یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-05
کد خبر: 78646 |
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۶ |
ارسال به دوستان
پ

قیمت طلا در آستانه افزایش دو برابری قرار دارد؟

همزمان با افزایش مستمر تنش‌های ژئوپلیتیکی، قیمت طلا به عنوان نمادی از دارایی امن، در روندی مخالف دلار آمریکا (USD) شاهد یک برد یک طرفه شد.

اقتصادسنج| همزمان با افزایش مستمر تنش‌های ژئوپلیتیکی، قیمت طلا به عنوان نمادی از دارایی امن، در روندی مخالف دلار آمریکا (USD) شاهد یک برد یک طرفه شد.

به گزارش «اف‌ایکس استریت»، قیمت طلا پس از رسیدن به سطح ۱۸۶۵ دلار یا بالاترین سطح یک هفته‌ی اخیر در معاملات روز سه‌شنبه، در سطحی بالاتر از رقم ۱۸۶۰ دلار قرار گرفت.

گفتنی است موضوعاتی که موج دوبرابری رشد را برای بهای طلا رقم زد، تداوم مناقشه‌ی خاورمیانه و انتظارات جدید نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا بوده است.

همزمان با افزایش مستمر تنش‌های ژئوپلیتیکی، قیمت طلا برخلاف دلار آمریکا (USD)، در روز دوشنبه شاهد یک برد یک طرفه شد که در درجه‌ی اول، این برد را مدیون وضعیت سنتی خود به عنوان یک دارایی امن بود.

با آغاز مناقشه‌ی اسرائیل و حماس، سرمایه‌گذاران به دنبال دارایی‌های امنی همچون دلار آمریکا، طلا، اوراق قرضه آمریکا و ین ژاپن بودند. از طرف دیگر، ریسک‌گریزی در نیمه‌ی اول معاملات روز دوشنبه در نوسان کامل باقی ماند.

اما در معاملات آمریکا، چرخش بزرگی در احساس ریسک در بازارها مشهود بود، و علت این تغییرات سخنرانی چندین سیاست‌گذار فدرال رزرو در تریبون‌های مربوطه بود که افزایش هزینه‌های استقراض ناشی از بالارفتن بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده را انگیزه‌ای برای انصراف فدرال رزرو از افزایش دیگر نرخ تا پایان سال دانستند.

مطابق ابزار نظارت بر نرخ فدرال گروه CME، در حال حاضر بازارها با احتمال ۱۴ درصد، افزایش نرخ در نشست بعدی سیاست‌گذاری فدرال رزرو در ماه نوامبر را در نظر گرفته‌اند که بیانگر کاهش ۳۰ درصدی نسبت به روز گذشته است.

در همین راستا، لوری لوگان، رئیس فدرال رزرو دالاس روز دوشنبه بر این نکته اذعان داشت که در صورت بالاماندن نرخ‌های بهره‌ی بلندمدت به دلیل حق بیمه‌های بلندمدت، ممکن است نیاز کمتری به افزایش نرخ وجوه فدرال وجود داشته باشد.

افزون بر آن، فیلیپ ان. جفرسون، نایب رئیس فدرال رزرو، با اشاره به آگاهی از انقباض شرایط مالی در حوزه‌ی بازدهی بالاتر اوراق قرضه، از ضرورت توجه به آن در هنگام ارزیابی مسیر آینده‌ی سیاستگذاری سخن گفت.

بدیهی است که رویکرد میانه‌روی فدرال رزرو منجر به تقویت دارایی‌های ریسکی شده است. اما در این بین، دلار آمریکا همزمان با بازده اوراق قرضه‌ی خزانه‌داری ایالات متحده کاهش یافت و از این رو مسیر رشد طلا را بر اساس بهبود قبلی از پایین‌ترین سطح هفت ماهه، هموار کرد.

اما در چشم‌انداز دیگر، بازارهای آسیایی در معاملات روز سه‌شنبه، شاهد بهبود مثبت یک شبه وال استریت بودند که بدین ترتیب، دلار آمریکا را در سطحی نزولی حفظ کردند.

با نگاهی رو به آینده، سخنرانی رافائل بوستیک، کریستوفر والر، مری دالی و نیل کشکاری، مقامات فدرال رزرو در اواخر روز در مرکز توجه قرار خواهد گرفت.

گذشته از اهمیت این سخنرانی‌ها، روشن است که افزایش بیشتر بهای طلا بستگی به تحولات جدید در مورد بحران اسرائیل و حماس دارد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید