جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 5745 |
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۱ |
ارسال به دوستان
پ

ابعاد جدیدی از رکود اقتصادی آمریکا

نشریه وال استریت ژورنال بر اساس آخرین نظرسنجی ها احتمال بروز رکود در آمریکا در سال آینده را ۶۳ درصد ارزیابی کرد.

به گزارش «اقتصادسنج»، به نقل از نشریه «وال استریت ژورنال»، بر اساس آخرین نظرسنجی های اخد شده از میان اقتصاددانان این کشور نوشت:  رکود اقتصادی آمریکا در ۱۲ ماه پیش رو اقتصاد آمریکا را تهدید میکند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، احتمال بروز رکود در آمریکا در ۱۲ ماه آینده ۶۳ درصد است که در نظرسنجی قبلی وال استریت ژورنال در ماه جولای ۴۹ درصد بوده است.

براساس اظهارات اقتصاددان ها، خطر بروز رکود اقتصادی آمریکا به علت تلاش های فدرال رزرو برای کم کردن نرخ تورم از طریق افزایش نرخ بهره شدیدا افزایش یافته است.

بانک مرکزی آمریکا، نرخ بهره را در هر کدام از سه نشست گذشته خود ۰.۷۵ درصد افزایش داده است. آخرین نشست در ماه سپتامبر برگزار شد و نرخ بهره بانکی در این کشور به ۳ تا ۳.۲۵ درصد رسید.

بیش از نیمی از اقتصاددان های شرکت کننده در این نظرسنجی پیش بینی کرده اند که فدرال رزرو نرخ بهره بانکی را بیشتر افزایش می دهد و اگر «بیش از حد» این کار را انجام دهد، اقتصاد بی ثبات می شود.

بنا بر پیش بینی این افراد، تولیدناخالص داخلی در دو دوره سه ماهه ای نخست سال ۲۰۲۳ حدود  ۰.۲ درصد کاهش یابد این درحالی که در نظرسنجی قبلی رشد ۰.۸ درصدی در این بازه را پیش بینی کرده بودند.

یک اقتصاد در حال کوچک شدن بر بازار کار تاثیر خواهد گذاشت زیرا کارفرمایان مجبور می شود فرصت های شغلی را کاهش دهند.

پیش بینی می شود، در سه ماهه دوم ۲۰۲۳ حدود ۳۴ هزار فرصت شغلی در بخش غیرکشاورزی طی هر ماه و در سه ماهه سوم ۳۸ هزار فرصت شغلی طی هر ماه کاهش یابد.

انتظار می رود، نرخ بیکاری از رقم ۳.۵ درصد کنونی به رقم ۳.۷ درصد در ماه دسامبر برسد و در ماه ژوئن ۲۰۲۳ به ۴.۳ درصد افزایش یابد.

دایان سوانک، تحلیلگر KPMG معتقد است: «فدرال رزرو در حال انتخاب میان دو گزینه نامطلوب است؛ رکود اقتصادی با افزایش بیکاری یا خطر یک تورم از بین برنده و ریشه دارتر».

 

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید