جمعه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-17
کد خبر: 45722 |
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۸ |
ارسال به دوستان
پ

نرخ ارز دوباره افزایشی خواهد شد؟/ پیش بینی قیمت دلار در روز چهارشنبه

در این مطلب توضیحاتی درباره پیش بینی قیمت دلار فردا چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ همچنین قیمت دلار امروز خواهیم داشت! با ما همراه باشید.

اقتصادسنج؛ در این مطلب توضیحاتی درباره پیش بینی قیمت دلار فردا چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ همچنین قیمت دلار امروز خواهیم داشت! با ما همراه باشید.

در پی نوسانات قیمت ارز طی ماه‌های گذشته، مرکز مبادله ارز و طلای ایران در دوم اسفندماه، بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار و با حضور رییس کل بانک مرکزی افتتاح شد تا فعالیت رسمی خود را در حوزه معاملات ارزی (اسکناس و حواله) آغاز کند.

این مرکز که هدف از تامین همه نیازهای ارزی مردم و البته تجار بود با وجود نوسانات شدید قیمت ارز در هفته‌های گذشته، دیروز رکورد اولین کشف قیمت خود را هم در کاهش قیمت شکست و نرخ کشف شده دلار در روز گذشته را به پایین‌تر از دوم اسفند ماه رساند.

اولین نرخ مرکز مبادله ارز کشور برای دلار دوم اسفند ماه کشف شد که با ریزش نسبت به روزهای گذشته، هر دلار آمریکا در این بازار ۴۱ هزار و ۵۴۹ تومان قیمت خورد. این قیمت در هفته های گذشته دستخوش تغییراتی شد که البته بالاخره پس از حدود سه هفته، نرخ ارز کشف شده در روز گذشته از نخستین نرخ اعلام شده هم پایین‌تر آمد و اسکناس دلار ۴۱ هزار و ۲۳۶ تومان قیمت‌گذاری شد.

حواله دلار نیز در ساعات پایانی روز گذشته به ۳۷ هزار و ۴۸۷ تومان رسید که حدود هزار تومان بالاتر از نخستین نرخ کشف شده برای حواله دلار در این مرکز بود.

امروز هم این روند ادامه پیدا کرد؛ به طوریکه هر دلار آمریکا (به صورت اسکناس) در مرکز مبادله ایران ۴۰ هزار و ۵۹۰ تومان و حواله آن ۳۶ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت‌گذاری شد.

همچنین آخرین کشف قیمت برای هر یورو به ۴۳ هزار ۲۵۷ تومان رسید و حواله آن ۳۹ هزار و ۳۲۵ تومان معامله شد. این قیمت نسبت به هشتم اسفند ماه با کاهش حدود ۲۰۰۰ تومانی همراه است که برای نخستین بار پای یورو و درهم به مرکز مبادله ایران باز شد، چرا که در این روز یورو ۴۵ هزار و ۴۵۲ تومان و آخرین نرخ حواله یورو ۳۹ هزار و ۵۲۳ تومان کشف و اعلام شده است.

نرخ هر اسکناس درهم نیز در نخستین کشف قیمت این مرکز ۱۱ هزار و ۷۳۳ تومان و نرخ حواله آن ۱۰ هزار و ۲۰۳ تومان بود که امروز به ترتیب به ۱۱ هزار و ۵۲ تومان و ۱۰ هزار و ۴۷ تومان رسید.

در همین راستا فردین آقابزرگی کارشناس بازارهای مالی با انتقاد از رابطه معکوس قدرت پول ملی با متغیرهای تعیین‌کننده قیمت ارز گفت: «عرضه و تقاضا دست دولت است و ما اکنون در مولفه‌هایی نظیر نرخ تورم، نرخ رشد حجم نقدینگی، رشد اقتصادی و سایر مواردی که وضعیت اقتصادی کشور را ترسیم می‌کنند، با چالش مواجه هستیم.»

او با اشاره به تورم بالای ۵۰ درصدی در اقتصاد کشور خاطرنشان کرد: «در حال حاضر رشد اقتصادی در مدار صفر است و نرخ رشد حجم نقدینگی ۲۵ تا ۳۰ درصد است؛ این آمار به طور واضح نشان می‌دهد کانالی که ارزش پول ملی در آن قرار دارد نزولی است و احتمال صعود قیمت دلار زیاد است.»

این کارشناس بازارهای مالی درباره ادعای برخی مسئولان مبنی بر تثبیت نرخ ارز برای دو سال آینده یادآور شد: «ما این اقدام ناموفق را بارها تجربه کردیم و با وجودی که مسئولان به ویژه روسای بانک مرکزی از ناموفق بودن چنین طرح‌هایی آگاهی دارند، اما باز هم تجربه شکست خورده را تکرار می‌کنند.»

آقابزرگی یادآور شد: «روند صعودی نرخ ارزها در برابر ریال ادامه دارد و نرخ ارز واقعی را در خیابان و صرافی‌ها نمی‌توانیم ببینیم، بلکه در قیمت کالای وارداتی باید بررسی شود. کالاهای وارداتی نیز اکنون با دلار ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان در حال معامله است.»

او تاکید کرد: « تا انتهای سال که روند رو به رشد تورم، حجم نقدینگی و ثابت بودن رشد اقتصادی کشور کماکان ادامه دارد دور از ذهن نیست که قیمت دلار بر مدار افزایشی باشد.»

نرخ ارز چیست؟

نرخ ارز عبارت است از مقداری از واحد پولی ملی که برای بدست آوردن واحد پول کشور دیگر باید پرداخت شود. به پول‌های خارجی ارز گفته می‌شود. به گفته دیگر به واحدهای پولی که در کشورهای دیگر جز کشور اصلی داد و ستد شود به صورت کلی ارز گفته می‌شود.

در بازار ایران با ۸ نوع نرخ ارز مواجه خواهیم شد. این موارد عبارتند از:

نرخ ارز آزاد: مقصود نرخ خرید و فروش ارز در بازار غیررسمی و غیردولتی است. از آنجایی که اغلب مبادلات عموم در این بازار به انجام می رسد و دسترسی به آن برای همگان امکان پذیر است این نرخ از بیشترین وجاهت و مقبولیت عمومی برخوردار است و محاسبات و مبادلات عمدتا بر مبنای آن صورت می پذیرد.

نرخ ارز دولتی: منظور از نرخ ارز دولتی نرخ های اعلام شده مرکز مبادلات ارزی است که روزانه یک نوبت اعلام و عموما به عنوان نرخ دولتی یا رسمی ارز تلقی می گردد. مرکز مبادلات ارزی تحت نظارت بانک مرکزی و به منظور ساماندهی عرضه و تقاضای ارزها در شبکه بین بانکی کشور ایجاد شده است. این ارز به ۲۵ قلم کالاهای اساسی نظیر برنج، گندم، گوشت و مرغ تعلق می‌گیرد. این نرخ توسط بانک مرکزی تعیین و به ندرت دچار تغییر می گردد چنانکه از ابتدای سال ۱۳۹۷ تاکنون و پس از اعلام رقم ۴۲۰۰ تومان، ثابت مانده است. قیمت دلار دولتی عموما با نرخ دلار آزاد، فاصله زیادی دارد.

نرخ ارز سنا: منظور از نرخ ارز سنا، نرخ های محاسبه و اعلامی در سامانه سنا است. این نرخ ها میانگین یا متوسط نرخ خرید و فروش ارز، بر مبنای معاملات ثبت شده در این سامانه توسط صرافی های مجاز کل کشور است. سامانه سنا زیرنظر بانک مرکزی قرار دارد.

نرخ ارز نیما: نیما در واقع مخفف عبارت «نظام یکپارچه‌ی معاملات ارزی» محسوب می‌شود و مقصود از نرخ ارز در سامانه نیما یا نرخ های نیمایی، قیمت مبادله ارز در این سامانه است. سامانه نیما با هدف تسهیل تأمین ارز و ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان ارز راه‌اندازی شده است. سامانه‌ی یادشده بدین منظور طراحی شده تا متقاضیان خرید ارز بتوانند درخواست خود را در یک بستر یکپارچه در اختیار فروشندگان ارز قرار دهند و فروشنده‌ای که تمایل به ارائه‌ی خدمات دارد بتواند در بستری رقابتی، پیشنهاد خریدار ارز را پاسخ دهد. سامانه‌ی نیما در واقع بستری آنلاین برای خرید و فروش ارز است که توسط بانک مرکزی راه اندازی شده و مدیریت می شود.

نرخ حواله ارزی: حواله نوعی دستور پرداخت است که به موجب آن، یک بانک، صرافی یا مؤسسه مالی به تقاضای مشتری خود، به یکی از موسسات همکار(کارگزار) خود در خارج از کشور، حواله‌ ای را صادر می‌کند و از آن موسسه می‌خواهد مبلغ حواله را به ذی‌نفع آن (دریافت کننده وجه که مشتری معین می نماید) پرداخت کند. این فرآیند توسط بانک ها یا در اغلب موارد صرافی های مجاز به انجام می رسد. نرخ حواله ارزی، به معنای نرخ ارسال ارزها در قالب حوالجات توسط صرافی هاست.

در پی نوسانات و تحولات بازار ارز طی سالیان اخیر و به دنبال محدودیت های اعمال شده در این بازار، عملا حواله ارزی به شکل مرسوم آن دیگر وجود خارجی ندارد و نقل و انتقالات پول با اهداف بازرگانی و تجاری در سامانه نیما متمرکز شده و تنها مبالغ محدودی که صرف انجام خرید از موسسات خارجی می شود یا مبالغی که مربوط به تمدید سرویس های خارجی مورد نیاز بخش خصوصی است و یا مبالغ مختصری که از سوی افراد برای اقوام یا بستگان خود به خارج از کشور ارسال می گردد از این طریق و توسط صرافی ها به انجام می رسد.

نرخ بازار متشکل ارزی: بازار متشکل ارزی یکی از شرکت های تابعه یا نوعا ذیل نظارت بانک مرکزی است که در سال ۱۳۹۸ تاسیس گردید و هدف از تشکیل آن، ایجاد بستری الکترونیک برای مبادلات ارزی و ارتباط عرضه کنندگان و متقاضیان ارز بوده است. مقصود از نرخ بازار متشکل ارزی، نرخ های اعلامی در این سامانه می باشد.

نرخ ارز در کشورهای همجوار: مقصود از نرخ ارز در کشورهای همجوار، نرخ خرید و فروش ارز در آن دسته از کشورهای همسایه است که با ایران تعاملات بازرگانی وسیعی دارند و این میزان تجارت، منجر به مبادلات ارزی وسیعی می شود که به نوبه خود می تواند بر نرخ و جریانات ارزی کشور اثرگذار باشد. به عنوان نمونه نرخ ارزها در کشور افغانستان. بدیهی است که دلار به عنوان ارز مبنای مبادلات، نقش مهم تری در این بین دارد لذا مواردی چون نرخ دلار در افغانستان یا نرخ دلار در سلیمانیه عراق در این میان پررنگ تر خواهد بود.

نرخ معاملات فردایی: مقصود از نرخ فردایی، نرخ معامله ارز در گروه هایی است که اقدام به معاملات فردایی می کنند. معاملات فردایی به نوعی از معاملات گفته می شود که طی آن، معامله در حال حاضر به انجام می رسد ولی تحویل ارز یا مابه‌ازای آن به روز یا روزهای آینده موکول می شود. این نوع معاملات به تحویل ارز در زمان معامله منجر نمی‌شود و در اغلب موارد اساسا از ابتدا قصد تحویل و داد و ستد ارز در آنها وجود ندارد و قصد طرفین تنها تسویه تفاوت قیمت ارز می باشد.

به عبارت دیگر معاملات فردایی، به آن دسته از معاملات گفته می شود که طی آن ذینفعان بازار بر اساس پیش بینی که از قیمت ارز در روزهای آتی دارند در رابطه با نرخ ارزها در موعدهای آتی با یکدیگر وارد معامله شده و هر یک از طرفین تعهداتی را عهده دار می شوند. در واقع مبنای این معاملات، پیش بینی صحیح از نرخ ها و جهت تحولات آتی بازار است و طرفین تلاش می کنند با پیش بینی صحیح نرخ ارز در آینده به سود مرتبط دست پیدا کنند و طبعا زیان ناشی از پیش بینی ناصحیح خود را نیز می پردازند.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید