شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-18
کد خبر: 59101 |
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۷ |
ارسال به دوستان
پ

۱۵ تا ۱۹ خردادماه قرار است چه اتفاقی برای دلار بیفتد؟/ فنر دلار رها می شود؟

قیمت دلار امروز ۳ خرداد ۱۴۰۲ با اندکی کاهش به ۵۲ هزار تومان رسید و مجددا در آستانه تغییر کانال قرار گرفت. علت کاهش قیمت دلار چیست و آیا این روند ادامه دارد؟

اقتصادسنج؛ قیمت دلار امروز ۳ خرداد ۱۴۰۲ با اندکی کاهش به ۵۲ هزار تومان رسید و مجددا در آستانه تغییر کانال قرار گرفت. علت کاهش قیمت دلار چیست و آیا این روند ادامه دارد؟

اگرچه دلار چند روزی خود را بالای محدوده ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان نگه داشته بود اما دوباره این محدوده حمایتی را از دست داد و امروز به ۵۲ هزار تومان رسید و تنها یک پله با کانال ۵۱ هزار تومانی فاصله دارد.

در چند روز گذشته این چندمین باری است که دلار در کانال ۵۱ و ۵۲ هزار تومان در نوسان است. البته کارشناسان این روند را پیش‌بینی کرده و از قبل گفته بودند که قیمت دلار فعلا در همین دو کانال در نوسان خواهد بود و بازار شاهد تغییر قیمت خاصی نیست.

۱۵ تا ۱۹ خردادماه قرار است چه اتفاقی برای دلار بیفتد؟/ فنر دلار رها می شود؟

تاثیر نشست شورای حکام بر قیمت دلار

اما خبرهای سیاسی که شنیده می‌شود، احتمال تغییر کانال قیمت دلار را افزایش می‌دهد. آنگونه که گزارش‌های سیاسی می‌گوید نشست شورای حکام در روزهای ۱۵ تا ۱۹ خرداد ماه برگزار می‌شود و ممکن است در این نشست تصمیم جدیدی درباره ایران گرفته شود. این نشست فعلا مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند بر قیمت د‌لار و جهت حرکت آن اثر بگذارد.

برخی از رسانه‌ها هم اعلام کرده‌اند که احتمالا قبل از نشست شورای حکام، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر کند و نتیجه این سفر هم می‌تواند بر نشست شورای حکام اثر بگذارد و این تاثیر به میدان فردوسی هم برسد.

برخلاف کارشناسان اقتصادی که هنوز منتظر تاثیر اخبار برجامی بر بازار ارز و طلا هستند، کارشناسان سیاسی امید چندانی به احیای برجام ندارند. دیاکو حسینی، تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با تجارت‌نیوز گفته بود احتمال از سرگیری مذاکرات برجامی تا نوامبر سال آینده و آغاز انتخابات آمریکا دور از انتظار است. چون توافق با ایران می‌تواند برای دموکرات‌ها در کاخ سفید هزینه و حاشیه بسیار زیادی داشته باشد. بنابراین با توجه به نزدیکی انتخابات در آمریکا، آمادگی برای مذاکره وجود ندارد.

اما حالا کارشناسان سیاسی از مذاکرات منطقه‌ای جدید خبر می‌دهند که می‌تواند قیمت دلار را تحت تاثیر قرار دهد. از جمله مذاکره با عربستان که قیمت دلار را مهار کرد و حالا مذاکره میان ایران و مصر که سلطان عمان قرار است در آن نقش میانجی را بازی کند.

پیش بینی قیمت د‌لار

اما در نهایت قیمت دلار چه می‌شود؟ به گفته کارشناسان دلار فعلا در حال استراحت است. از طرفی تقاضا برای خرید دلار در بازار کاهش داشته است. معامله‌گران می‌گویند دلار فعلا در محدوده ۵۲ و ۵۱ هزار تومان در نوسان است. دلار برای رشد قیمتی ابتدا باید کانال ۵۲ هزار و ۲۰۰ تومان را پشت سر بگذارد و پس از آن محدوده ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان را. اگر دلار به بالای این رقم برسد و در همین محدوده بماند، احتمال ورود آن به کانال بالاتر وجود دارد.

اما ورود د‌لار به کانال ۵۱ هزار تومان و ماندگاری در آن می‌تواند قیمت‌ها را کاهشی کند. اما این کاهش چندان ملموس نیست. چون گفته می‌شود به محض کاهش قیمت دلار و ورود آن به کانال ۵۰ هزار تومان، فشار تقاضا افزایش پیدا می‌کند و افزایشی‌های بازار مانع ورود دلار به کانال پایین‌تر می‌شوند. اگرچه برخی معتقدند که اگر نشست شورای حکام ثبت باشد و روابط ایران با کشورهای عربی خود پیش برود، قیمت د‌لار امکان ورود به کانال ۴۰ هزار تومان را دارد.

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 4
    1. نویسنده :ناشناس

      چرا یک خبر امید وار کننده این کارشناسان نمی‌دن همش دنبال این هستن فنر دلار در بره و قیمتها سر به فلک بکشه باور کنید از این افسار گسیختگی تورم. مردم دارن له میشن

      1. نویسنده :ناشناس

        حقیقتا جز جو سیاسی که علاقمند به رها شدن فنر دلار و ما امید کردن به کاهش دلار هست چیزی در این تحلیل ها نمی‌بینم.
        جلسه فدرال رزرو سیاست هایش اجرا می‌کنه و سود بانکی رو افزایش نمیده و از ادغام بانکها صحبت میکنند ، بعضی از معاملات بین المللی در سطح جهان از انجام معاملات بر پایه غیر دلاری صحبت میکنند و علایم رشد طلا و ارز دیجیتال دیده میشه ( که عکس این رشد کاهش برای دلار در تمامی بازارهای مالی اتفاق نیفته) همه و همه تاثیر به این جو بی منطق دلالی و سو استفاده از نا آگاهی عمومی از منطق بازارهای مالی ندارن و موج سواری در این کارشناسی ها موج میزند.

    1. نویسنده :ناشناس

      دلار ارز مبادله بین المللی است ولی در مملکت ما شده اوراق بهادار باسود تضمینی، کاش به این اسکناس به چشم دلالی واحتکار وپس انداز نگرش نمیشد وتنها ارز مبادله ای یا مسافرتی به خارج ازکشور بود، قبول دارم باز هم روی خیلی از قیمت ها
      اثر داشت ولی دیگه نه اینجوری که شورش دراومده

    1. نویسنده :ناشناس

      چرا همه اخبار هاتون شده این کاهش دائمی نیست و مملوس نیست سودتون توی تورمه؟ نونتون رو از توی خون مردم باید بخورید؟