پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-02
کد خبر: 63780 |
تاریخ انتشار : ۰۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۷ |
ارسال به دوستان
پ

قیمت دلار با پایان بهار افزایشی می شود؟

بهار ۱۴۰۲ فصلی سرد برای بازار ارز بود. این اسکناس با بازدهی بیش از پنج درصدی سه ماهه نخست سال جاری را به پایان رساند.

اقتصادسنج| بهار ۱۴۰۲ فصلی سرد برای بازار ارز بود. این اسکناس با بازدهی بیش از پنج درصدی سه ماهه نخست سال جاری را به پایان رساند. سیگنال‌های سیاسی همواره بر تعیین روند قیمت دلار موثر بودند. اما به نظر می‌رسد با شروع تابستان فصل انجماد ارزی به پایان رسیده است.

بررسی قیمت دلار در بهار امسال نشان از بازدهی منفی این اسکناس دارد. بازارهای مالی در بمباران خبری بی‌جان شدند. هر چند اخبار سیاسی توانست در سه‌ماهه ابتدای سال‌ جاری روند قیمت دلار را در افت ۵.۳۶ درصدی قرار دهد؛ اما کارشناسان بازارها معتقدند این اسکناس در روند سایدوی یا خنثی نوسان دارد و هنوز جان نگرفته است.

بعد از تعطیلات نوروز قیمت دلار با رقم ۵۱ هزار و ۵۱۰ تومان بازگشایی و در آخرین روز بهار ۱۴۰۲ این اسکناس با قیمت ۴۸ هزار و ۷۵۰ تومان مبادله شد؛ اما با شروع تابستان این افت ۲۷۶۰ تومانی اندکی تعدیل شد.

همان‌طور که سیگنال‌های مثبت اخبار سیاسی در سه‌ماهه نخست سال مانع رشد قیمت دلار شد، طبیعتاً اخبار و رویدادهای منفی در عالم سیاست و روابط بین‌المللی فنر فشرده دلار را مستعد رهاسازی می‌کند.

کدام سیگنال بازار ارز را شوکه کرد؟

دیروز، یکم تیر ۱۴۰۲، همزمان با آغاز تابستان قیمت دلار کانال ۴۸ هزار تومانی را ترک کرد و با رشد ۱۱۵۰ تومانی به پله ۴۹ هزار تومان برگشت و تا ۴۹ هزار و ۷۵۰ تومان هم پیش رفت.

صعود ۲.۳۵ درصدی اسکناس آمریکایی متعاقب خبری که صبح روز گذشته توسط رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر شد، رخ داد.

اما خبر شوکه‌کننده چه بود؟ کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، لایحه دو حزبی را برای دائمی کردن تحریم‌های سال ۱۹۹۶ علیه ایران به تصویب رساند.

این طرح به اتفاق آرا از کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا خارج شد و برای رأی‌گیری نهایی به صحن علنی مجلس فرستاده خواهد شد.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان مدعی شد که این لایحه گامی است که مدت‌ها به تاخیر افتاده است. تحریم‌ها علیه ایران تنها در صورتی برداشته می‌شود که این کشور از رفتار تهدیدآمیز خود دست بردارد.

در حالی که ایران در راستای روابط مساعد سیاسی با کشورهای همسایه تلاش می‌کند و درصدد است تا این آشتی منطقه‌ای جایگزینی برای اخبار نامساعد برجامی باشد، اما کارشناسان اقتصادی هر روندی در بازار را متاثر از اخباری در جهت رفع یا تعدیل تحریم‌ها می‌دانند.

پایان روند موقت نزولی در بازار ارز

با خبر روز گذشته چنانچه لایحه مذکور در صحن علنی مجلس آمریکا به تصویب نهایی برسد، باید آن را یک سیگنال قوی صعودی برای قیمت دلار دانست.

البته می‌توان امید داشت تا اهرم‌های کنترلی نظیر آزادی‌ زندانیان سیاسی، آزادسازی پول‌های بلوکه‌ شده ایران در سایر کشورها و گسترش روابط دوستانه پس از تحریم‌ دائمی ایران از جهش دلار به کانال‌های بالاتر جلوگیری کند.

حال کارشناسان چه تحلیلی از این شرایط دارند؟ در ماه‌های گذشته اکثر کارشناسان اقتصادی همواره بر کاهش موقتی قیمت ارز تاکید داشتند. آنها سیاست صرف تنش‌زدایی در منطقه را بدون توافق حداقلی در حوزه برجام پادزهری موقتی برای اقتصاد کشور می‌دانند.

بازار ارز همچنان چشم‌انتظار است، اما این بار نه برای مخابره‌ی پیامی مثبت در حوزه برجام و رفع تحریم‌ها، بلکه به دنبال خبری است تا أوضاع اقتصادی ایران را از آنچه اکنون در آن قرار دارد، پیچیده‌تر نشود.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید