جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-19
کد خبر: 3578 |
تاریخ انتشار : ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰ |
ارسال به دوستان
پ

افزایش رشد نقدینگی/تورم در راه است؟

براساس گزارش اخیری که بانک مرکزی ارایه داد، مشخص شد که رشد پایه پولی که از آذر ماه سال قبل یک مسیر کاهشی را آغاز کرده بود، در مرداد ماه با افزایش ۴ واحد درصدی به بالای ۳۰ درصد رسیده است.

به گزارش «اقتصادسنج»، بر اساس گزارش اخیری که بانک مرکزی ارائه داد، مشخص شد که رشد پایه پولی که از آذر ماه سال قبل یک مسیر کاهشی را آغاز کرده بود، در مردادماه با افزایش ۴ واحد درصدی به بالای ۳۰ درصد رسیده است. این افزایش یک زنگ هشدار جهت قرارگرفتن متغیرهای کلیدی اقتصاد در مسیر «شارژ تورم» است.

به علاوه رشد نقدینگی در مردادماه با افزایش ۳/ ۰ واحد درصدی به ۷/۳۷ درصد رسید. اگرچه به نظر می‌رسد این میزان افزایش در یک ماه ناچیز است، اما ۴ ماه متوالی است که رشد نقدینگی در کانال ۳۷ درصد درجا می‌زند و این کانال مقاومت قوی را از خود نشان داده است.

علت رشد نقدینگی و پایه پولی چیست؟

در ماه‌های اخیر میزان مطالبات بانک‌ها از بانک مرکزی و استقراض دولت از بانک مرکزی رشد کرده و این دو باعث چاپ پول بیشتر بانک مرکزی شده است. در نتیجه عدم تعادل در منابع و مصارف بانک‌ها و بودجه بار دیگر فشار جدیدی را به منابع بانک مرکزی وارد کرده است.

میزان رشد نقدینگی در یک سال گذشته

آمارهای جدید بانک مرکزی رقم نقدینگی را در مردادماه ۵۴۰۲ هزار میلیارد تومان نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل رشد ۹/ ۲ درصدی و نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۷/ ۳۷ درصدی را نشان می‌دهد.

به علاوه، گزارش بانک مرکزی رقم پایه پولی در مردادماه را ۶۷۲ هزار میلیارد تومان نشان می‌دهد که نسبت به تیرماه رشد ۳ درصدی داشته است.

افزون بر این، رشد نقطه به نقطه پایه پولی نیز در مردادماه ۳/ ۳۰ درصد گزارش شده که افزایش ۱/ ۴ واحد درصدی را نسبت به رشد نقطه‌ای تیرماه نشان می‌دهد. به بیان دیگر به نظر می‌رسد موتور چاپ پول دوباره روشن شده است که در صورت ادامه داشتن آن در ماه‌های بعد، اثر آن در رشد نقدینگی و تورم را خواهیم دید.

آمارهای جدید حاکی از تغییر مسیر رشد نقطه‌ای نقدینگی و رشد نقطه‌ای پایه پولی به یک مسیر جدید در جهت صعودی است.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید