جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-19
کد خبر: 21132 |
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸ |
ارسال به دوستان
پ

احداث ۱۳ پارک‌ پتروشیمی‌ در ساحل خلیج فارس

وزیر نفت با اشاره به برنامه‌ریزی برای تکمیل زنجیره ارزش محصولات نیمه خام درقالب احداث پارک‌های پتروشیمیایی، گفت: این اقدام باهدف جلوگیری از خام فروشی و در جهت اقتصاد مقاومتی، ارزآوری و اشتغال زایی صورت گرفته است.

به گزارش اقتصادسنج، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، جواد اوجی وزیر نفت در رسانه ملی اظهار کرد: برای احداث این پارک‌ها به ویژه نقاطی در نوار ساحلی خلیج فارس، دریای عمان و ۴ استان شناسایی شده که از این ۲۹ مکان، تقریباً​ ۱۳ منطقه نهایی شده است.

مطالعات آمایش سرزمینی و از بعد تأثیر زمین، تأمین خوراک و دانش فنی و تأسیسات زیرساختی جانبی، مهیا و مطالعات فنی اقتصادی آن‌ها تکمیل شده است.

 

به گفته اوجی؛ عمده این پارک‌ها در حوزه‌های کشاورزی، صنایع وابسته به آن‌ها و همچنین صنایع بسته بندی، رنگ و رزین، صنایع خودرو، محصولات شوینده و حتی ساختمان سازی است.

 

وزیر نفت با بیان اینکه این پارک‌ها با سرمایه‌گذاری شرکت پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس، استفاده از تسهیلات بانکی و مشارکت فعالان حوزه پتروشیمی تامین مالی شده است، گفت: عملیات اجرایی ۱۳ پارک در ۱۳ منطقه در ۴ استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان به زودی شروع خواهد شد.

اوجی بیان کرد: یکی از وظایف اصلی وزارت نفت، جلوگیری از خام فروشی و ورود به تکمیل زنجیره ارزش است که این موضوع هم در اسناد بالادستی و هم در سیاست‌های اقبالی مقام معظم رهبری اعلام شده است.

 

بر همین اساس در وزارت نفت برنامه‌های گسترده و منسجمی در جهت تحقق این هدف انجام شده است. احداث این پارک‌های پتروشیمیایی باهدف جلوگیری از خام فروشی و در جهت اقتصاد مقاومتی، ارزآوری بالا و اشتغال آفرینی برای بیش از ۲۰ هزار نفر است.

 

جواد اوجی با اشاره به جلسات وزارت نفت با معاون اول رئیس جمهوری و شرکت ملی صنایع پتروشیمی طی یک سال گذشته افزود: بیش از ۶۰ مجتمع پتروشیمی در کشور داریم که نزدیک به ۷۰ درصد محصولات پتروشیمی آن‌ها صادر می‌شوند که البته محصولات نیمه خام هستند و ۳۰ درصد از این محصولات در داخل استفاده می‌شوند.

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید