یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-19
کد خبر: 63423 |
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۳ |
ارسال به دوستان
پ

زیان دلار بازان ادامه دارد

بازار ارز ایران که در ماه‌های پایانی سال گذشته رشد سریع  قیمت ها را پشت سرگذاشته بود در سال ۱۴۰۲،  کاهشی شد و بخش قابل توجهی از بازدهی خود را از دست داد.

اقتصادسنج | بازار ارز ایران که در ماه‌های پایانی سال گذشته رشد سریع  قیمت ها را پشت سرگذاشته بود در سال ۱۴۰۲،  کاهشی شد و بخش قابل توجهی از بازدهی خود را از دست داد.

بر این اساس، بررسی آمار معاملات دلار غیررسمی نشان می‌دهد نرخ این ارز پس از طی یک روند نزولی ممتد در ۵۰ روز گذشته، بیش از ۱۲.۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است. این موضوع باعث شد تا قیمت دلار در پایین‌ترین سطح خود از ابتدای سال جاری قرار گیرد و به محدوده اسفند ۱۴۰۱ برسد.

درحال حاضر نرخ دلار غیر رسمی در میانه کانال ۴۰ هزار تومانی قرار گرفته که در مقایسه با اواسط اردیبهشت ماه سال گذشته ۷ الی ۸ هزارتومان کاهش یافته است. اما با وجود ریزش قیمت دلار ، بازارها با افزایش تقاضا رو به رو نشده اند و شرایط رکودی در معاملات ارز تداوم یافته است.

عدم شکل گیری موج تقاضا در بازارهای غیر رسمی ، یکی از عواملی است که کارشناسان و فعالین بازار ارز با استناد به آن روند نزولی قیمت ها در ماه های آینده را پیش بینی می کنند.

از نظر فعالین بازار ارز، بازارهای غیر رسمی طی ۲ ماه گذشته بسیار ضعیف شده است و این موضوع توان بانک مرکزی برای دخالت در بازار و تعیین نرخ ارز را بالا برده است.

موضوعی که در پی ایجاد یک بازار رسمی قدرتمند در مرکز مبادله ارز و طلا برای تامین نیازهای ارزی بخش واقعی اقتصاد ایران اتفاق افتاد و عملکرد موفق این مرکز باعث شد تمامی عرضه و تقاضای اقتصاد ایران از بازارهای حاشیه‌ای به بازار رسمی انتقال یابد.

موفقیت های بانک مرکزی در ایجاد راه‌های مبادلات پولی و مالی با کشورهای دنیا و افزایش ذخایر ارزی کشور در ماه های اخیر نیز یکی از عوامل موثر در شکل گیری انتظارات کاهشی نرخ ارز در ایران ارزیابی می‌شود.

بانک مرکزی قصد دارد با ایجاد بستر شفاف و پیش‌بینی پذیر برای فعالین اقتصادی و همچنین اصلاح رویه های غلط گذشته در سیستم بانکی کشور، شرایط را برای شروع یک دوره ثبات بلند مدت در اقتصاد ایران آماده کند.

 

نود اقتصادی/

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید