پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-25
کد خبر: 18998 |
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۳ |
ارسال به دوستان
پ

ترکیه میخواهد هاب انرژی ایران، روسیه و عربستان شود

نورالدین نباتی، وزیر خرانه‌داری ترکیه با اشاره به بحران انرژی اروپا گفت: تبدیل شدن ترکیه به هاب انرژی کشورهای منطقه برای انتقال گاز به اروپا امکان‌پذیر است.

به گزارش «اقتصادسنج»، به نقل از عرب نیوز، در حالی که صادرات گاز روسیه  به اروپا به دلیل تحریم‌های مرتبط با جنگ اوکراین و نشت در خطوط لوله کلیدی مختل شده، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه  در سیزدهم اکتبر گذشته در دیدار با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود در پایتخت قزاقستان گفت که مسکو توسعه یک هاب انرژی در ترکیه  را بررسی می‌کند.

در همین حال «نورالدین نباتی» وزیر خزانه داری و دارایی ترکیه دیروز در گفت‌وگو با عرب نیوز گفت: ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی خود در مرکز(هاب) انرژی وارد شده از روسیه، ایران و عربستان سعودی است.

نباتی افزود: انتقال گاز طبیعی و نفت از طریق ترکیه به صورت ایمن و با قیمت‌های رقابتی امکان‌پذیر است.

وی افزود: ترکیه در تلاش است تا پایگاهی برای انرژی که از عربستان سعودی یا  کشورهای دیگر می‌آید، باشد.

نباتی  تأکید کرد: اگر به اروپا نگاه کنیم، به گاز روسیه بستگی دارد و زمستان  پیش رورا در تنش بزرگ سپری خواهد کرد.

او افزود:  اکنون باید گام‌های جدیدی برداشته و به سمت ساختارهای جدید حرکت کرد. به همین دلیل است که رجب طیب اردوغان گفته است که باید اقداماتی انجام شود تا اطمینان حاصل شود که ترکیه به هاب تبدیل خواهد شد.

وزیر دارایی ترکیه تصریح کرد: ترکیه می‌تواند گاز ایران و روسیه را به شکلی مطمئن  و ایمن به اروپا توزیع کند و این راه برون رفت اروپا از بحران گاز است.

رئیس جمهور روسیه معتقد است که کشورش می‌تواند ترانزیت گاز را از نورد استریم به دریای سیاه منتقل کند و اردوغان هم تایید کرد که اروپا می‌تواند گاز روسیه را از طریق ترکیه دریافت کند.

نباتی در مورد استراتژی ترکیه برای تولید گاز نیز گفت که کشورش مقادیر زیادی گاز در دریای سیاه کشف کرده است و انتظار می‌رود عملیات تولید این کشور از سال آینده آغاز شود.

در ماه‌های اخیر و در پی تشدید تنش‌ها میان غرب و مسکو به بهانه حمله روسیه به اوکراین، کشورهای اروپایی و آمریکا به دنبال افزایش تولید کشورهای صادرکننده نفت و گاز بوده‌اند تا به نوعی با کاهش صادرات انرژی روسیه مقابله و بر بحران انرژی خود غلبه کنند، اما در این شرایط، اخیراً اوپک پلاس به کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید روزانه نفت رأی داده است.

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید