیأت مدیره مؤسسه بیمه سرمایه‌گذاری و صادرات (نکسی)، هابا، مدیرعامل نفت و گاز میتسوبیشی و مدیرعامل شرکت ماروبنی درباره فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت ایران، همکاری‌های مشترک، تجارت حامل‌های انرژی و فناوری رایزنی و گفت‌وگو کرد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید