جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 29149 |
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶ |
ارسال به دوستان
پ

۹۵ درصد قرارداد کارگران موقت است/ قرارداد یک ماهه توهین به کارگر است

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی اظهار داشت: از وزیر کار انتظار داریم که بحث قراردادهای دایم را پیگیری کنند چون قراردادهای موقت باید سقف سه سال داشته باشند و جزو مشاغل مستمر محسوب شوند و برای آنها باید قرارداد دائم برقرار شود.

به گزارش «اقتصادسنج»، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی اظهار داشت: از وزیر کار انتظار داریم که بحث قراردادهای دایم را پیگیری کنند چون قراردادهای موقت باید سقف سه سال داشته باشند و جزو مشاغل مستمر محسوب شوند و برای آنها باید قرارداد دائم برقرار شود.

گردهمایی کارگران قراردادی و پیمانی در محل خانه کارگر با حضور فتح‌الله بیات (رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی)، علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر)، علی خدایی (رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران)، حسین حبیبی (دبیر کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان تهران) و اعضای هیئت مدیره کارگران قراردادی و پیمانی، شعبان فغانی، محسن نوری حسینی، حسام نوری، شهرام قوچی، زهرا سلطانی، هادی رحیمی، معماری و نجف پور برگزار شد.

فتح الله بیات (رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی) در گردهمایی کارگران قراردادی و پیمانی که به همت خانه کارگر و اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی برگزار شد، اظهار داشت: پیشاپیش روزجهانی کارگر را به همه کارگران جهان تبریک می‌گویم. امیدوارم این روز فرصتی باشد تا مطالبات صنفی‌مان را به گوش مسئولان و فعالان برسانیم. هر ساله این همایش را در خدمت کارگران هستیم.

وی افزود: از کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران، انجمن‌های صنفی و اتحادیه‌های کارگری و بازنشستگان کمال تشکر را دارم.

بیات افزود: فلسفه روز جهانی کارگر از اول ماه مه ۱۸۸۶ در شیکاگو رقم خورد. کارگرانی که به دنبال کاهش ساعت کاری به هشت ساعت کار بودند.

این فعال کارگری تصریح کرد: امروز اگر در کنار هم جمع شده‌ایم به خاطر همت و خونی که در اول ماه مه ریخته شد. کارگرانی که به دنبال حق خواهی بودند و اعدام شدند تا ده ساعت کار به هشت ساعت تقلیل یابد.

بیات خاطرنشان کرد: بعد از سالیان در کشور ما نه تنها قانون هشت ساعت کار رعایت نمی‌شود و در برخی کارگاه‌ها تا ۱۲ ساعت از ما کار می‌کشند.

 قرارداد موقت یک ماهه توهین به کارگران است 

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با طرح این پرسش که شوراهای کارگری برای چه تشکیل شده است، گفت: ما می‌خواهیم مشکلات صنفی‌مان را در چارچوب همین مراسم‌ها به گوش مسئولان امر برسانیم. جشن گرفتن این روز باعث نمی‌شود تا ما از طرح موضوعات اصلی صنفی‌مان بازبمانیم. امروز موضوع همایش ما باید به جامعه و مسئولان ابلاغ شود.

بیات با بیان اینکه مهم‌ترین بحثی که کارگران قراردادی و پیمانی به دنبال آن هستند بحث امنیت شغلی است، تصریح کرد: ما از سال ۸۱ این اتحادیه را تشکیل دادیم و در سال‌های گذشته خیلی‌ها ما را در این زمینه یاری کردند. زحمات زیادی کشیده شده و در ادوار مختلف مجلس به دنبال بحث امنیت شغلی بودیم.

او ادامه داد: مهم‌ترین مشکل کارگران ماده ۷ قانون کار است و تبصره یک و دو آن است؛ اما از سال ۷۹ تا امروز ما بلاتکلیفیم و نمی‌دانیم کارما موقت است یا دائم.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با اشاره به سوءاستفاده برخی کارفرمایان از قراردادهای موقت کارگران گفت: متاسفانه کارفرمایان در کارهای مستمر به شکل قراردادهای کوتاه مدت از ما کارگران بهره‌کشی می‌کنند.

او ادامه داد: در همین جمع کارگرانی هستند که ۲۶ سال سابقه کار دارند اما هنوز قرارداد یک ساله دارند. آیا این بهره‌کشی نیست؟

بیات با اشاره به اینکه از نمایندگان و دولتمردان می‌خواهیم موضوعات ما را جدی بگیرند، گفت: ۹۵ درصد کارگران در کشور قرارداد موقت دارند.

وی افزود: در جامعه جمهوری اسلامی توقع نداریم که وقتی از حق‌الناس دم می‌زنند به این شکل قرارداد منعقد شود. همچنین ما انتظار داریم که در بحث تامین اجتماعی حق و حقوق شاغلین و بازنشستگان رعایت شود؛ اما دولت به سازمان تامین اجتماعی ۱۸۳ هزار میلیارد تومان بدهکار است.

بیات با اشاره به اینکه کارگران در بهترین حالت ۲ میلیون حقوق می‌گیرند، اظهار داشت: آیا با این گرانی و بی‌ثباتی یک زندگی بازنشسته اداره می‌شود؟

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی تصریح کرد: آخرین موضوعی که با آقای ربیعی وزیر پیشین پیگیری کردیم، تبصره یک ماده هفت قانون کار بود. مصوبه‌ای از سوی دولت نگاشته شد که طبق آن قراردادهای موقت باید سقف سه سال داشته باشند و جزو مشاغل مستمر محسوب شوند و برای آنها باید قرارداد دائم برقرار شود.

وی افزود: از وزیر محترم آقای شریعتمداری انتظار داریم که این طرح جامع و پخته را پیگیری کنند. البته می‌دانیم ایشان منتظر مصوبه هییت دولت در این خصوص هستند.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی با اشاره به اینکه در ماده ۶۳ قانون کار، روز کارگر برای شاغلین و بیمه شده‌های تامین اجتماعی تعطیل اعلام شده است، گفت: در صورتی کارفرما، کارگران را به کار وادارد باید حق اضافه‌کاری کارگران را بپردازد.

ایلنا/

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید