پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-18
کد خبر: 5349 |
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹ |
ارسال به دوستان
پ

چرا سعید محمد برکنار شد؟

بعد از گمانه زنی های فراون، سعید محمد از شورای عالی مناطق آزاد برکنار شد و نصرالله ابراهیمی جایگزین او شد.

 

به گزارش اقتصادسنج، سعید محمد از شورای عالی مناطق آزاد برکنار شد و نصرالله ابراهیمی جایگزین او شد.

در روزهای گذشته، خبرهای زیادی پیرامون برکناری سعید محمد شنیده شده بود که اکنون رنگ واقعیت به خود گرفت.

پس از موافقت جناب آقای رئیس‌جمهور با درخواست وزیر اقتصاد مبنی بر تغییر دبیر شورای عالی مناطق، امروز سید احسان خاندوزی طی حکمی نصراله ابراهیمی را به سمت سرپرست دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی منصوب کرد.

در سوابق اجرایی نصراله ابراهیمی سرپرست جدید دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی مسئولیت‌هایی همچون معاون توسعه مدیریت و منابع دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، مدیرکل پشتیبانی قوه قضائیه، معاون استاندار تهران، معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران و مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار مشاهده می‌شود.بر اساس این گزارش وی دارای مدرک تحصیلی دکترای تخصصی مدیریت راهبردی از دانشگاه دفاع ملی است. سعید محمد پیش از این عهده دار مسؤولیت دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی بود.

چرا سعید محمد برکنار شد؟

در رابطه با علت برکناری سعید محمد، می‌توان به اختلافات محمد با محمدباقر قالیباف، رئیس کنونی مجلس، وزارت صمت و وزارت اقتصاد اشاره کرد. برخی از صاحب‌نظران علت اختلاف سعید محمد با مقامات دیگر را مربوط به افشاگری‌های او درباره یک شرکت خاص می‌دانند. شاید این اختلافات بود که مانع حضور سعید محمد در مسند وزارت شد.

محمد صادق مبرهن، دبیر اجرایی شورای هماهنگی و همکاری فعالان اقتصادی مناطق آزاد چندی پیش گفته بود: یک هفته از پخش شایعه‌ای می‌گذرد که مربوط به برکناری سعید محمد است؛ اما کسی نمی‌داند که این خبر چقدر صحت دارد؟ این تصمیمات در راس قوه مجریه و توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی اتخاد می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: بی‌ثبات مدیریتی یکی از مشکلات مناطق آزاد تجاری صنعتی است. دوباره ریاست دبیرخانه در کمتر از یک سال تغییر می‌کند.

مبرهن اضافه کرد: مشخص است که یک اختلاف سلیقه‌ای بین سعید محمد و اعضای دولت وجود دارد. متاسفانه از زمانی که دبیرخانه تحت پوشش وزارت اقتصاد و دارایی قرار گرفت چنین مشکلاتی داریم. این جزو اختیارات قانونی وزیر است که دبیر مناطق آزاد را نصب یا عزل کند. تا زمانی که برنامه هفتم اعلام نشود این قانون پابرجاست. اکنون هم یک اختلاف سلیقه بین وزارت اقتصاد و دبیرخانه مناطق آزاد مشهود است.

محمد در مهر ۱۴۰۰ به مشاور رئیس جمهوری در امور مناطق آزاد منصوب شد. اولین اقدام او بعد از چند روز نشستن در این منصب، بخشنامه‌ای بود که به مدیران عامل سازمان‌های مناطق آزاد تجاری-صنعتی ابلاغ کرد. طی این بخشنامه هرگونه تفاهم‌نامه و قراردادهای بخش خصوصی و دولتی که تعهدات مالی و حقوقی برای سازمان‌های مناطق آزاد ایجاد می‌کنند، همچنین کلیه انتصابات در کل سازمان، کلیه سفرها و ماموریت‌ها مدیران عامل مناطق آزاد و کلیه قراردادهای واگذاری زمین باید به تایید دبیرخانه برسد. دلیل ابلاغ این بخشنامه نارضایتی محمد از دایره اختیاراتش بود.

بخشنامه مذکور با مخالفت‌های بسیاری روبه‌رو شد. منتقدان معتقد بودند که مناطق آزاد شخصیت‌های حقوقی مستقل دارند و براساس قوانین و مقررات اداره می‌شوند. قوانینی که به وسیله هیات مدیره سازمان‌ها اجرا می‌شود. هیات مدیره‌ها نیز توسط اعضای هیات دولت و با موافقت رئیس‌جمهور انتخاب می‌شوند. بنابراین اعضای سازمان‌های مناطق آزاد حکم محمد را غیرقانونی دانستند.

بر مبنای این انتقادات شکایتی از دستورالعمل جدید دبیرخانه مناطق آزاد شد که به دیوان عدالت اداری رفت. این دیوان پس از بررسی جوانب موضوع رای خود را اینگونه صادر کرد که دستورالعمل دبیر شورای عالی مناطق آزاد خارج از صلاحیت مقام صادرکننده است. پس حکم سعید محمد باطل شد.

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید