جمعه, ۳ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-22
کد خبر: 20285 |
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱ |
ارسال به دوستان
پ

عرضه اوراق؛ سکه را ارزان می کند یا گران؟

بانک مرکزی اعلام کرده است که به زودی در راستای کنترل قیمت و سروسامان دادن به بازار سکه، اوراق سکه را در بورس عرضه می کند. طرحی که مشخص نیست تا چه اندازه می تواند بر بازار آشفته سکه تاثیر مثبت داشته باشد.

به گزارش اقتصادسنج، بانک مرکزی روز پنج شنبه هفته گذشته اعلام کرده است که به زودی در راستای سرمایه گذاری و سروسامان دادن به بازار سکه، اوراق سکه را در بورس عرضه می کند. طرحی که مشخص نیست تا چه اندازه می تواند بر بازار آشفته سکه تاثیر مثبت داشته باشد.

علی صالح آبادی رئیس بانک مرکزی روز پنج شنبه گفت: مرحله اول این اوراق با سررسید ۶ ماهه، در بورس منتشر خواهد شد و قیمت تسویه اوراق نیز قیمت روز سکه خواهد بود.

وی افزود: اشخاص حقیقی و همچنین صندوق های سرمایه گذاری در طلا می توانند به منظور تنوع بخشیدن به سبد سرمایه گذاری خود، در چارچوب ضوابط تعیین شده، این اوراق را خریداری کنند.

رئیس کل بانک مرکزی از برنامه این بانک برای ورود بخش خصوصی در ضرب و عرضه سکه بهار آزادی تحت نظارت بانک مرکزی خبر داد و گفت: چارچوب این طرح، در بانک مرکزی در حال تدوین و نهایی سازی است.

در همین راستا، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با موضوع عرضه اوراق سکه در بورس، ضمن تاکید بر اینکه، اعلام قیمت اوراق در بورس از یکسو و کنترل نرخ ارز در بازار از سوی دیگر، قطعا تاثیر مثبتی بر قیمت سکه در بازار خواهد داشت، پیش‌بینی کرد که چنانچه با قیمتی پایین‌تر از قیمت سکه در بازار عرضه شود، قیمت سکه در بازار را هم کاهش خواهد داد و به ثبات آن منجر می‌شود.

به دنبال اطلاعیه بانک مرکزی مبنی بر انتشار اوراق سکه بهار آزادی از هفته جاری، نادر بذرافشان در رابطه با این موضوع و تاثیر آن بر بازار سکه کشور، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آنطور که اعلام شده است، قرار است اوراق در بورس کالا عرضه شود و بایستی منتظر ماند تا ببینیم، قیمت این اوراق به چه میزان تعیین و اعلام خواهد شد. اوراق در بورس عرضه و قیمت آن تعیین خواهد شد و مردم می‌توانند اوراق را خریداری کنند و با توجه به اینکه دیگر، تحویل فیزیکی سکه مطرح نیست، هر زمانی که بخواهند بفروشند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: چنانچه بتوانند با مناسب اعلام کردن قیمت اوراق سکه در بورس، روند عرضه را پیش ببرند و همچنین در بخش کنترل و نظارت بانک مرکزی بر بازار ارز، نرخ ارز  کنترل و مدیریت شود، روند ثبات و کاهش قیمت سکه در بازار در هفته‌های پیش‌رو پیش‌بینی می‌شود. البته که این ثبات و کاهش قیمت همانطور که اشاره شد، به قیمتی که برای اوراق تعیین می‌شود، بستگی دارد؛ چنانچه قیمتی کمتر از قیمت بازار تعیین شود، ١٠٠ درصد تاثیرگذار خواهد بود و منجر به کاهش قیمت‌ سکه در بازار نیز خواهد شد.

وی افزود: بایستی عرضه در هفته جاری انجام شود و شرایط عرضه مشخص شود تا بتوان دقیق‌تر بازار را پیش‌بینی کرد، اما قطعا همانطور که ذکر شد، نظارت و مدیریت بانک مرکزی بر نرخ ارز بر کنترل قیمت سکه در بازار پس از فروش اوراق سکه در بورس، موثر خواهد بود؛ نوسانات افزایشی نرخ ارز هفته گذشته سبب شد که بازار داخلی سکه و طلا نیز مسیر افزایشی طی کند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ابراز امیدواری کرد که عرضه اوراق سکه در بورس کالا، منجر به یک قیمت رقابتی و کاهشی شود تا ضمن کنترل نرخ ارز در بازار، قیمت‌ها در بازار سکه نیز کاهش پیدا کند و به ثبات برسد. به نظر بنده، چنانچه قیمت اعلامی، حداقل بین سه تا پنج درصد زیر قیمت بازار باشد، تاثیر قابل توجهی در کنترل قیمت سکه بازار شود و روندی صعودی که طی هفته‌های اخیر در پیش گرفته است را متوقف و مسیر آن را کاهشی کند.

بذرافشان در پاسخ به این سوال که این قیمت را تقاضا در بورس تعیین‌ خواهد کرد یا بانک مرکزی؟ گفت: تعیین قیمت به چند عامل بستگی دارد. طبق روال، بخشی از قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی متاثر از اونس جهانی است، بخشی دیگر مربوط به نرخ ارز در بازار است (گاها پیش آمده که اونس طلا در بازار جهانی روندی نزولی داشته اما نوسانات افزایشی نرخ ارز در داخل، تاثیر بیشتری داشته و منجر به افزایش سکه و طلا در بازارهای داخلی شده است). ضمن اینکه بخشی از قیمت هم به عرضه و تقاضا مربوط است؛ در حال حاضر رکود در بازار دیده می‌شود و تقاضا شدت خاصی نداشته است. بطور مثال هفته گذشته، علیرغم روند افزایشی قیمت سکه و طلا در بازار، افزایش تقاضا دیده نشد؛ این درحالیست که اگر تقاضا هم شدت می‌گرفت، بیشتر هم شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم.

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید