جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 17862 |
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۵۶ |
ارسال به دوستان
پ

چگونگی رفع سوءاثر از چک‌های برگشتی که همان روز پاس می‌شوند

اگر چک‌های صیادی برگشت بخورند بانک‌ها باید فورا غیرقابل پرداخت بودن آن را ثبت کنند و گواهی عدم پرداخت را به مشتری بدهند اما وضعیت رفع سوء اثر از چکی که صبح برگشت خورده اما ظهر همان روز پاس شده است، این گونه است که با توجه به اینکه گواهی عدم پرداخت و رفع سوء اثر آنی است؛ بنابراین کاربر شعبه اقدامات مصرح در قانون را انجام می‌دهد اما در روز آینده هیچ اثری از برگشت و رفع اثر آن در سامانه قابل‌ مشاهده نیست.

به گزارش ایسنا، قانون «اصلاح قانون صدور چک» که در آبان‌ ۱۳۹۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در آذرماه همان سال به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد؛ سرانجام، اجرای آن نیز از ابتدای سال گذشته آغاز شد و از این زمان به بعد تمامی چک‌ها برای نقل و انتقال ملزم به ثبت در سامانه صیاد شدند تا قابلیت نقد شوندگی داشته باشند.

قانون جدید ضوابط مختلف و جدیدی را برای صدور چک به همراه آورده است که گفته می‌شود به چک‌ها اعتبار می‌بخشد و چک‌های برگشتی را نیز کم می‌کند.

از جمله مهم‌ترین الزامات و ضوابط قانون جدید چک می‌توان به ممنوعیت صدور چک در وجه حامل، حذف پشت نویسی چک، ثبت و انتقال چک در سامانه صیاد توسط صادرکنندگان و دریافت کنندگان و … اشاره کرد.

در این بین، در صورت برگشت چک به هر دلیلی، بانک باید به درخواست دارنده چک، فوراً غیر قابل پرداخت بودن آن را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی ثبت کند و با دریافت کد رهگیری و درج آن در گواهینامه عدم پرداخت، علت یا علل عدم پرداخت را صریحاً قید و آن را امضاء، مهر و به متقاضی (دارنده چک) تسلیم کند.

در گواهینامه عدم پرداخت باید هویت و نشانی کامل صادرکننده و دارنده چک، کد رهگیری دریافت شده از سامانه یکپارچه بانک مرکزی، مهر بانک و شخص حقوقی و وضعیت مطابقت یا عدم مطابقت امضای چک و نمونه امضای موجود در بانک درج شده باشد، در غیر این صورت در مراجع قضائی و ثبتی به آن ترتیب اثر داده نمی‌شود.

در این زمینه، اینکه چکی صبح برگشت خورده و ظهر همان روز پاس شود، رفع سواثر آن به چه صورت خواهد بود، مورد سوال است.

در پاسخ به این سوال باید گفت که با توجه به اینکه گواهی عدم پرداخت و رفع سوء اثر آنی است؛ بنابراین کاربر شعبه اقدامات مصرح در قانون را انجام می‌دهد اما در روز آینده هیچ اثری از برگشت و رفع اثر آن در سامانه قابل‌ مشاهده نیست.

انتهای پیام 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید