شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-20
کد خبر: 29892 |
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۴ |
ارسال به دوستان
پ

۱۰ کشور برتر تولید کننده برنج در جهان/ ایران در رتبه ۲۲

همراه با ذرت و گندم، برنج، یک دانه غلات نشاسته ای خوراکی، یکی از محصولات اصلی و مهم است که برای تغذیه در جهان استفاده می شود و منبع غذایی غنی از کربوهیدرات ها را فراهم می کند. در ادامه ۱۰ کشور برتر تولیدکننده برنج در جهان معرفی شده اند.

اقتصادسنج؛ علاوه بر ذرت و گندم، برنج نیز یکی از محصولات اصلی و مهم است که برای تغذیه در جهان استفاده می شود و منبع غذایی غنی از کربوهیدرات ها را فراهم می کند. در ادامه ۱۰ کشور برتر تولیدکننده برنج در جهان معرفی شده اند.

 ۱۰ کشور برتر تولیدکننده برنج در جهان

۱. چین

چین بزرگترین تولید کننده و واردکننده برنج است که مصرف داخلی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ آن به میزان ۱۵۵ میلیون تن برآورد شده است.

پیش‌بینی شده است چین در سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۳، ۱۴۷ میلیون تن برنج تولید می کند؛ اما برای ۱.۴۱ میلیارد نفر جمعیت خود، ۵ میلیون تن دیگر نیز وارد می کند. صادرات آن نیز ۲.۲ میلیون تن است.

۲. هند

هند که دومین کشور پرجمعیت جهان با ۱.۳۹ میلیارد نفر جمعیت است، ۱۲۶.۵ میلیون تن برنج در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳ برداشت کرده است. انتظار می رود هند ۱۰۹ میلیون تن مصرف کند و ۱۹.۵ میلیون تن نیز صادر کند.

۳. بنگلادش

بنگلادش سومین تولید کننده بزرگ و برتر برنج در جهان به شمار می‌رود. پیش‌بینی می‌شود  این کشور در سال ۲۰۲۲-۲۳، ۳۵.۶۵ میلیون تن برنج تولید کند.

۴. اندونزی

اندونزی چهارمین تولیدکننده بزرگ برنج در جهان است؛ اما با کاهشی چشمگیر به ۳۴.۶ میلیون تن رسیده است. با ۲۷۶.۴ میلیون نفر و مصرف داخلی ۳۵.۵ میلیون تن برنج، انتظار می‌رود که کشور آسیای جنوب شرقی که در اقیانوس‌های هند و اقیانوس آرام قرار دارد، ۵۵۰۰۰۰ تن برنج وارد کند.

همچنین ویتنام با ۲۷.۴ میلیون تن، تایلند با ۱۹.۸ میلیون تن، میانمار با ۱۲.۵، فیلیپین ۱۲.۴۱، پاکستان ۸.۴ و ژاپن  با ۷.۵۵ میلیون تن به ترتیب در رتبه های ۵ تا ۱۰ در میان ۱۰ کشور برتر تولیدکننده برنج در جهان قرار دارند.

ایران چقدر برنج تولید می‌کند؟

ایران نیز با تولید سالانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج در رتبه ۲۲ جهانی قرار دارد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) تولید برنج ایران در سال زراعی ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل ۳۰۰ هزار تن معادل ۱۵ درصد افزایش یافته و از ۲ میلیون تن در سال قبل به ۲.۳ میلیون تن طی سال زراعی ۲۰۲۲ رسیده است.

با وجود افزایش تولید داخل، برای پاسخگویی به تقاضای واردات برنج نیز در این سال ۱۲ درصد رشد داشته و به ۱.۸ میلیون تن رسیده است، در سال قبل ۱.۶ میلیون تن برنج وارد کشور شده بود.

با وجود رشد تولید گندم، تولید برنج دنیا در سال ۲۰۲۳ با کاهش ۲.۴ درصدی مواجه می شود و از ۵۲۵.۱ میلیون تن در سال قبل از آن به ۵۱۲.۶ میلیون تن در این سال خواهد رسید. خشکسالی و افزایش هزینه های تولید از جمله دلایلی هستند که تولید برنج را طی این سال و برای نخستین بار طی سه سال گذشته کاهش می دهند.

با کاهش تولید، برنج کمتری نیز در بازار جهانی عرضه خواهد شد و تجارت این محصول با افت ۱.۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ به ۵۲.۹ میلیون تن خواهد رسید. قیمت جهانی برنج طی یک سال گذشته ۱۲.۱ درصد رشد داشته است.

کل ذخایر برنج دنیا در سال ۲۰۲۲ برابر با ۱۹۶.۹ میلیون تن بوده است. انتظار می رود این رقم با افت ۱.۸ درصدی در سال ۲۰۲۳ به ۱۹۳.۴ میلیون تن برسد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید