جمعه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-17
کد خبر: 79281 |
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶ |
ارسال به دوستان
پ

علت اینکه خریداران طلا و سکه از بازار خارج نمی شوند چیست؟

معامله‌گران معتقدند برخلاف چهار ماه گذشته که نرخ بین ۴۸ و ۴۹ هزار تومان رنج بود و اصلاح می‌زد، قیمت دلار از شنبه هفته گذشته وارد موج صعود شده و تکنیکالی درحال بالا رفتن است.

اقتصادسنج| معامله‌گران معتقدند برخلاف چهار ماه گذشته که نرخ بین ۴۸ و ۴۹ هزار تومان رنج بود و اصلاح می‌زد، قیمت دلار از شنبه هفته گذشته وارد موج صعود شده و تکنیکالی درحال بالا رفتن است.

از نظر آن‌ها هر وقت در چارت اشباع به وجود می‌آید این اشباع تخلیه می‌شود و بازارساز هم حضور دارد و در نقاط مورد نظر تزریق می‌کند. قیمت دلار از شنبه با یک رشد شتابان تا ۵۳ هزار و ۷۰۰ تومان بالا رفت و از این نقطه شروع به اصلاح کرد و در روز چهارشنبه به کف ۵۱ هزار تومان رسید.

خبر منفی که دقیق نبود

در انتهای هفته گذشته خبر زمزمه مسدودی ۶ میلیارد دلار ایران از طرف آمریکا موجب شد که در انتهای هفته، قیمت دلار در کف ۵۱ هزار تومان سفت بماند. البته بعدا اخبار تکمیلی نشان داد که مسدودی ۶ میلیارد دلار دقیق نیست. همچنین در انتهای هفته قیمت انس هم با رشد بیش از ۵۰ دلاری به ۱۹۳۴ دلار رسید و قیمت طلا و سکه از دلار پیشی گرفتند.

برای امروز پیش‌بینی می‌شد به واسطه رشد انس، قیمت سکه و طلا از دلار جدا بشود.

در نیمه اول معاملات شنبه قیمت سکه و طلا افزایشی استارت زدند و دلار از ۵۱ هزار و ۳۰۰ تومان رو به کاهش بود. قیمت سکه در ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان شروع به کار کرد که نسبت به آخرین نرخ پنجشنبه گپ مثبت ۵۰۰ هزار تومانی داشت.

قیمت سکه در ابتدا با افزایش تا ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بالا رفت و بعد از کاهش دلار و این موضوع که بازار بلوکه بود سکه هم کاهشی شد و در ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان کار خودش را به پایان رساند. در معاملات شنبه وضعیت بازار طلا و سکه بلوکه شد. معامله‌گران معتقدند به واسطه وضعیت بلوکه، بازار جان بالایی نداشت. بلوکه به وضعیتی می‌گویند که در معاملات کاغذی، قیمت فردایی بیشتر از نرخ امروزی باشد. از نظر معامله‌گران در وضعیت بلوکه خریداران از خرید می‌ترسند و فروشنده با فروش، سود بلوکه می‌گیرد. در مجموع این معامله‌گران می‌گویند بازارساز با بلوکه جلوی رشد بازار را گرفته است.

در روز شنبه همچنان بازار ارز هرات تعطیل بود و نرخ‌دهی از ساعت ۹ به بعد شروع شد. قیمت دلار فردایی هرات در ۵۱ هزار و ۳۰۰ تومان بازگشایی شد و با کاهش کانال ۵۱ هزار را از دست داد وبه ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

چرا خریداران در بازار مانده‌اند؟

به عقیده معامله‌گران چند موضوع هست که خریدار را در بازار نگه داشته، اولی بدگمانی به آینده‌ است. دلیل دوم به تعطیلی بازار ارز هرات برمی‌گردد. در هفته گذشته که بازار ارز هرات به خاطر زلزله تعطیل شد، خریداران این بازار از خرید جا ماندند و امکان اینکه در اصلاح‌های قیمتی وارد بشوند هست. دلیل سوم به ۲۶ مهر و بررسی برخی تحریم‌های ایران توسط اتحادیه اروپا مربوط می‌شود که برای معامله‌گران مهم است. به عقیده آن‌ها در ۲۶ مهر پایان برجام اعلام خواهد شد.

در روز شنبه دوباره خبرهای مربوط به تصویب اف‌ای‌تی‌اف به بازار رسید. پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته ممکن است بتوانیم در مذاکره با FATF موضوعات ناقض حاکمیت ملی‌‍‍ را مرتفع کنیم.

معامله‌گران معقدند با افزایش هفته گذشته احتمال اینکه دامنه نوسان از ۴۸ و ۴۹ به بالای ۵۰ هزار تومان بیاید وجود دارد. فنی‌های بازار می‌گویند حمایت ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان مهم است و اگر از دست برود احتمال فشار فروش هم زیاد خواهد شد. اما در صورت تثبیت قیمت دلار بالای این حمایت، قیمت می‌تواند دوباره وارد ۵۱ هزار تومان بشود. در بازار دبی هم حمایت ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان مهم است.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید