یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-28
کد خبر: 63559 |
تاریخ انتشار : ۰۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴ |
ارسال به دوستان
پ

هشدار مهم رئیس اتحادیه طلا درباره خرید طلا

طبق ابلاغیه جدید وزارت صمت، خرید و فروش طلا از ابتدای تیرماه فقط با فاکتور قابل استعلام سامانه جامع تجارت انجام می‌شود.

اقتصادسنج| طبق ابلاغیه جدید وزارت صمت، خرید و فروش طلا از ابتدای تیرماه فقط با فاکتور قابل استعلام سامانه جامع تجارت انجام می‌شود.

طبق تاکید وزارت صمت، همه اصناف و واحدهای سکه و طلا بایستی هنگام فروش سکه، طلا (آب شده و مصنوعات) نسبت به صدور فاکتور ثبت شده در سامانه جامع تجارت و تحویل به مشتری اقدام کنند.

در متن این ابلاغیه آمده است:

«به اطلاع می‌رساند مطابق ماده ۶ دستورالعمل تبصره ۴ الحاقی ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، “خریداران کالاهای موضوع قاچاق اعم از تاجران و تولیدکنندگان موظف‌اند هنگام خرید این کالاها از فروشنده صورتحساب (فاکتور) دریافت کنند.”

از آنجا که ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گران‌بها و گوهرسنگ‌ها، اسناد فروش ثبت شده در سامانه جامع تجارت را به عنوان فاکتور مورد قبول ماده ۶ دستورالعمل صدرالاشاره در نظر گرفته است، ضروریست دستور دهید تمامی اصناف ذی‌مدخل در هنگام فروش کالا اعم از آب‌شده، مصنوعات طلا و سکه نسبت به صدور فاکتور مورد اشاره در سامانه جامع تجارت و تحویل آن به مشتری اقدام کنند.

لازم به ذکر است زیر ساخت لازم در سامانه جامع تجارت پیاده‌سازی شده و فراگیری صدور فاکتور متحدالشکل می‌تواند از مشکلاتی نظیر صدور فاکتور غیرواقعی محاسبه دستمزد سود و مالیات بر ارزش افزوده بدون ضابطه توسط برخی سودجویان جلوگیری کند.»

اما رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در این باره به همشهری آنلاین گفت: ابلاغیه وزارت صمت با توجه به تبصره ۴ الحاقی ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که از مهرماه ۱۴۰۱ لازم‌الاجراست اما با توجه به نیاز به آموزش و تدارک زیرساخت در صنعت طلا وجواهر ۳ ماه به عقب افتاد.

الزام ثبت معاملات طلا و سکه

نادر بذرافشان ادامه داد: آموزش در اتحادیه از دی‌ماه پارسال آغاز شده است و طبق ابلاغیه وزارت صمت، تمام واحدهای صنفی طلا و سکه و جواهر و همچنین مردم هنگام خرید و فروش در تمام رسته‌های مختلف طلا اعم از طلای آب‌شده، سکه و مصنوعات ملزم به ثبت معاملات خود در سامانه جامع تجارت هستند. البته گفتنی است در این زمینه هنگام خرید و فروش، فرایند ثبت در سامانه جامع تجارت از سوی فروشندگان انجام می‌شود و مردم تنها باید کد ملی و تلفن همراه و فاکتور خرید خود را ارائه و ثبت کنند.

بذرافشان افزود: این طرح در مراحل اولیه شروع به کار است اما امیدواریم با اطلاع‌رسانی رسانه‌ها و همکاری مردم شرایط ثبت معاملات در سامانه جامع تجارت فراهم شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه از مردم درخواست کرد تنها از واحدهای صنفی دارای جواز کسب خرید کنند. بذرافشان بیان کرد: اگر اطلاعات معاملات در سامانه جامع تجارت ثبت نشود خریداران در هنگام فروش دچار مشکل و ضرر مالی خواهند شد.

وی ادامه داد: رصد شکایات مردمی نشان داده است که بیشتر خریداران از خرید طلا در فضای مجازی شکایت داشته‌اند و طلا و سکه‌ای که از این طریق خریداری کرده‌اند با عیار پایین بوده است این در حالی است که بیشتر این شکایات هم قابل رسیدگی و پیگیری نیست چون هویت و مشخصات صنف فروشنده مشخص نیست.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: بر این اساس توصیه ما این است که مردم از فضای مجازی و واحدهای صنفی که جواز کسب ندارند خرید نکنند چرا که سکه و طلا جزو فلزات گرانبهاست و در حال حاضر هر گرم طلا حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و هر سکه امامی ۲۸ میلیون تومان قیمت دارد بنابراین به مردم و کسانی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار طلا و سکه را دارند اعلام می‌کنیم هیچ‌وقت از فضای مجازی و واحدهای صنفی غیررسمی اقدام به خرید نکنند و حتما خرید خود را از واحدهای دارای پروانه کسب و رسته‌های مربوطه انجام دهند.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 1
    1. نویسنده :ناشناس

      جریان مالیات برای مردم