جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 28591 |
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱:۲۷ |
ارسال به دوستان
پ

صادرات مرکبات به چین چگونه پیش رفت؟

چندی پیش وزارت کشاورزی از انعقاد تفاهم‌ نامه‌های صادرات مرکبات شمال کشور به چین خبر داد اما بعد از گذشت بیش از یک ماه از برداشت مرکبات هنوز گزارشی از صادرات مرکبات به چین به میان نیامده است.

به گزارش «اقتصادسنج»، چندی پیش وزارت کشاورزی از انعقاد تفاهم‌ نامه‌های صادرات مرکبات شمال کشور به چین خبر داد؛ اما بعد از گذشت بیش از یک ماه از برداشت مرکبات هنوز گزارشی از صادرات مرکبات به چین به میان نیامده است.صادرات مرکبات چین

محمد مهدی برومندی معاون امور باغبانی وزارت کشاورزی در پاسخ به این پرسش که آیا بعد از برداشت مرکبات توانستیم محموله‌ای به چین صادر کنیم؟ گفت: یک هفته از برداشت مرکبات شمال می‌گذرد؛ ما پیگیر صادرات مرکبات به چین هستیم و قرارداد ما با این کشور پابرجاست اما نمی‌توان تاریخ دقیقی برای صادرات مرکبات به چین اعلام کرد.

صادرات مرکبات به چین

همچنین در این رابطه صدرالدین نیاورانی، نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، در پاسخ به این پرسش که وزارت کشاورزی از دریافت مجوز صادرات مرکبات شمال به چین خبر داده است آیا در عمل توانست محموله‌ای به این کشور صادر کند؟ گفت: وزارت کشاورزی با چین یک قرارداد کلی برای صادرات مرکبات منعقد کرد؛ اما از آنجایی که زیرساخت‌ها برای صادرات فراهم نیست نتوانست تا به امروز محموله‌ای به این کشور صادر کند.

وی در توضیح فراهم نبودن زیرساخت‌های صادراتی، تصریح کرد: جزییاتی درباره حجم محموله، نحوه بسته‌بندی و …. ارائه نشده و هنوز اقدامی عملی برای صادرات مرکبات به چین انجام نشده است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: وزارت کشاورزی امتیاز خاصی برای صادرکنندگان در نظر نمی‌گیرد و از طرف دیگر تمایلی برای همکاری با آنها از خود نشان نمی‌دهد آنها می‌خواهند خود مستقیم اقدام به صادرات کنند این در حالیست که این وزارتخانه تجربه و دانش کافی در زمینه صادرات ندارد؛ این وزارتخانه یکسری قرارداد با کشورهایی چون روسیه و چین منعقد می‌کند اما حتی نمی‌داند چگونه قرارداد بنویسد که بتوانند آنها را اجرا کنند.

نیاورانی با بیان اینکه موافقت‌های اولیه برای تهاتر میوه با پاکستان انجام شده است، گفت: فصل برداشت میوه‌های پاکستانی از اوایل دی آغاز می‌شود؛ از این‌رو اقدامی در زمینه تهاتر با پاکستان نیز انجام نشد و ممکن است در ماه‌های آینده شاهد تهاتر میوه با پاکستان باشیم.

به گفته نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی؛ قرار بود قراردادی برای صادرات کیوی ایران با چین و هندوستان منعقد شود که تا امروز نیز اقدامی در این زمینه انجام نشده است؛ همچنان مشکل صادرات کیوی ایران به هندوستان پابرجاست و کیوی‌ها در درخت‌ها مانده و بازار و خریداری ندارند. روس‌ها کیوی مورد نیاز خود را از ایتالیا وارد می‌کنند اما از ایران کیوی وارد نمی‌کنند.

وی فقدان کانتینرهای یخچالی را عامل مهم در کاهش حجم صادرات عنوان کرد و افزود: روسیه کیفیت محصولات ایرانی را تایید می‌کند اما از آنجایی‌که زیرساخت‌های صادراتی ما فراهم نیست، آنها نیازهایشان را از بازارهای دیگر تامین می‌کند؛ تا به امروز روند صادرات میوه چشمگیر نبوده است. میوه به عراق و امارات  صادر می‌شود؛ اما این رقم قابل توجه نیست. همچنین بازار عراق فصلی است و نمی‌توان به آمار صادراتی به این کشور تکیه کرد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید