جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-19
کد خبر: 28879 |
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶ |
ارسال به دوستان
پ

ایران هاب غلات در منطقه می‌شود؟

وزیر جهاد کشاورزی با رئیس اتاق بازرگانی فدراسیون روسیه و هیات همراه در این وزارتخانه دیدار و گفتگو کرد.

وزیر جهاد کشاورزی با رئیس اتاق بازرگانی فدراسیون روسیه و هیات همراه در این وزارتخانه دیدار و درباره اینکه ایران می‌تواند به عنوان هاب غلات در منطقه عمل کند، گفتگو کرد.

به گزارش «اقتصادسنج» از وزارت جهاد کشاورزی، سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در دیدار با “سرگی کاترین” رئیس اتاق بازرگانی فدراسیون روسیه بر رفع موانع و مشکلات در صادرات تاکید کرد و گفت: در حوزه بهداشتی و قرنطینه‌ای نسبت به قبل بستر برای جهش صادرات آماده‌تر شده است.

وی افزود: بحث‌های تعرفه‌ای و عوارض شناور نیز باید مورد توجه قرار گیرد و کاهش تعرفه‌ها برای کشورمان مدنظر طرف روسی قرار داشته باشد.

ایران هاب غلات در منطقه 

ساداتی‌نژاد با اشاره به این که در حوزه لجستیک و تبادلات بانکی نیز باید مشکلات و مسایل مرتبط بین دو کشور رفع شود، تصریح کرد: ایران می‌تواند در بحث‌های سوآپ گندم به‌ عنوان هاب غلات در منطقه عمل کند و ظرفیت برای این موضوع وجود دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که اولویت واردات گوشت گرم گوسفند به کشور وجود دارد، تصریح کرد: اگر در این زمینه قیمت مناسبی وجود داشته باشد می‌توانیم توافقات لازم در این زمینه را انجام دهیم و واردات از روسیه را جایگزین برزیل کنیم.

به گفته ساداتی‌نژاد، شرکت‌های ایرانی می‌توانند از بستر کریدور شمال- جنوب برای سوآپ در فروش محصولات روسیه کمک کنند.

ساداتی‌نژاد با بیان این که واردات لجستیکی گوشت به ایران می‌تواند صادرات سبزی و صیفی را به روسیه در برداشته باشد، یادآور شد: حدود ۳ میلیون تن مرغ در کشورمان تولید می‌شود اما در طول سال نیز در برخی از مواقع نیاز به واردات این محصول وجود دارد و توافقاتی نیز برای تولید واردات گوشت مرغ می‌تواند بین دو کشور انجام شود.

مقام عالی وزارت در بخش دیگری از سخنان خود به تولید برنج توسط روسیه نیز اشاره کرد و گفت: جنوب کشور روسیه آب و هوایی مشابه شمال کشورمان (حاشیه دریای خزر) دارد و می‌تواند تولید برنج را انجام ‌دهد؛ این تولید با توجه به آب هوای مشابه با ذائقه کشورمان متناسب خواهد بود؛ کشورمان سالانه ۱ میلیون تن برنج وارد می‌کند.

وی با اشاره به این که در روسیه سالانه ۱.۶ میلیارد شاخه گل مصرف می‌شود، گفت: حدود نیم میلیارد دلار واردات به روسیه برای گل شاخه بریده است و کشورمان برای این مهم ظرفیت خوبی دارد و دو کشور می‌توانند در این زمینه همکاری کنند.

افزایش پتانسیل و ظرفیت کشور

“سرگی کاترین” رئیس اتاق بازرگانی فدراسیون روسیه نیز در این دیدار با اشاره به مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور، گفت: پتانسیل و ظرفیت‌های موجود در کشور را باید بیش ‌از پیش افزایش دهیم.

وی ادامه داد: هدف ما کمک به ارتقای سطح اقتصادی بین تجار دو کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی فدراسیون روسیه به اهمیت حوزه لجستیکی و تسویه‌های مالی دو کشور اشاره کرد و گفت: با ارز ملی تسویه‌حساب‌ها شروع ‌شده اما هنوز مشکلاتی در این حوزه وجود دارد.

به گفته سرگی کاترین، در حال حاضر نگرش و رویکرد انعطاف‌پذیرتر برای رفع مسایل و مشکلات وجود دارد.

ایلنا/

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید